Hyppää pääsisältöön

EduLit Tulevaisuuden tekstitaidot

Monillukutaidon tutkimusryhmän keskeisiä tutkimusteemoja ovat erilaiset tekstikäytänteet sekä koulussa että vapaa-ajalla, esimerkiksi medialukutaito. Lisäksi tutkitaan monilukutaitoa opetuksessa ja oppimisessa eri koulutuskonteksteissa. Tutkimus liittyy tiedekunnan Opetus ja oppiminen eri elämänvaiheissa -painopistealueelle.

Keskeiset tehtävät ja tavoite

Tulevaisuuden tekstitaidot -tutkimusryhmän (EduLit, Educating for Future Literacies) tavoitteena on kehittää pedagogiikkaa, joka tukee lasten ja nuorten monilukutaitoa, jota he tarvitsevat monimediaisessa yhteiskunnassa.

Pedagogiikan kehittämiseksi tutkimme lasten ja nuorten tekstikäytänteitä sekä heidän lukutaitojaan erilaisissa tekstiympäristöissä peruslukutaitojen merkitystä unohtamatta.

Kehitämme innostavia menetelmiä, materiaaleja ja oppimisympäristöjä lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaitojen tukemiseen ja arvioimiseen. Lisäksi kehitämme opettajankoulutusta, joka huomioi tulevaisuuden tekstitaidot.

Ryhmän muut jäsenet

Reijo Kupiainen, Pirjo Kulju, Marita Mäkinen, Taija Haataja, Anne Jyrkiäinen, Kirsi-Liisa Koskinen-Sinisalo, Jorma Joutsenlahti, Kaisu Rättyä, Daranee Lehtonen, Virva Törmälä.