Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen: OPEKE ja OPEKE-pilotit

Tampereen ammattikorkeakoulu
1.8.2017–29.2.2020

Kehittämisen kohteena on opettajankoulutuksen koko jatkumo: valintaprosessi, oppiminen ja ohjaus, työelämäyhteydet sekä opettajankouluttajien osaamisen ajantasaisuuden varmistaminen. Kehittämispilottien kautta rakennetaan ammatillisten ja aikuisopettajien uranaikaisen osaamisen kehittämisen malleja sekä tuetaan opettajia ammatillisen reformin toteutuksessa. Hankkeessa vahvistetaan opettajankoulutuksen aktiivista, tutkivaa ja kehittävää roolia suhteessa oppilaitoksiin ja opettajiksi opiskeleviin.

Tavoite ja tehtävät

OPEKE - Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen -hanke on valtakunnallinen kehittämishanke, jossa kehitetään ja uudistetaan  ammatillista opettajankoulutusta kokonaisuutena. Hankkeessa vahvistetaan opettajankoulutuksen aktiivista, tutkivaa ja kehittävää roolia suhteessa oppilaitoksiin ja opettajaksi opiskeleviin.

Rahoittaja: Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustus Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman toimeenpanon edistämiseksi

Toteuttajat:

Hämeen ammattikorkeakoulu, OPEKE-hankkeen koordinaattori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Oulun ammattikorkeakoulu
Tampereen ammattikorkeakoulu
Taideyliopisto

OPEKE-hankkeen kehittämistoimenpiteet kohdistuvat ammatilliseen opettajankoulutukseen, ammatilliseen opinto-ohjaajakoulutukseen ja ammatilliseen erityisopettajankoulutukseen sekä täydennyskoulutuksen osalta myös yliopistojen opettajankoulutukseen.

Ammatilliset opettajakorkeakoulut ovat mukana kaikissa kehittämisosioissa ja lisäksi Taideyliopisto osallistuu kehittämisosioon B2: Ammatillisten opettajien työuran aikaisen osaamisen kehittäminen ja uramallit.

Kehittämisosiot ovat:

A1. Osuva opiskelijavalinta ja uraohjaus (osion koordinaatio TAMK)

A2. Ammatillisten opettajakorkeakoulujen OPS-prosessien
uudistaminen (osion koordinaatio Haaga-Helia)

A3. Opettajankouluttajien osaamisen kehittäminen (osion koordinaatio JAMK)

B1. pilotti. Opettajankoulutuksen ja harjoittelun kehittäminen
sekä valmistuvan opettajan tukeminen (osion koordinaatio HAMK)

B2. pilotti. Ammatillisten opettajien työuran aikaisen osaamisen kehittäminen ja uramallit (osion koordinaatio OAMK)

Rahoituslähde

Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM)

Koordinoiva organisaatio

Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK)