
Yhteiskuntatutkimuksen aineopintoja, avoin yliopisto-opetus
Laajuus
5-45 opHinta
Kampus
Kaupunki
Tiedekunta tai osaamisyksikkö
Opetuksessa käytettävät kielet
Koodi
Koulutusala
Sisällön kuvaus
Yhteiskuntatutkimuksen aineopinnot avoimen yliopiston tarjonnassa:
Sosiaalinen järjestys ja yhteiskuntatieteellinen mielikuvitus
Yhteiskuntatutkimuksen teoriat, ideat ja käytännöt (valitaan 2 opintojaksoa/10op)
Tutkimuskohteet ja selitettävät ilmiöt (valitaan 4 opintojaksoa/20op)
Määrälliset tutkimusmenetelmät
Laadulliset tutkimusmenetelmät
Osaamistavoitteet
Yhteiskuntatutkimuksen aineopinnot suoritettuaan opiskelija osaa käyttääyhteiskuntatutkimukselle keskeisiä teorioita ja tutkimusmenetelmiä.
Lisätiedot
Opinnot ovat tarjolla jaksoittain.
YKT.200 Sosiaalinen järjestys ja yhteiskuntatieteellinen mielikuvitus
YKT.210 Nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen keskeiset suuntaukset
YKT.211 Sosiaaliantropologinen ajattelu
YKT.212 Sosiaalipoliittinen ajattelu
YKT.213 Sosiaalipsykologinen ajattelu
YKT.214 Sosiologinen ajattelu
YKT.215 Sukupuolentutkimuksen teoriat ja käsitteet
YKT.220 Globaalit ilmiöt ja paikalliset käytännöt
YKT.221 Hyvinvointi ja hyvinvoinnin politiikat
YKT.222 Lapsuus, nuoruus ja perhe
YKT.223 Minuus ja identiteetti
YKT.224 Muuttoliike ja kulttuurinen moninaisuus
YKT.225 Politiikka ja osallistuminen
YKT.226 Rasismi ja antirasismi
YKT.227 Ryhmät, ryhmien väliset suhteet ja ryhmien ohjaus
YKT.228 Sukupuoli, ruumiillisuus ja risteävät erot
YKT.229 Tiede ja teknologia yhteiskunnassa
YKT.230 Työelämän ja työmarkkinoiden tutkimus
YKT.231 Valta, rakenteet ja eriarvoisuus
YKT.232 Vuorovaikutus, kieli ja sosiaaliset suhteet
Esitiedot
Edeltävinä opintoina edellytetään yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot(2012-2019 opetussuunnitelmissa sosiaalitieteiden perusopinnot). Toimita perusopintojesi todistusjäljennös hakulomakkeen liitteenä.
Todistusjäljennöstä ei tarvitse toimittaa, jos perusopinnot on
suoritettu Tampereen yliopistossa (avoin yliopisto tai
tutkintokoulutus).
Jos perusopinnoista puuttuu 1-2 opintojaksoa ja ne on mahdollista suorittaa opiskeluoikeuden voimassaoloaajan puitteissa yhden lukukauden aikana, voidaan opiskelija hyväksyä aineopintoihin.
Määrälliset tutkimusmenetelmät, 5 op
Näytä
Opiskelija tuntee yhteiskuntatutkimuksessa yleisesti käytetyt kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, niiden käyttöön liittyvät vaatimukset ja teoreettiset taustat. Opiskelija osaa soveltaa tätä tietämystä erilaisten tutkimusasetelmien ja analyysien arvioimiseen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti SPSS-ohjelmalla empiirisen tutkimuksen käyttäen sekä kuvailevia tutkimusmenetelmiä että jotain monimuuttujamenetelmää. Hän osaa tilastollisen päättelyn perusteet ja osaa soveltaa sitä omassa tutkimuksessaan.
Kurssi
koostuu luennoista, harjoituksista ja tehtävistä, joissa hyödynnetään
oheiskirjallisuutta kurssilla annettavien ohjeiden mukaisesti.
Pakolliset esitiedot
- Empiirinen yhteiskuntatutkimus, YKT.103, 5op
- Tilastotieteen johdantokurssi, DATA.STAT.110, 5op
Yleinen asteikko, 0-5
Valta, rakenteet ja eriarvoisuus, 5 op
Näytä
Opiskelija ymmärtää miten valta, rakenteet ja eriarvoisuus jäsentävät sosiaalista todellisuutta, yhteiskunnan instituutioita ja niiden ylläpitämiä käytäntöjä. Opiskelija osaa analyyttisesti jäsentää yhteiskunnallista muutosta ja rakenteiden ja toiminnan välistä suhdetta sekä tunnistaa vallan ja eriarvoisuuden toisiinsa liittyviä yhteyksiä. Hän hallitsee näiden tarkasteluun soveltuvien keskeisten lähestymistapojen käsitteistöä.
Opintojaksolla
perehdytään vallan, yhteiskunnallisten rakenteiden ja eriarvoisuuden
muodostumistapoihin, vaikutuksiin ja keskinäissuhteisiin. Valtaa,
rakenteita ja eriarvoisuutta tarkastellaan monipuolisesti eri
teoreettisten näkökulmien ja tutkimustapojen avulla.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin valitaan kolme kohtaa seuraavista:
1. Desmond, Matthew (2016) Evicted: Poverty and Profit in the American City. New York: Broadway Books.
2. Edwards, Gemma (2014) Social Movements and Protest. Cambridge: Cambridge University Press.
3. Feldman, Gregory (2012) The Migration Apparatus: Security, Labor and Policymaking in the European Union. Stanford: Stanford University Press.
4. Kadushin, Charles (2012) Understanding Social Networks: Theories, Concepts and Findings. New York: Oxford University Press.
5. Lamont, Michèle, et al. (2016) Getting Respect: Responding to Stigma and Discrimination in the United States, Brazil and Israel. Princeton: Princeton University Press.
6. Purhonen, Semi, et al. (2018) Enter Culture, Exit Arts? The Transformation of Cultural Hierarchies in European Newspaper Culture Sections, 1960–2010. London: Routledge.
7. Kolme artikkelia:
Eliasoph, Nina (2016) The mantra of empowerment talk: An essay. Journal of Civil Society 12:3, 247-265. DOI: 10.1080/17448689.2016.1215895 JA Heiskala, Risto (2018) For a holistic social science: The NACEVP model applied to the environment, gender and populism. Journal of Political Power 11:3, 322-340. DOI: 10.1080/2158379X.2018.1523316 JA Reed, Isaac Ariail & Michael Weinman (2019) Agency, power, modernity: A manifesto for social theory. European Journal of Cultural and Political Sociology 6:1. DOI: 10.1080/23254823.2018.1499434
8. Rivera, Lauren (2016) Pedigree: How Elite Students Get Elite Jobs. Princeton: Princeton University Press.
9. Savage, Mike et al. (2015) Social Class in the 21st Century. London: Pelican.
Yleinen asteikko, 0-5
Minuus ja identiteetti, 5 op
Näytä
Opiskelija tunnistaa minuuden ja identiteetin keskeiset teoriat, käsitteet ja tutkimusmenetelmät. Opiskelijalla on valmiudet tarkastella, kuinka ihmiset kokevat itsensä erilaisissa yhteiskunnallisissa ja sosiaalisissa tilanteissa ja miten minuus ja identiteetti ohjaavat toimintaa, kokemuksia ja hyvinvointia. Opiskelija osaa analysoida ja tulkita sosiaalista maailmaa minuuden ja identiteetin käsitteiden avulla.
Opintojaksossa
tarkastellaan merkittäviä identiteetti- ja minuusteorioita ja
tutkimusperinteitä. Opintojakso kartoittaa minuuden ja identiteetin
muotoutumista elämän eri vaiheissa, minuuden ja identiteetin kulttuuri-,
tilanne-, ja yhteiskuntasidonnaisuutta sekä niiden yhteyttä
hyvinvointiin, toimintaan ja elämäntapoihin.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin valitaan kolme kirjaa seuraavista:
- Baumeister, Roy (toim.) (1999) The Self in Social Pychology. Psychology Press.
- Brewer, Marilyn B. (2004) Self and Social Identity. Blackwell.
- Brown, Rupert and Dora Capozza (eds.) (2006) Social Identities: motivational, emotional and cultural influences. Psychology Press.
- Côté, James E. (2018) Youth Development in Identity Societies. London: Routledge.
- Gergen, Kenneth (2009) Relational Being. Beyond Self and Community. Oxford University Press.
- Giddens Anthony (1991) Modernity and Self-Identity. Self and Society in the Late Modern Age. Polity Press.
- Grogan, Sarah (2016). Body image: Understanding body dissatisfaction in men, women and children. London: Routledge
- Jenkins, Richard (2014). Social identity. London: Routledge
- Kroger, Jane (2006). Identity development: Adolescence through adulthood. London: Sage.
- Leary, Mark L. (2007) The Curse of the Self. Oxford: Oxford University Press.
- Martin Jack, Jeff Sugarman, Sarah Hickinbottom (toim.) (2010) Persons. Understanding Psychological Selfhood and Agency. Springer.
- McAdams, Dan (1997) The Stories We Live By: personal myths and the making of the self. Guilford.
- Postmes, Tom & Nyla Branscombe (toim.) (2010) Rediscovering Social Identity. Psychology Press.
Yleinen asteikko, 0-5
Tiede ja teknologia yhteiskunnassa, 5 op
Näytä
Opiskelija tuntee meneillään olevaan kotimaista ja kansainvälistä tieteen- ja teknologiantutkimusta ja siitä käytävää keskustelua. Opiskelijalla on välineet tarkastella tiedon tuottamista ja hallintaa sekä eri teknologioiden vaikutuksia yhteiskunnassa. Opiskelija osaa hahmottaa ja arvioida tieteen- ja teknologiantutkimuksessa käytettyjä tutkimuskysymyksiä, teoreettisia suuntauksia, menetelmiä ja aineistoja.
Opintojakso
toimii johdatuksena tieteen- ja teknologiantutkimukseen. Se tarjoaa
monitieteisen lähestymistavan yhteiskunnan ja kulttuurin tiedollisten ja
teknologisten ulottuvuuksien tarkasteluun. Opintojakso tarjoaa
kriittisiä näkökulmia siihen, miten tiede, teknologiat ja yhteiskunta
muovaavat toisiaan.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin valitaan kolme kirjaa seuraavista. Vähintään yhden kirjan tulee olla englanninkielinen-
- Alastalo, Marja & Maria Åkerman (toim.) (2011) Tieto hallinnassa: Tietokäytännöt suomalaisessa yhteiskunnassa. Tampere: Vastapaino.
- Lehtonen, Turo-Kimmo (2008) Aineellinen yhteisö. Helsinki: Tutkijaliitto.
- Meskus, Mianna (2018) Craft in Biomedical Research. New York: Palgrave MacmIllan US.
- Miller, Daniel et al. (2016) How the World Changed Social Media. UCL Press (open access).
- Tsing, Anna L. (2015) The Mushroom at the End of the World. On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton: Princeton University Press.
- Väliverronen, Esa (2018) Julkinen tiede. Tampere: Vastapaino.
- Woolgar, Steve & Daniel Neyland (2013) Mundane Governance: Ontology and Accountability. Oxford: Oxford University Press.
Yleinen asteikko, 0-5
Politiikka ja osallistuminen, 5 op
Näytä
Opiskelija tuntee yhteiskunnallisia osallistumiskäytäntöjä ja tunnistaa arjen ja yhteiskunnallisen toiminnan poliittisen luonteen. Hän osaa tarkastella ja arvioida arkea ja paikallisia käytäntöjä sosiaalista, taloudellista ja poliittista osallisuutta yhteen kietovina prosesseina. Opiskelija käsittelee demokraattisen yhteiskunnan luonnetta ja ristiriitoja eettisesti kestävällä tavalla sekä tunnistaa oman asemansa tulevaisuuden asiantuntijana ja yhteiskunnallisen osallistumisen mahdollistajana.
Opintojakso perehdytään yhteiskuntatutkimuksen kannalta keskeisiin politiikan ja osallistumisen käsitteisiin, osallistumisen käytäntöihin ja ihmisten arjen poliittisuuteen. Opetuksessa tarkasteltavat osallistumisen käytännöt ja arjen ilmiöt vaihtelevat vuosittain.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin valitaan kolme kohtaa seuraavista:
1. Baiocchi, Gianpaolo & Ernesto Ganuza (2016) Popular Democracy. The Paradox of Participation. Standford: Stanford University Press.
2. Eliasoph, Nina (2013) The Politics of Volunteering. Wiley.
3. Häikiö, Liisa & Helena Leino (toim.) (2014) Tulkinnan mahti. Johdatus tulkitsevaan politiikka-analyysiin. Tampere: Tampere University Press.
4. Junnilainen, Lotta (2019) Lähiökylä. Tutkimus yhteisöllisyydestä ja eriarvoisuudesta. Tampere: Vastapaino.
5. Talpin, Julien (2011) Schools of Democracy. How Ordinary Citizens
(Sometimes) Become Competent in Participatory Budgeting Institutions.
Colchester: ECPR press.
6. Artikkelit:
Elina Kestilä-Kekkonen & Paul-Erik Korvela (2017) Vaali- ja puolueosallistumisesta demokratiainnovaatioihin: syventyykö vai heikentyykö demokratia? Teoksessa Kestilä-Kekkonen, Elina & Paul-Erik Korvela (toim.) (2017) Poliittinen osallistuminen: vanhan ja uuden osallistumisen jännitteitä. Jyväskylä: SoPhi. (sivut 8–29) https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54624
JA
Meriluoto, Taina (2018) "Neutral experts or passionate participants? Renegotiating expertise and the right to act in Finnish participatory social policy." European Journal of Cultural and Political Sociology 5.1–2 (2018): 116–139.
JA
Eranti, Veikko (2017) Re-visiting NIMBY: From conflicting interests to conflicting valuations. The Sociological Review 65 (2), 285–301.
JA
Boldt, Georg (2017) Condescension or Co-decisions A Case of Institutional Youth Participation. Young 26: 2.
Yleinen asteikko, 0-5
Laadulliset tutkimusmenetelmät, 5 op
Näytä
Opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen lähtökohdat, tutkimusprosessin ja keskeiset käsitteet sekä ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen. Hän
tuntee keskeiset sosiaalitieteelliset lähestymistavat ja metodit sekä
tunnistaa niiden välisiä eroja. Opiskelijalla on valmiudet laadullisen
aineiston hankinnan ja analyysin toteuttamiseen ohjatusti.
Jaksolla perehdytään laadullisiin tutkimusmenetelmiin luentojen sekä opiskelijoiden omien harjoitustöiden avulla. Luennot ja harjoitukset muodostavat kunkin käsitellyn menetelmän kokonaisuuden, joka tarjoaa perustiedot ja -taidot kyseisen menetelmän taustasta, sovellusalueista sekä käytännöistä ja konkreettisista työkaluista. Jaksolla voidaan käsitellä esim. etnografisia, visuaalisia, narratiivisia sekä haastattelu-, sisällönanalyysi-, keskustelunanalyysi- ja diskurssianalyysimenetelmiä.
Pakolliset esitiedot
- Empiirinen yhteiskuntatutkimus, YKT.103, 5op
Yleinen asteikko, 0-5
Globaalit ilmiöt ja paikalliset käytännöt, 5 op
Näytä
Opiskelija tunnistaa globaalin maailman ilmiöiden teoreettisia ja käsitteellisiä taustoja ja globalisaation tutkimuksessa käytettyjä teoreettisia lähestymistapoja. Opiskelija hahmottaa globaaleja taloudellisia, poliittisia ja kulttuurisia rakenteita ja prosesseja. Hän kykenee esittämään yhteiskuntatieteellisiä kysymyksiä globaalin ja paikallisen välisistä suhteista ja osaa eritellä erilaisia globaalin ja paikallisen yhteenkietoutuneisuuden muotoja.
Opintojaksolla tarkastellaan globaaleja ilmiöitä osana globaalin ja paikallisen sosiaalista ja poliittista yhteenkietoutumista. Ilmiöitä tarkastellaan yhteiskuntatutkimuksen keinoin, ja tutustutaan erilaisiin globaalia jäsentäviin teoreettisiin lähestymistapoihin. Ilmastonmuutos, väestöpolitiikka ja ympäristökysymykset ovat yhteiskuntatieteellisen globalisaatiotutkimuksen aiheita siinä missä talouden, eriarvoisuuden ja hyvän elämän kysymykset. Kehityspolitiikka, konfliktit ja naisten ja tyttöjen oikeudet ovat keskeisiä globaalin etelän ongelmia, joihin globaali pohjoinen on monin tavoin sekaantunut. Globaalia eriarvoisuutta tarkastellaan intersektionaalisesta, erilaisten sosiaalisten asemoitumisten kuten sukupuolen, etnisyyden, rodun ja luokan yhteisvaikutuksia korostavasta näkökulmasta.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin valitaan 3 kirjaa seuraavista:
1. Ialenti, Vincent (2020). Deep Time Reckoning. How Future Thinking Can Help Earth Now. Cambridge, MA: MIT Press.
2. Levine, Marc (2008). Heavy Metal Islam. Rock, Resistance and the Struggle for the Soul of Islam. New York: Broadway Books. (suomeksi Heavy Metal Islam. Helsinki: Johnny Kniga 2009).
3. Tenhunen, Sirpa (2018). A Village Goes Mobile: Telephony, Mediation and Social Change in Rural India. New Delhi: Oxford University Press.
4. Tsing, Anna (2020). Lopun aikojen sieni. Elämää kapitalismin raunioilla. Helsinki: Tutkijaliitto.
Yleinen asteikko, 0-5
Vuorovaikutus, kieli ja sosiaaliset suhteet, 5 op
Näytä
Opiskelija ymmärtää vuorovaikutuksen ja kielenkäytön merkityksen sosiaalisten suhteiden ja sosiaalisen todellisuuden ylläpitämisessä ja muokkaamisessa. Hän hallitsee sellaisten lähestymistapojen käsitteistöä, joilla tulkitaan vuorovaikutuksen ja kielenkäytön kontekstisidonnaisuutta, sekä osaa tulkita niiden avulla, miten vuorovaikutus ja kielenkäyttö rakentavat sosiaalista todellisuutta. Lisäksi hän osaa arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden vuorovaikutuksellista luonnetta.
Jaksolla
perehdytään keskeisiin yhteiskuntatieteellisiin tapoihin jäsentää
vuorovaikutusta ja kielenkäyttöä. Näitä havainnollistetaan sosiaalisen
elämän eri konteksteista poimituin esimerkein.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin valitaan kolme kirjaa seuraavista. Vähintään yhden kirjan pitää olla englanninkielinen.
- Benwell, Bethan & Elizabeth
Stokoe (2006) Discourse and Identity. Edinburgh: Edinburgh
University Press - Burr, Vivien (2003 tai uudempi)
Social Constructionism. London: Routledge - Enfield, Nick (2017) How we
talk. The inner workings of conversation. New York: Basic Book - Heritage, John & Stephen
Clayman (2010). Talk in action. Interactions, identitities, and
institutions. Malden: Wiley-Blackwell. (Tentittävä jakso sisältää osat: Introduction
ja Part 1 sekä kaksi vapaavalintaista valikoimasta Part 2, Part 3, Part 4,
Part 5) - Jokinen, Arja, Kirsi Juhila & Eero Suoninen (2016) Diskurssianalyysi. Teoriat, peruskäsitteet ja käyttö. Tampere: Vastapaino. (Tentittävä jakso koostuu kirjan ensimmäisen osan, ’Diskurssianalyysin aakkoset’, luvuista 1 ja 2 sekä toisen osan ’Diskurssianalyysi liikkeessä’ luvuista 1–4.)
- Lappalainen,
Hanna & Liisa Raevaara (toim.) (2009). Kieli kioskilla. Tutkimuksia kioskiasioinnin
rutiineista. Helsinki: SKS. Tietolipas 219 - Stevanovic,
Melisa & Camilla Lindholm (toim.) (2016). Keskustelunanalyysi. Kuinka
tutkia sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusta. Tampere: Vastapaino. (Tentittävä jakso sisältää johdantoluvun
ja luvut 1–10.) - Stokoe, Elizabeth (2018) Talk:
The science of conversation. London: Robinson.
Yleinen asteikko, 0-5
Ryhmät, ryhmien väliset suhteet ja ryhmien ohjaus, 5 op
Näytä
Opiskelija
osaa selittää ne peruskäsitteet ja teoriat, joiden avulla ryhmien
sisäiset prosessit ja ryhmien väliset suhteet tehdään ymmärrettäviksi.
Opiskelija tunnistaa ryhmäprosessien merkityksen, kun pyritään tukemaan
hyvinvointia, inhimillistä kasvua ja yhteiskunnan tasa-arvoa sekä
kehitettäessä organisaatioita. Opiskelija osaa soveltaa oppimiansa
sisältöjä ryhmien ohjaukseen ja ryhmiin liittyvän toiminnan tukemiseen.
Jaksolla paneudutaan niihin peruskäsitteisiin ja teorioihin, joiden avulla ryhmien sisäisiä prosesseja ja ryhmien välisiä suhteita on tehty ymmärrettäviksi sekä ohjataan opiskelijaa soveltamaan opittua tietoa arkitodellisuuden eri tilanteisiin.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin valitaan kaksi kirjaa kohdasta A ja kaksi kirjaa kohdasta B:
Kohta A:
- Brown,
Rupert (2010). Prejudice. Its social psychology. Oxford: Wiley-Blackwell,
(2nd Revised Edition).
SEKÄ TOINEN SEURAAVISTA:
- Pennington,
Donald (2002). The social psychology of behaviour in small groups. New
York: Psychology Press (myös suomeksi Pennington, Donald (2005).
Pienryhmien sosiaalipsykologia. Helsinki:
Gaudeamus.)
TAI - Haslam,
Alexander (2004). Psychology in organizations. The social identity
approach (2nd Edition). London: Sage.
Kohta B:
KAKSI SEURAAVISTA:
- Korkiamäki,
Riikka (2013). Kaveria ei jätetä!: sosiaalinen pääoma nuorten
vertaissuhteissa. Tampere : Tampere University Press. - Rutland,
Adam & Nesdale, Drew & Brown, Christia Spears (eds.) (2017) The
Wiley handbook of group processes in children and adolescents. Chichester,
West Sussex: Wiley-Blackwell. Osat I, II, V, VI ja VIII.
TAI VAIHTOEHTOISESTI Blackman, Shane
& Kempson, Michelle (eds.) (2016) The Subcultural Imagination. Theory,
Research and Reflexivity in Contemporary Youth Cultures. Abingdon; New
York: Routledge. - Benson,
Jarlath F. (2010). Working more creatively with groups. Abingdon; New
York: Routledge.
Yleinen asteikko, 0-5
Rasismi ja antirasismi, 5 op
Näytä
Opiskelija osaa hahmottaa monitieteistä rasismin, etnisten suhteiden ja toiseuttamisen tutkimuksen kenttää, jäsentää kriittisesti rasismista ja sen vastustamisesta käytäviä keskusteluja ja pystyy osallistumaan niihin. Lisäksi tavoitteena on ohjata opiskelijoita tunnistamaan rakenteellista rasismia ja rodullistavia käytäntöjä sosiaalisissa suhteissa ja kulttuurissa sekä rohkaista ja antaa välineitä antirasistiseen toimijuuteen.
Opintojaksolla paneudutaan rasismiin ja etnisyyteen perustuvaan syrjintään sosiaalisena, globaalina ongelmana sekä antirasismiin diskursseina ja käytäntöinä eri tieteenalojen ja monitieteisten tutkimuskeskustelujen näkökulmista. Erityisesti perehdytään jälki/dekoloniaalisiin teorioihin sekä rodullistamista, normatiivista valkoisuutta ja intersektionaalisuutta koskeviin keskusteluihin.
Rasismia ja antirasismia tarkastellaan myös subjektiviteettiä, identiteettejä ja kulttuureja muokkaavina ilmiöinä. Rasismin tutkimuksen eri suuntauksiin tutustumisen ohella analysoidaan ajankohtaisia rasismiin kytkeytyviä ilmiöitä ja sen vastustamisen strategioita.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin sisältyy kolme kirjaa.
Kaikille pakolliset teokset:
Hall, Stuart (1999) Identiteetti. Tampere: Vastapaino.
sekä
2. Essed, Philomena & Karen Farquharson & Kathryn Pillay & Elisa Joy White (eds) (2019) Relating Worlds of Racism: Dehumanization, Belonging and the Normativity of European Whiteness. Palgrave Macmillan, josta tentitään vain seuraavat luvut:
- Luku 1 Looking for Race: Pigmented Pasts and Colonial Mentality in “Non Racial” Africa (Moses E. Ochonu)
- Luku 3 The ‘Indian’ Question: Examining Autochthony, Citizenship, and Belonging in South Africa (Kathryn Pillay)
- Luku 5 Race and Racism in Eastern Europe: Becoming White, Becoming Western (Ian Law and Nikolay Zakharov)
- Luku 6 Mestizaje: The All-Inclusive Fiction (Linnete Manrique)
- Luku 13 Dis’qualified! Serena Williams and Brittney Griner: Black Female Athletes and the Politics of the Im/Possible (Delia D. Douglas)
- Luku 14 The Emergence of Race as a Social Category in Northern Europe (Anna Rastas)
Lisäksi valitaan yksi seuraavista:
- Kuortti, Joel, Mikko Lehtonen ja Olli Löytty (toim.) (2007) Kolonialismin jäljet. Keskustat, periferiat ja Suomi. Helsinki: Gaudeamus
- Irni, Sari, Keskinen, Suvi, Mulinari, Diana & Tuori, Salla (eds) (2009) Complying with Colonialism. Gender, 'Race' and Ethnicity in the Nordic Region. Aldershot: Ashgate
- Loftsdottir, Kristin and Lars Jensen (eds) (2012) Whiteness and Postcolonialism in the Nordic Countries: Exceptionalism, migrant others and national identities. Burlington, VT: Ashgate
Yleinen asteikko, 0-5
Lapsuus, nuoruus ja perhe, 5 op
Näytä
Opiskelija tuntee yhteiskunnallisesti painottuneen lapsuutta, nuoruutta ja perhettä tarkastelevan tutkimuksen keskeiset käsitteet ja ydinkysymykset. Hän osaa pohtia alan tutkimuksen yhteyksiä yhteiskunnallisiin rakenteisiin, kulttuurisiin näkemyksiin ja eriarvoisuuden mekanismeihin. Opiskelija hahmottaa lasten, nuorten ja perheiden yhteiskunnallisen aseman yhteyden globalisoitumiskehitykseen.
Jakso
perehdyttää yhteiskuntatieteellisen lapsuutta, nuoruutta ja perhettä
tarkastelevan tutkimuksen keskeisiin kysymyksenasetteluihin,
käsitteisiin ja keskusteluihin. Jaksolla arvioidaan lasten, nuorten ja
perheiden asemaa suhteessa yhteiskunnallisiin rakenteisiin, tasa-arvon
kysymyksiin ja globalisaation tuottamiin muutoksiin.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin valitaan kolme kirjaa seuraavista. Yhden kirjan tulee olla englanninkielinen.
- Satka, Mirja & Alanen, Leena & Harrikari, Timo & Pekkarinen, Elina (toim.) (2011) Lapset, nuoret ja muuttuva hallinta. Tampere: Vastapaino. TAI Wyness, Michael (2006) Childhood and Society. An Introduction to the Sociology of Childhood. Houndmills: Palgrave Macmillan.
- Souto, Anne-Mari (2011) Arkipäivän rasismi koulussa: etnografinen tutkimus suomalais- ja maahanmuuttajanuorten ryhmäsuhteista. Helsinki: Nuorisotutkimusseura: Nuorisotutkimusverkosto. TAI France, Alan 2016. Understanding youth in the global economic crisis. Bristol: Policy Press.
- Jallinoja, Riitta, Helena Hurme & Kimmo Jokinen (toim.) (2014) Perhetutkimuksen suuntauksia. Helsinki: Gaudeamus. TAI McKie, Linda & Samantha Callan (2012) Understanding Families: A Global Introduction. London: SAGE
Yleinen asteikko, 0-5
Sukupuoli, ruumiillisuus ja risteävät erot, 5 op
Näytä
Opiskelija
tunnistaa ja osaa käsitteellistää sukupuolen, ruumiillisuuden ja niiden
kanssa risteävien erojen näkökulmasta yhteiskunnallisia rakenteita,
kulttuurisia ilmiöitä ja ihmisten toimintaa. Hän tunnistaa, miten
eriarvoisuudet niissä muovaavat yhteiskunnallisia käytäntöjä ja
ruumiillisuutta ja miten niissä avautuu mahdollisuuksia muutokseen.
Opiskelija tuntee sukupuolta, ruumiillisuutta ja niiden moninaisuutta
käsittelevän tutkimuskentän historiallisen rakentumisen vaiheita sekä
nykykeskusteluja.
Opiskelija
perehtyy sukupuolen ja ruumiillisuuden moninaisuuteen sekä niihin
risteäviin eroihin ilmiöinä sekä keskeisiin tapoihin jäsentää ja
käsitteellistää niitä.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatentissä tentitään kolme teosta.
Kaikille pakollisena:
• Connell, Raewyn & Pearson, Rebecca (2015) Gender: In World’s Perspective. Cambridge: Polity
ja
• Halberstam, Jack (2017) Trans*: Trans: A Quick and Quirky Account of Gender Variability. Berkeley: University of California Press.
Lisäksi valitaan yksi seuraavista:
• Harjunen, Hannele (2016) Neoliberal Bodies and the Gendered Fat Body. London: Routledge
• Holloway, Karla FC (2011) Private Bodies, Public Texts: Race, Gender, and a Cultural Bioethics. Durham & London: Duke UP.
• Kafer, Alison (2013) Feminist, Queer, Crip. Bloomington: Indiana University Press.
• Niemi, Johanna, Heini Kainulainen & Päivi Honkatukia (2017): Sukupuolistunut väkivalta: Oikeudellinen ja sosiaalinen ongelma. Tampere: Vastapaino.
• Richardson, Diane (2000) Rethinking Sexuality. London: Sage.
• Tyler, Imogen (2013) Revolting Subjects. Social Abjection and Resistance in Neoliberal Britain. London: Zed Books.
• Vänskä, Annamari (2012) Muodikas lapsuus: lapset mainoskuvissa. Helsinki: Gaudeamus.
Yleinen asteikko, 0-5
Sosiaalinen järjestys ja yhteiskuntatieteellinen mielikuvitus, 5 op
Näytä
Opiskelija tunnistaa
sosiaalisen järjestyksen ylläpitokäytänteitä. Hän hahmottaa
yksilöllisen ja yhteiskunnallisen todellisuuden toisiinsa liittymisen
tapoja.
Hän osaa tarkastella sosiaalisia ilmiöitä yhteiskuntatieteellisestä
näkökulmasta ja ymmärtää, miten yksilöiden elämä ja yhteiskunnallinen
todellisuus kytkeytyvät toisiinsa.
Opintojaksolla tarkastellaan yhteiskunnallisen ja sosiaalisen todellisuuden yhteiskuntatieteellisiä käsitteellistämistapoja. Jaksolla käsitellään yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen lähtökohtia, näkökulmia ja keskeisiä käsitteitä sekä harjoitellaan yhteiskuntatieteellisen mielikuvituksen käyttämistä.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin valitaan kolme kirjaa seuraavista:
- Alasuutari, Pertti (2007) Yhteiskuntateoria ja inhimillinen todellisuus. Helsinki: Gaudeamus. [In English: Alasuutari, Pertti (2004) Social Theory and Human Reality. London: Sage.]
- Berger, Peter L. & Luckmann, Thomas (2009) Todellisuuden sosiaalinen rakentuminen. Tiedonsosiologinen tutkielma. Helsinki: Gaudeamus. (5. p., myös varhaisemmat painokset käyvät). [In English: Berger, Peter L. & Luckmann, Thomas (1966) The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge. New York: Anchor Books.]
- Douglas, Mary (2000) Puhtaus ja vaara: ritualistisen rajanvedon analyysi. Tampere: Vastapaino. [In English: Douglas, Mary (1966) Purity and Danger: an Analysis of the Concepts of Pollution and Taboo. London: Routledge.]
- Goffman, Erving (2012) Vuorovaikutuksen sosiologia. Tampere: Vastapaino. [In English: Goffman, Erving (1982) Interaction Ritual. Essays on Face-To-Face Behavior. London: Penguin University Books.]
- Mills, C. Wright (2015) Sosiologinen mielikuvitus. Helsinki: Gaudeamus. [In English: Mills, C. Wright (2000; alkup. 1959) The Sociological Imagination. Fortieth Anniversary Edition. Oxford: Oxford University Press.]
Yleinen asteikko, 0-5
Työelämän ja työmarkkinoiden tutkimus, 5 op
Näytä
Opiskelija
osaa määritellä ja vertailla työelämän tutkimuksen keskeisiä käsitteitä
ja teoriaperinteitä organisaatioiden, instituutioiden, ammattien,
johtamisen ja työmarkkinoiden näkökulmista. Opiskelija osaa myös tulkita
aihepiiriin liittyviä kansainvälisiä kehityskulkuja.
Opintojaksolla
käsitellään työelämää rakenteiden ja yksilöiden näkökulmista.
Opetukseen voidaan sisällyttää aihepiiriä käsitteleviä luentoja,
harjoituksia ja teemaseminaareja.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin valitaan 3 kohtaa seuraavista:
1. Watson, Tony (2017) Sociology, Work and Organisation. Seventh Edition. Abingdon: Taylor & Francis.
2. Mustosmäki, Armi (2017) How Bright Are the Nordic Lights? Job Quality Trends in Nordic Countries in a Comparative Perspective. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
3. Artikkelipaketti (luetaan 6 artikkelia seuraavista):
- Autor, David H. (2015) Why are there still so many jobs? The history and future of workplace automation. Journal of Economic Perspectives 29(3): 3–30. https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/jep.29.3
- Brandth, Berit & Elin Kvande (2016) Fathers and flexible parental leave. Work, Employment & Society 30(2) 275–290. https://journals-sagepub-com.helios.uta.fi/doi/pdf/10.1177/0950017015590749.
- Eichhorst, Werner (2017) Labor Market Institutions and the Future of Work: Good Jobs for All? IZA Policy Paper No. 122. https://www.iza.org/publications/pp/122/labor-market-institutions-and-the-future-of-work-good-jobs-for-all
- Gallie, Duncan, Alan Felstead, Francis Green & Hande Inanc (2017) The hidden face of job insecurity. Work, Employment and Society 31(1): 36–53. https://doi.org/10.1177/0950017015624399
- Glinsner, Barbara, Birgit Sauer, Myriam Gaitsch, Otto Penz, Johanna Hofbauer (2018) Doing gender in public services: Affective labour of employment agents. Gender, Work & Organization, DOI: 10.1111/gwao.12263, 1-17, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/gwao.12263
- Hyman, Richard (2018) What future for industrial relations in Europe? Industrial Relations in Europe 40(4): 569–579. https://doi.org/10.1108/ER-02-2018-0056
- Koistinen, Pertti & Johanna Perkiö (2014) Good and bad times of social innovations: The case of Universal basic income in Finland. Basic Income Studies 9(1–2): 25–57. https://doi.org/10.1515/bis-2014-0009
- Sullivan, Oriel & Jonathan Gershuny (2018) Speed-up society? Evidence from the UK 2000 and 2015 time use diary surveys. Sociology 52(1): 20–38. https://doi.org/10.1177/0038038517712914
4. Mäkikangas, Anne &, Saija Mauno & Taru Feldt (2017) Tykkää työstä: Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. Jyväskylä: PS-Kustannus.
5. Väänänen, Ari & Jussi Turtiainen (toim.) (2014) Suomalainen työntekijyys 1945–2013. Tampere: Vastapaino.
Yleinen asteikko, 0-5
Muuttoliike ja kulttuurinen moninaisuus, 5 op
Näytä
Opiskelija tunnistaa erilaisia valtioiden rajat ylittäviä liikkuvuuden muotoja, niiden historiallisia taustoja sekä muuttoliikkeiden paikallisia ja globaaleja seurauksia. Opiskelija hallitsee tämän alueen tutkimuksen keskeiset käsitteet (esim. etnisyys, rotu, kulttuurinen moninaisuus, ylirajaisuus, diaspora, jälkikoloniaali ja intersektionaalisuus) ja osaa hyödyntää ja myös analysoida kriittisesti niiden käyttöä sekä tutkimuksessa että yhteiskunnallisessa keskustelussa.
Opintojaksossa tarkastellaan muuttoliikkeiden moninaisuutta, historiallisia juuria, paikallisia ja globaaleja konteksteja sekä siirtolaisuuden tuottamia sosiaalisia ja kulttuurisia prosesseja. Lähtökohtana on keskustelu, joka ammentaa sosiaaliantropologisesta kulttuurin käsitteestä, kolonialismin perinnöstä ja ylirajaisesta liikkuvuudesta. Siirtolaisuuden ohella käsitellään myös esineiden ja ajatusten ylirajaista liikettä. Kulttuuristen ja sosiaalisten jakojen kuten etnisyyden ja rodun merkityksiä sekä marginalisoivia käytäntöjä tarkastellaan erilaisissa kulttuurisissa konteksteissa ja yhteiskunnallisissa tilanteissa. Kulttuurista moninaisuutta lähestytään sekä teoreettisena käsitteenä että yhteiskunnallisena käytäntönä.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin valitaan kolme kirjaa seuraavista.
Kaikille pakollinen teos:
Vertovec, Steven (2009). Transnationalism. Abingdon: Routledge.
Lisäksi valitaan kaksi seuraavista:
- Foster, Robert (2008). Coca-Globalization. Following Soft Drinks from New York to New Guinea. New York: Palgrave.
- Hylland Eriksen, Thomas, Sanna Valkonen, and Jarmo Valkonen (2019). Knowing from the Indigenous North. Sámi Approaches to History, Politics and Belonging. London: Routledge.
- Juntunen, Marko (2020). Matkalla islamilaisessa Suomessa. Tampere: Vastapaino.
- Lucht, Hans (2012) Darkness before Daybreak: African Migrants Living on the Margins in Southern Italy Today. Berkeley: University of California Press.
Yleinen asteikko, 0-5
Hyvinvointi ja hyvinvoinnin politiikat, 5 op
Näytä
Opiskelija osaa kuvata hyvinvointi- ja sosiaalipoliittisia järjestelmiä ja ajatusmalleja. Opiskelija osaa arvioida niitä osana laajempaa yhteiskuntapoliittista toimintaympäristöä. Hän osaa tarkastella ja visioida erilaisten etuus- ja palvelujärjestelmien toimivuutta hyvinvoinnin tuottajina. Hän osaa arvioida ja tunnistaa hyvinvointijärjestelmiin sisältyviä eettisiä kysymyksiä ja perustella kantojaan tieteelliseen tietoon pohjautuen.
Opintojakso sisältää luentoja sekä luento- ja kirjallisuustentin.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Pakollinen teos:
Sinclair, Stephen (2016) Introduction to Social Policy Analysis: Illuminating Welfare. Bristol: Policy Press.
Lisäksi 3 seuraavista:
- Havakka, Pauliina, Mikko Niemelä & Hannu Uusitalo (toim.) (2017) Sosiaalivakuutus. 2. uudistettu painos. Helsinki: FinVa.
Kvist, Jon, Johan Fritzell, Bjorn Hvinden & Olli Kangas (toim.) (2012) Changing Social Equality. The Nordic Welfare Model in the 21st Century. Bristol University Press.
Sointu, Liina (2016) Hoiva suhteena. Tutkimus puolisoaan hoivaavien arjesta. Acta Universitatis Tamperensis 2195. Tampere University Press TAI Anttonen, Anneli ym. (toim) (2012) Yksityisen ja julkisen rajalla: julkisen palvelun muutos. Tampere University Press.
Taimio, Heikki (toim.) (2015) Hyvinvointivaltio 2010-luvulla. Mitä kello on lyönyt? Palkansaajien tutkimuslaitos, Raportteja 30.
Kestilä, Laura & Karvonen, Sakari (toim.) (2019): Suomalaisten hyvinvointi 2018. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Yates, Nicola (toim.) (2014) Understanding Global Social Policy. 2nd Edition. Bristol: The Policy Press.
Yleinen asteikko, 0-5
Lisätietoja avoimen yliopiston tarjonnasta voi kysyä Tampereen yliopiston opintotoimistosta.
Meidät tavoittaa sähköpostitse avoin.tau [at] tuni.fi
Puhelimitse 0294 520 200
Lisätietoa avoimessa opiskelusta verkkosivuillamme
tuni.fi/avoinyliopisto
Löydät hakuohjeet ja linkin hakupalveluun Näin haet avoimen yliopiston opintoihin –sivulta.
Osassa opinnoista vaaditaan edeltäviä opintoja. Esimerkiksi aineopinnoissa voidaan vaatia, että on suorittanut ensin perusopintoja. Opintojaksokohtaisista vaatimuksista kerrotaan aina koulutuksen sivulla Koulutuksen kuvaus -välilehdellä, kohdassa Esitietovaatimukset.
Kun sinut on hyväksytty opintoihin, on sinun ilmoittauduttava opetukseen ja mahdolliseen harjoitusryhmään Sisu-järjestelmässä. Saat tästä tarkemmat ohjeet sähköpostiisi sen jälkeen, kun olet maksanut opintomaksun.
Tutustu maksuehtoihin Näin haet avoimen yliopiston opintoihin -verkkosivulla.