
Työelämän tutkimus
Laajuus
20-45 opHinta
Kampus
Kaupunki
Tiedekunta tai osaamisyksikkö
Opetuksessa käytettävät kielet
Koodi
Koulutusala
Sisällön kuvaus
Työelämän tutkimuksen asiantuntijaopinnot koostuvat yhdeksästä opintojaksosta, joista suoritetaan vähintään neljä (min. 20 op). Kursseista osa on aineopintojen ja osa syventävien opintojen tasoisia kursseja. Osa kursseista sopii molemmille tutkintotasoille. Opiskelija voi valita opintojaksot vapaasti. Opintojaksot kuuluvat myös Työn ja hyvinvoinnin maisteriohjelmaan.
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee työhön ja työhyvinvointiin liittyvää sosiaalitieteellistä tutkimusta, käsitteitä ja teorioita. Hän osaa vertailla ja arvioida kriittisesti työelämään liittyvää tutkimusta ja työelämän käytäntöjä. Opiskelija osaa muotoilla tutkimuskysymyksiä sekä käyttää ja soveltaa erilaisia teorioita ja tutkimusmenetelmiä sekä tulkita ja raportoida niiden tuloksia. Opiskelija tutustuu erilaisiin työelämän tutkimuksen aineistoihin, lähestymistapoihin, käsitteisiin ja teorioihin ja hankkii valmiuksia itsenäiseen tutkimustyöhön.
Työ, hyvinvointi ja perhe 2, 5 op
Näytä
Opiskelija tuntee työn, hyvinvoinnin ja perheen yhteyksiä käsittelevän tutkimuskentän ja on tutustunut aihepiirin teoria- ja tutkimusperinteisiin. Opiskelija tutustuu ainakin yhteen työelämän tutkimuksessa käytettyyn tutkimusaineistoon ja saa perustiedot ja taidot sen itsenäiseen käyttämiseen.
Opetus voi sisältää aihepiiriä käsitteleviä luentoja, harjoituksia ja teemaseminaareja.
Yleinen asteikko, 0-5
Työ, hyvinvointi ja perhe 1, 5 op
Näytä
Opiskelija tuntee työn, hyvinvoinnin ja perheen yhteyksiä käsittelevän tutkimuskentän ja on tutustunut aihepiirin teoria- ja tutkimusperinteisiin. Opiskelija tutustuu ainakin yhteen työelämän tutkimuksessa käytettyyn tutkimusaineistoon ja saa perustiedot ja taidot sen itsenäiseen käyttämiseen.
Opetus voi sisältää aihepiiriä käsitteleviä luentoja, harjoituksia ja teemaseminaareja.
Valitaan 3 kirjaa seuraavista:
1. Green, Francis (2007) Demanding Work. Princeton (N.J.): Princeton University Press.
2. Lewis, Jane (2009) Work-Family Balance, Gender and Policy. Edward Elgar: Cheltenham. TAI Drobnic, Sonja & Guillen, Ana M. (Eds.) (2011) Work-Life Balance in Europe. The Role of Job Quality. Palgrave Macmillan.
3. Ojala, Satu (2014) Ansiotyö kotona ikkunana työelämään. Kotona työskentelyn käsitteet, piirteet sekä yhteydet hyvinvointiin. Acta Universistatis Tamperensis 1941. Tampere University Press, Tampere. TAI Tammelin, M. (2009) Working time and family time. Experiences of the work-family interface among dual-earning couples in Finland. Jyväskylä studies in education, psychology and social research 355. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
Yleinen asteikko, 0-5
Työelämän valtasuhteet ja sukupuoli 1, 5 op
Näytä
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida kriittisesti työelämän valtasuhteita, jotka perustuvat työntekijöiden asemaan organisaatioissa, ammatillisiin hierarkioihin ja sukupuolen mukaisiin eroihin. Opiskelija osaa myös eritellä aihepiiriin liittyviä teoria- ja tutkimusperinteitä sekä kansainvälisiä kehityskulkuja.
Opintojaksolla käsitellään työelämän muutosta vallan, sukupuolen ja yksilön kokemuksen näkökulmista Suomessa ja kansainvälisesti. Opetus voi sisältää aihepiiriä käsitteleviä luentoja, harjoituksia ja teemaseminaareja.
Valitaan 3 kirjaa seuraavista:
1. Julkunen, Raija (2008) Uuden työn paradoksit: Keskusteluja 2000-luvun työprosess(e)ista. Tampere: Vastapaino.
2. Mannevuo, Mona (2015) Affektitehdas: Työn rationalisoinnin historiallisia jatkumoita. Turku: Turun yliopisto.
3. McDowell, Linda (2009) Working Bodies: Interactive Service Employment and Workplace Identities. Oxford: Wiley-Blackwell.
4. Vaittinen, Tiina (2017) The Global Biopolitical Economy of Needs: Transnational Entanglements between Ageing Finland and the Global Nurse Reserve of the Philippines. Tampere: Tampere University Press.
5. Vallas, Steven P. (2012) Work. A Critique. Cambridge: Polity Press.
Yleinen asteikko, 0-5
Työmarkkinat, työvoiman käyttö ja työllisyysturva 1, 5 op
Näytä
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee työmarkkinoita, työllisyyttä, työvoiman käyttöä työttömyyttä ja työllisyysturvaa käsittelevää tutkimuskenttää. Keskiössä ovat alueen käsitteet, teoriat ja tutkimusperinteet. Opiskelija tutustuu aihepiirin kannalta relevantteihin tutkimusaineistoihin, niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin ja rajoituksiin sekä saa tätä kautta valmiuksia oman opinnäytteensä aineistoperusteiseen rajaamiseen ja itsenäiseen tutkimukseen.
Opetus voi sisältää aihepiiriä käsitteleviä luentoja, harjoituksia ja teemaseminaareja.
Valitaan kaksi kirjaa seuraavista:
1. Koistinen, Pertti (2014) Työ, Työvoima & Poltiikka. Tampere: Vastapaino.
2. Furåker, Bengt (2005) Sociological Perspectives on Labor Markets. New York, NY: Palgrave Macmillan.
3. Arne L. Kalleberg (2018). Precarious Lives: Job Insecurity and Well-Being in Rich Democracies. Cambridge, UK: Polity Press.
4. Boland, Tom & Griffin, Ray (toim.) (2015) The sociology of unemployment. Manchester University Press
ja valitaan yksi kirja seuraavista
1. Brennan, Christopher (2014) Precarious working tourists. Acta Electronica Universitatis Tamperensis : 1413.
2. Brzinsky-Fay, Christian (2011) School-to-work transitions in international comparison. Acta Electronica Universitatis Tamperensis : 1126.
3. Ristikari, Tiina (2013) Finnish trade unions and immigrant labor. Migration Studies C22. Institute of Migration, Turku.
4. Kajanoja, Jouko (toim.) (2018) Työllisyyskysymys. Into-kustannus.
Yleinen asteikko, 0-5
Työmarkkinat, työvoiman käyttö ja työllisyysturva 2, 5 op
Näytä
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee työmarkkinoita, työllisyyttä, työvoiman käyttöä työttömyyttä ja työllisyysturvaa käsittelevää tutkimuskenttää. Keskiössä ovat alueen käsitteet, teoriat ja tutkimusperinteet. Opiskelija tutustuu aihepiirin kannalta relevantteihin tutkimusaineistoihin, niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin ja rajoituksiin sekä saa tätä kautta valmiuksia oman opinnäytteensä aineistoperusteiseen rajaamiseen ja itsenäiseen tutkimukseen.
Opetus voi sisältää aihepiiriä käsitteleviä luentoja, harjoituksia ja teemaseminaareja.
Yleinen asteikko, 0-5
Työelämän valtasuhteet ja sukupuoli 2, 5 op
Näytä
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida kriittisesti työelämän valtasuhteita, jotka perustuvat työntekijöiden asemaan organisaatioissa, ammatillisiin hierarkioihin ja sukupuolen mukaisiin eroihin. Opiskelija osaa myös eritellä aihepiiriin liittyviä teoria- ja tutkimusperinteitä sekä kansainvälisiä kehityskulkuja.
Opintojaksolla käsitellään työelämän muutosta vallan, sukupuolen ja yksilön kokemuksen näkökulmista Suomessa ja kansainvälisesti. Opetukseen voidaan sisällyttää aihepiiriä käsitteleviä luentoja, harjoituksia ja teemaseminaareja.
Yleinen asteikko, 0-5
Työ, hyvinvointi ja perhe 3, 5 op
Näytä
Opiskelija tuntee työn, hyvinvoinnin ja perheen yhteyksiä käsittelevän tutkimuskentän ja on tutustunut aihepiirin teoria- ja tutkimusperinteisiin. Opiskelija tutustuu ainakin yhteen työelämän tutkimuksessa käytettyyn tutkimusaineistoon ja saa perustiedot ja taidot sen itsenäiseen käyttämiseen.
Opetus voi sisältää aihepiiriä käsitteleviä luentoja, harjoituksia ja teemaseminaareja.
Yleinen asteikko, 0-5
Työelämän vuorovaikutus, 5 op
Näytä
Jakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida kriittisesti työelämän vuorovaikutukseen ja ryhmäilmiöihin liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä. Opiskelija on herkistynyt havainnoimaan työelämän vuorovaikutussuhteita ja saanut analyysivälineitä niiden ymmärtämiseen. Hän osaa soveltaa oppimaansa työelämän tilanteiden jäsentämiseen, arviointiin ja kehittämiseen.
Opintojakso harjaannuttaa ymmärtämään tutkimukseen perustuvan vuorovaikutusta koskevan tiedon hyödyllisyyttä ja soveltamaan sitä käytännön työelämätilanteiden jäsentämiseen, arviointiin ja kehittämiseen.
Valitaan 1 vaihtoehto kustakin kohdasta 1-3:
1. Heritage John & Clayman Steven (Eds.) (2010) Talk in action. Interactions, identities and institutions. Boston: Wiley-Blackwell.
2. Van Knippenberg, Daan & Hogg, Michael A. (Eds.) (2003): Leadership and Power. Identity Processes in Groups and Organizations. London: SAGE. TAI Haslam, S. Alexander & Reicher, Stephen D. & Platow, Michael J. (2012). Uusi johtamisen psykologia. Helsinki: Gaudeamus. TAI Niemi, Jarkko, Timonen, Hanna & Vuori, Johanna (toim.) (ilmestyy 2019) Myyntityö vuorovaikutuksena. Tutkimuksen näkökulmia arkipäivän asiakaskohtaamisiin. Tampere: Vastapaino.
3. Kuusi artikkelia seuraavista (Löytyvät kirjaston E-lehdet –kokoelmista ja/tai internetistä artikkelin nimellä):
- Kangasharju, Helena (2009). Emotions in organizations: Joint laughter in workplace meetings. Journal of Business Communication 46:100-119.
- Kaski, Timo, Niemi, Jarkko & Pullins, Ellen (2018). Rapport building in authentic B2B sales interaction. Industrial Marketing Management 69: 235-252.
- Kidwell, Mardi (2006). The role of gaze in the interactional management of hysteria by the police. Discourse Studies 8(6): 745-770.
- Luff, Paul, Heath, Christian, Patel, Menisha, Vom Lehn, Dirk & Highfield, Andrew (2018). Creating interdependencies: Managing incidents in large organizational environments. Human-Computer Interaction 33(5-6): 544-584.
- Markaki, Vassiliki & Mondada, Lorenza (2012). Embodied orientations towards co-participants in multinational meetings. Discourse Studies 14(1): 31-52.
- Maynard, Douglas W. & Schelly, David /2017). Tunnel vision in a murder case: Telephone interaction between police detectives and the prime suspect. Discourse Studies 19(2): 169-195.
- Niemi, Jarkko & Hirvonen, Linda (2018): Money talks: Customer-initiated price negotiation in business-to-business sales interaction. Discourse & Communication. https://doi.org/10.1177/1750481318801629
- Ruusuvuori, Johanna, Assmuss, Birte, Henttonen, Pentti & Ravaja Niklas (2019). Complaining about others at work. Research on Language and Social Interaction 52(1)
- Tiitinen, Sanni, Weiste, Elina, Vehviläinen, Sanna, Ruusuvuori, Johanna, Lusa, Sirpa & Laitinen, Jaana (2018). Reflektionnin välttämistä ja vertaistukea. Tarinoiden tehtävät palo- ja pelastusalan lähijohtajien ryhmäohjauksessa. Aikuiskasvatus 3: 208-222.
Yleinen asteikko, 0-5
Työyhteisöjen muutos ja kehittäminen, 5 op
Näytä
Tentittävä kirjallisuus (valitaan 3 kirjaa seuraavista vaihtoehdoista 1-3):
1.
a) Amabile, Teresa & Kramer, Steven (2012) Pienet suuret teot. Opi johtamaan kehitystä. Helsinki: Talentum.
TAI
b) Bushe, Marshak. Dialogic Organization Development: The Theory and Practice of Transformational Change. 1st ed. Oakland: Berrett-Koehler Publishers, lnc, 2015. Print.
TAI
c) Syvänen, Sirpa, Tikkamäki, Kati, Loppela, Kaija, Tappura, Sari, Kasvio, Antti& Toikko, Timo (2015) Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere University Press.
2.
a) Hersted, Ness. Action Research in a Relational Perspective: Dialogue, Reflexivity, Power and Ethics. 1st ed. Vol. 1. Milton: Routledge, 2020. Web.
TAI
b) Ramstad, Elise & Alasoini, Tuomo (toim.) (2007) Työelämän tutkimusavusteinen kehittäminen Suomessa. Lähestymistapoja, menetelmiä, kokemuksia, tulevaisuuden haasteita. Helsinki: Työministeriö. Työelämänkehittämisohjelman raportteja 53.
TAI
c) Toikko & Rantanen (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere: Tampere University Press.
3.
a) Järvensivu, Anu (2010) Tapaus työelämä ja voiko sitä muuttaa? Tampere: TUP.
TAI
b) Kupias, Päivi, & Raija Peltola. Oppiminen työssä. Helsinki: Gaudeamus, 2019. Print.
TAI
c) Pyöriä, Pasi (toim.) (2012) Työhyvinvointi ja organisaation menestys. Helsinki: Gaudeamus.
Yleinen asteikko, 0-5
Lisätietoja avoimen yliopiston tarjonnasta voi kysyä Tampereen yliopiston opintotoimistosta.
Meidät tavoittaa sähköpostitse avoin.tau [at] tuni.fi
Puhelimitse 0294 520 200
Lisätietoa avoimessa opiskelusta verkkosivuillamme
tuni.fi/avoinyliopisto
Hae opintoihin avoimen yliopiston hakupalvelun kautta alla olevin linkein:
- SOC-M10 Työelämän tutkimus, Tampere
- SOC-M10 Työelämän tutkimus, Pori
- SOC-M10 Työelämän tutkimus, Seinäjoki
Löydät hakuohjeet ja linkin hakupalveluun myös Näin haet avoimen yliopiston opintoihin –sivulta.
Osassa opinnoista vaaditaan edeltäviä opintoja. Esimerkiksi aineopinnoissa voidaan vaatia, että on suorittanut ensin perusopintoja. Opintojaksokohtaisista vaatimuksista kerrotaan aina koulutuksen sivulla Koulutuksen kuvaus -välilehdellä, kohdassa Esitietovaatimukset.
Kun sinut on hyväksytty opintoihin, on sinun ilmoittauduttava opetukseen ja mahdolliseen harjoitusryhmään Sisu-järjestelmässä. Saat tästä tarkemmat ohjeet sähköpostiisi sen jälkeen, kun olet maksanut opintomaksun.
Tutustu maksuehtoihin Näin haet avoimen yliopiston opintoihin -verkkosivulla.