
Ryhmät, ryhmien väliset suhteet ja ryhmien ohjaus, Kirjallinen työ
Laajuus
5 opToteutusaika
Hakuaika
Hinta
Kampus
Kaupunki
Tiedekunta tai osaamisyksikkö
Opetuksessa käytettävät kielet
Koodi
Koulutusala
Opetustapa
Opintojen taso
Ryhmät, ryhmien väliset suhteet ja ryhmien ohjaus, 5 op
Näytä
Opiskelija
osaa selittää ne peruskäsitteet ja teoriat, joiden avulla ryhmien
sisäiset prosessit ja ryhmien väliset suhteet tehdään ymmärrettäviksi.
Opiskelija tunnistaa ryhmäprosessien merkityksen, kun pyritään tukemaan
hyvinvointia, inhimillistä kasvua ja yhteiskunnan tasa-arvoa sekä
kehitettäessä organisaatioita. Opiskelija osaa soveltaa oppimiansa
sisältöjä ryhmien ohjaukseen ja ryhmiin liittyvän toiminnan tukemiseen.
Jaksolla paneudutaan niihin peruskäsitteisiin ja teorioihin, joiden avulla ryhmien sisäisiä prosesseja ja ryhmien välisiä suhteita on tehty ymmärrettäviksi sekä ohjataan opiskelijaa soveltamaan opittua tietoa arkitodellisuuden eri tilanteisiin.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin valitaan kaksi kirjaa kohdasta A ja kaksi kirjaa kohdasta B:
Kohta A:
- Brown,
Rupert (2010). Prejudice. Its social psychology. Oxford: Wiley-Blackwell,
(2nd Revised Edition).
SEKÄ TOINEN SEURAAVISTA:
- Pennington,
Donald (2002). The social psychology of behaviour in small groups. New
York: Psychology Press (myös suomeksi Pennington, Donald (2005).
Pienryhmien sosiaalipsykologia. Helsinki:
Gaudeamus.)
TAI - Haslam,
Alexander (2004). Psychology in organizations. The social identity
approach (2nd Edition). London: Sage.
Kohta B:
KAKSI SEURAAVISTA:
- Korkiamäki,
Riikka (2013). Kaveria ei jätetä!: sosiaalinen pääoma nuorten
vertaissuhteissa. Tampere : Tampere University Press. - Rutland,
Adam & Nesdale, Drew & Brown, Christia Spears (eds.) (2017) The
Wiley handbook of group processes in children and adolescents. Chichester,
West Sussex: Wiley-Blackwell. Osat I, II, V, VI ja VIII.
TAI VAIHTOEHTOISESTI Blackman, Shane
& Kempson, Michelle (eds.) (2016) The Subcultural Imagination. Theory,
Research and Reflexivity in Contemporary Youth Cultures. Abingdon; New
York: Routledge. - Benson,
Jarlath F. (2010). Working more creatively with groups. Abingdon; New
York: Routledge.
Yleinen asteikko, 0-5
- SOC-M04 Nuoret ja nuorisotyö
- SOC-M24 Nuoret ja nuorisotyö, avoin yliopisto-opetus
- YHTOPPIOAY Yhteiskuntaoppi toisena opetettavana aineena, avoin yliopisto-opetus
- YKT-A03 Yhteiskuntatutkimuksen aineopintoja, avoin yliopisto-opetus
Lisätietoja avoimen yliopiston tarjonnasta voi kysyä Tampereen yliopiston opintotoimistosta.
Meidät tavoittaa sähköpostitse avoin.tau [at] tuni.fi
Puhelimitse 0294 520 200
Lisätietoa avoimessa opiskelusta verkkosivuillamme
tuni.fi/avoinyliopisto
Hae opintoihin avoimen yliopiston hakupalvelun kautta alla olevin linkein:
- YKT.227 Ryhmät, ryhmien väliset suhteet ja ryhmien ohjaus, kirjallinen työ, Tampere
- YKT.227 Ryhmät, ryhmien väliset suhteet ja ryhmien ohjaus, kirjallinen työ, Pori
- YKT.227 Ryhmät, ryhmien väliset suhteet ja ryhmien ohjaus, kirjallinen työ, Seinäjoki
Löydät hakuohjeet ja linkin hakupalveluun myös Näin haet avoimen yliopiston opintoihin –sivulta.
Osassa opinnoista vaaditaan edeltäviä opintoja. Esimerkiksi aineopinnoissa voidaan vaatia, että on suorittanut ensin perusopintoja. Opintojaksokohtaisista vaatimuksista kerrotaan aina koulutuksen sivulla Koulutuksen kuvaus -välilehdellä, kohdassa Esitietovaatimukset.
Kun sinut on hyväksytty opintoihin, on sinun ilmoittauduttava opetukseen ja mahdolliseen harjoitusryhmään Sisu-järjestelmässä. Saat tästä tarkemmat ohjeet sähköpostiisi sen jälkeen, kun olet maksanut opintomaksun.
Tutustu maksuehtoihin Näin haet avoimen yliopiston opintoihin -verkkosivulla.