Ryhmä haltuun

Ryhmä haltuun! Dialogisia- ja ryhmän ohjaustaitoja opetukseen ja ohjaukseen

Tampereen ammattikorkeakoulu

Laajuus

2 op

920 € (sis.24% ALV)

Opetuksessa käytettävät kielet

suomi

Koulutusala

Opetus ja kasvatus

Opetusmenetelmät

Lähiopetus

Järjestävä yksikkö

Tree – Jatkuvan oppimisen palvelut

Opetustapa

Monimuoto-opetus
Luottamuksellinen ja turvallinen ryhmä tukee opiskelijoiden oppimista, lisää oppimiseen mielekkyyttä ja ehkäisee koulukiusaamista sekä opintojen keskeyttämistä. Toimivassa ryhmässä oppijat voivat vaikuttaa ryhmän toimintaan ja omaan oppimiseensa.

Koulutuksen sisältö

Koulutuksen aikana osallistujat oppivat oman kokemuksensa kautta ryhmän ohjaamisen toiminnallisia ja dialogisia menetelmiä ja kehittävät omia toiminta- ja ohjaustapojaan. Koulutuksessa saatua osaamista voi hyödyntää jokaisessa oppiaineessa ja kaikenlaisissa oppimistilanteissa oppimistavoitteita unohtamatta. Tavoitteena on, että ryhmän ohjauksesta tulee tapa toimia, oppia ja osa opetusta kertaluontoisten ryhmäyttämisten sijaan. Aikaisempaan koulutukseen osallistuneen opettajan kommentti kuvaa kokemusta seuraavasti:

”Kyllä se niin vain on, että toiminta jää parhaiten mieleen. Oppilailta saa paljon kiitosta kun tekee näitä tehtäviä ja se lämmittää opettajaakin!”

Toimivassa ryhmässä oppijat voivat vaikuttaa ryhmän toimintaan ja omaan oppimiseensa. Dialogiosaamista kehittämällä ryhmästä voidaan luoda oppiva yhteisö. Luottamuksellinen ja turvallinen ryhmä tukee opiskelijoiden oppimista, sosiaalisia taitoja, lisää oppimiseen mielekkyyttä ja ehkäisee koulukiusaamista sekä opintojen keskeyttämistä.

• Osaamisen työkalupakki ryhmän toiminnan ohjaamiseksi ja dialogisen vuorovaikutuksen kehittämiseksi
  • Ryhmä hyödyntäminen pedagogisena voimavarana eli oppimisen, opetuksen ja me-hengen tukena
  • Osallistava oppiminen ja oppivan yhteisön luominen

Kohderyhmä

Yhteisöllinen oppilas- ja opiskeluhuoltohenkilöstö, opettajat, opinto-ohjaajat, kuraattorit, koulupsykologit, psykiatriset sairaanhoitajat peruskoulussa ja toisella astella. Parhaimman hyödyn koulutuksesta saa työpari tai työporukka, jonka kanssa pedagogista osaamista, kokeiluja ja taitoja voi yhdessä reflektoida ja kehittää.