
Opetussuunnitelma, arviointi ja koulutuksen kehittäminen, Seminaari
Laajuus
5 opToteutusaika
Hakuaika
Hinta
Kampus
Kaupunki
Tiedekunta tai osaamisyksikkö
Opetuksessa käytettävät kielet
Koodi
Koulutusala
Opetustapa
Opintojen taso
Opetussuunnitelma, arviointi ja koulutuksen kehittäminen, 5 op
Näytä
Opiskelija
- ymmärtää opetussuunnitelman ja arvioinnin yhteiskunnallisen ja pedagogisen merkityksen ja luonteen
- hallitsee opetussuunnitelman ja sen suunnittelun moniulotteisuuden ja kytkennät opetustyön kulttuureihin ja pedagogisiin toteutuksiin
- hallitsee arvioinnin eri muotoja, lähtökohtia ja toimintapoliittisia tasoja
- ymmärtää kehittävän arvioinnin merkityksen ja periaatteet koulutuksen ja oppimisen suuntaamisessa
Opintojaksolla perehdytään opetussuunnitelmasuuntauksiin ja -teorioihin sekä opetussuunnitelmaan yhteisön työnä ja yhteyksiin opetuksen toteutusmuotoihin ja oppimisympäristöihin. Opintojaksolla tutustutaan laajemmin myös arvioinnin lähtökohtiin koulutuksen ja oppimisen kehittämisen taustalla sekä kehittävän arvioinnin merkitykseen koulutuksen kehittämisessä ja oppimisen tukemisessa.
Kaikille yhteiset oppimistapahtumat
Monimuoto-opetus:
06.09.2021 13:00 - 16:00
13.09.2021 13:00 - 16:00
20.09.2021 13:00 - 16:00
27.09.2021 13:00 - 16:00
04.10.2021 13:00 - 16:00
01.11.2021 13:00 - 16:00, TAU Virta 109 auditorio (94)
08.11.2021 13:00 - 16:00, TAU Virta 109 auditorio (94)
Kurssin tapaamiset toteutetaan etäopetuksena Zoomissa maanantaisin 6.9.-29.11. klo 13:15-16:00 (ei opetusta välillä 11.-25.11. sekä 15.-29.11. mitkä viikot varattu omatoimiselle pienryhmätyöskentelylle)
Etäopetustapaamisten ohella opiskelijat työskentelevät verkossa pienryhmissä ja valmistelevat myös kirjallisen seminaarityön ryhmätyönä.
Zoom etäopetustapaamiset (linkki yhteenkirjoitettuna):
https://tuni.zoom.us/j/61631836063?pwd=d013YmkyNUtzOEFOMVhZYjNyZE9xUT09
Alueelle pääsy numerokoodilla:
Passcode: 779653
Atjonen, P. 2015. Kehittävä arviointi kasvatusalalla. Kirjokansi.
Hargreaves, A. & Fullan, M. 2012. Professional capital: Transforming teaching in every school. Teachers College Press.
Korkeakoski, E. & Silvennoinen, H. 2008. Avaimia koulutuksen arvioinnin kehittämiseen. Koulutuksen arviointineuvoston julkaisuja 31. Saatavilla Open Access-julkaisuna verkossa.
Schiro, M.S. 2012. Curriculum Theory: Conflicting Visions and Enduring Concerns. 2nd Edition. Sage.
Sekä muu erikseen sovittava ajankohtainen kirjallisuus.
Atjonen, P. 2015. Kehittävä arviointi kasvatusalalla. Kirjokansi.
Hargreaves, A. & Fullan, M. 2012. Professional capital: Transforming teaching in every school. Teachers College Press. Saatavilla yliopiston kirjaston kautta e-kirjana.
Korkeakoski, E. & Silvennoinen, H. 2008. Avaimia koulutuksen arvioinnin kehittämiseen. Koulutuksen arviointineuvoston julkaisuja 31. Saatavilla Open Access-julkaisuna verkossa.
Schiro, M.S. 2013. Curriculum Theory: Conflicting Visions and Enduring Concerns. 2nd Edition. Sage.
Sekä muu erikseen sovittava ajankohtainen kirjallisuus ja artikkelit.
Yleinen asteikko, 0-5
- KAS-AY.100 Kasvatustieteiden aineopinnot, avoin yliopisto-opetus
- KAS-AY.200 Kasvatustieteiden aineopintoja, avoin yliopisto-opetus
Lisätietoja avoimen yliopiston tarjonnasta voi kysyä Tampereen yliopiston opintotoimistosta.
Meidät tavoittaa sähköpostitse avoin.tau [at] tuni.fi
Puhelimitse 0294 520 200
Lisätietoa avoimessa opiskelusta verkkosivuillamme
tuni.fi/avoinyliopisto
Opintoihin haetaan avoimen yliopiston hakupalvelun kautta. Hakulomake ja hakuohjeet ovat Näin haet avoimen yliopiston opintoihin –verkkosivulla.
Osassa opinnoista vaaditaan edeltäviä opintoja. Niistä kerrotaan koulutustietojen Koulutuksen kuvaus -välilehdellä kohdassa esitietovaatimukset.
Kun sinut on hyväksytty opintoihin, tulee sinun ilmoittautua erikseen vielä Sisu-järjestelmässä opintojakson toteutukseen ja esimerkiksi harjoitusryhmään. Saat tästä ohjeet sähköpostiin opiskelupaikan varmistumisen yhteydessä maksettuasi opintomaksun.
Tutustu maksuehtoihin Näin haet avoimen yliopiston opintoihin -verkkosivulla.