
Nuoret ja nuorisotyö
Laajuus
20-40 opHinta
Kampus
Kaupunki
Tiedekunta tai osaamisyksikkö
Opetuksessa käytettävät kielet
Koodi
Koulutusala
Sisällön kuvaus
"Nuoret ja nuorisotyö" -opintokokonaisuuden opintojaksot sopivat sekä kandidaatin että maisterin
tutkintoon valinnaisiksi opinnoiksi. Opiskelija voi valita opintojaksot vapaasti. Teemaopinnoista voi suorittaa myös yksittäisiä kursseja.
Osaamistavoitteet
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija tuntee laajasti nuoruuteen ja nuorisotyöhön
liittyvää teoriaa ja tutkimusta ennen ja nyt. Lisäksi opiskelija on
perehtynyt siihen, mitä nuorisotyön asiantuntijuuteen sisältyy sekä
miten teoreettista, tutkimuksellista ja monitieteellistä tietoa käytetään nuorisotyön kysymysten selvittämisessä.
Lisätiedot
Nuoret ja nuorisotyö -kokonaisuuteen (vanha opetussuunnitelma)
aiemmin suoritetut opintojaksot voi sisällyttää tähän kokonaisuuteen.
Nuorisotyö professiona, 5 op
Näytä
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee profession ja asiantuntijuuden käsitteellis-teoreettisen sisällön sekä nuorisotyön luonteen ja ominaispiirteet profession ja asiantuntijuuden näkökulmista.
Opintojaksolla käsitellään profession ja asiantuntijuuden käsitettä ja keskeisimpiä teoreettisia lähestymistapoja sekä nuorisotyön professioon liittyviä piirteitä ja erityiskysymyksiä.
Kirjatenttiin valitaan kolme kohtaa seuraavista:
1. Allred, Pam ym. (eds.) (2018) The Sage handbook of youth work practice. London: Sage Publications Ltd. Osat 1 ja 2. TAI Curran, Sheila et al. (eds.) (2013) Working with Young People. Second Edition. Milton Keynes: Open University Press, Sage.
2. Banks, Sarah (ed.) (2010) Ethical Issues in Youth Work. Abingdon: Routledge. TAI Sercombe, Howard (2010) Youth Work Ethics. Los Angeles: Sage.
3. Collin, Kaija ym. (toim.) (2010) Luovuus, oppiminen ja asiantuntijuus: koulutuksen ja työelämän näkökulma. Helsinki: WSOYpro.
4. Gobet, Fernand (2016) Understanding expertise: a multi-disciplinary approach. London; New York: Palgrave Macmillan Education. TAI Young, Michael & Muller, Johan (eds.) (2014) Knowledge, expertise and the professions. Abingdon, Oxon: Routledge.
Yleinen asteikko, 0-5
Ryhmät, ryhmien väliset suhteet ja ryhmien ohjaus, 5 op
Näytä
Opiskelija
osaa selittää ne peruskäsitteet ja teoriat, joiden avulla ryhmien
sisäiset prosessit ja ryhmien väliset suhteet tehdään ymmärrettäviksi.
Opiskelija tunnistaa ryhmäprosessien merkityksen, kun pyritään tukemaan
hyvinvointia, inhimillistä kasvua ja yhteiskunnan tasa-arvoa sekä
kehitettäessä organisaatioita. Opiskelija osaa soveltaa oppimiansa
sisältöjä ryhmien ohjaukseen ja ryhmiin liittyvän toiminnan tukemiseen.
Jaksolla paneudutaan niihin peruskäsitteisiin ja teorioihin, joiden avulla ryhmien sisäisiä prosesseja ja ryhmien välisiä suhteita on tehty ymmärrettäviksi sekä ohjataan opiskelijaa soveltamaan opittua tietoa arkitodellisuuden eri tilanteisiin.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin valitaan kaksi kirjaa kohdasta A ja kaksi kirjaa kohdasta B:
Kohta A:
- Brown,
Rupert (2010). Prejudice. Its social psychology. Oxford: Wiley-Blackwell,
(2nd Revised Edition).
SEKÄ TOINEN SEURAAVISTA:
- Pennington,
Donald (2002). The social psychology of behaviour in small groups. New
York: Psychology Press (myös suomeksi Pennington, Donald (2005).
Pienryhmien sosiaalipsykologia. Helsinki:
Gaudeamus.)
TAI - Haslam,
Alexander (2004). Psychology in organizations. The social identity
approach (2nd Edition). London: Sage.
Kohta B:
KAKSI SEURAAVISTA:
- Korkiamäki,
Riikka (2013). Kaveria ei jätetä!: sosiaalinen pääoma nuorten
vertaissuhteissa. Tampere : Tampere University Press. - Rutland,
Adam & Nesdale, Drew & Brown, Christia Spears (eds.) (2017) The
Wiley handbook of group processes in children and adolescents. Chichester,
West Sussex: Wiley-Blackwell. Osat I, II, V, VI ja VIII.
TAI VAIHTOEHTOISESTI Blackman, Shane
& Kempson, Michelle (eds.) (2016) The Subcultural Imagination. Theory,
Research and Reflexivity in Contemporary Youth Cultures. Abingdon; New
York: Routledge. - Benson,
Jarlath F. (2010). Working more creatively with groups. Abingdon; New
York: Routledge.
Yleinen asteikko, 0-5
Nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen keskeiset suuntaukset, 5 op
Näytä
Opintojakson
suoritettuaan opiskelija tuntee nuorisokysymyksen luonteen sekä
nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen kehityksen, tehtävät, teoriaperinteitä
ja sisältöalueita.
Opintojaksolla
käsitellään nuorisokysymyksen rakentumista, nuorisotyön ja
nuorisotutkimuksen kehityksen päälinjoja, erilaisia tehtäväkäsityksiä ja
teoriaperinteitä sekä nuorisotyötä ja nuoria koskevaa tutkimusta.
Kirjatentissä suoritetaan seuraavat kolme kirjaa:
Nieminen, Juha & Honkatukia, Päivi (2017) Nuorisokysymyksen rakentuminen - neljä näkökulmaa. Teoksessa Tommi Hoikkala & Johanna Kuivakangas (toim.) Kenen nuorisotyö? Helsinki: Humanistinen ammattikorkeakoulu, 35–51 JA Nieminen, Juha (1995). Nuorisossa tulevaisuus. Suomalaisen nuorisotyön historia. Helsinki: Lasten Keskus.
Nivala, Elina & Saastamoinen, Mikko (toim.) (2007) tai uudempi painos. Nuorisokasvatuksen teoria – perusteita ja puheenvuoroja. Helsinki: Nuorisotutkimusseura/ Nuorisotutkimusverkosto, Julkaisuja 73.
White, Rob & Wyn, Johanna & Robards, Brady (2017) Youth and Society. Fourth Edition. Oxford University Press, osat 1, 2 ja 4 TAI Furlong, Andy (2013) Youth studies: an introduction. London: Routledge.
Yleinen asteikko, 0-5
Lapsuus, nuoruus ja perhe, 5 op
Näytä
Opiskelija tuntee yhteiskunnallisesti painottuneen lapsuutta, nuoruutta ja perhettä tarkastelevan tutkimuksen keskeiset käsitteet ja ydinkysymykset. Hän osaa pohtia alan tutkimuksen yhteyksiä yhteiskunnallisiin rakenteisiin, kulttuurisiin näkemyksiin ja eriarvoisuuden mekanismeihin. Opiskelija hahmottaa lasten, nuorten ja perheiden yhteiskunnallisen aseman yhteyden globalisoitumiskehitykseen.
Jakso
perehdyttää yhteiskuntatieteellisen lapsuutta, nuoruutta ja perhettä
tarkastelevan tutkimuksen keskeisiin kysymyksenasetteluihin,
käsitteisiin ja keskusteluihin. Jaksolla arvioidaan lasten, nuorten ja
perheiden asemaa suhteessa yhteiskunnallisiin rakenteisiin, tasa-arvon
kysymyksiin ja globalisaation tuottamiin muutoksiin.
Suositellut esitiedot
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot, YKT-P01, 25op
- Yhteiskuntatutkimuksen perusopinnot valinnaisina opintoina, YKT-P02, 25op
Kirjatenttiin valitaan kolme kirjaa seuraavista. Yhden kirjan tulee olla englanninkielinen.
- Satka, Mirja & Alanen, Leena & Harrikari, Timo & Pekkarinen, Elina (toim.) (2011) Lapset, nuoret ja muuttuva hallinta. Tampere: Vastapaino. TAI Wyness, Michael (2006) Childhood and Society. An Introduction to the Sociology of Childhood. Houndmills: Palgrave Macmillan.
- Souto, Anne-Mari (2011) Arkipäivän rasismi koulussa: etnografinen tutkimus suomalais- ja maahanmuuttajanuorten ryhmäsuhteista. Helsinki: Nuorisotutkimusseura: Nuorisotutkimusverkosto. TAI France, Alan 2016. Understanding youth in the global economic crisis. Bristol: Policy Press.
- Jallinoja, Riitta, Helena Hurme & Kimmo Jokinen (toim.) (2014) Perhetutkimuksen suuntauksia. Helsinki: Gaudeamus. TAI McKie, Linda & Samantha Callan (2012) Understanding Families: A Global Introduction. London: SAGE
Yleinen asteikko, 0-5
Nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen teemallinen opintojakso 1, 5-0 op
Näytä
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee teeman käsitteellisen, teoreettisen ja käytännöllisen sisällön ja merkityksen nuorisotyössä ja nuorisotutkimuksessa.
Opintojaksoilla käsitellään nuorisotyöhön ja nuorisotutkimukseen liittyviä teemoja. Kohdan voi suorittaa minimissään 5 op:n ja laajimmillaan 15 op:n laajuisena. Kohdan voi suorittaa osallistumalla opetustarjonnassa vuosittain ilmoitettavaan opetukseen tai Yunet-yliopistoverkoston tarjoamaan opetukseen.
Yleinen asteikko, 0-5
Nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen teemallinen opintojakso 3, 5-0 op
Näytä
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee teeman käsitteellisen, teoreettisen ja käytännöllisen sisällön ja merkityksen nuorisotyössä ja nuorisotutkimuksessa.
Yleinen asteikko, 0-5
Global Youth Work and Youth Research, 5 op
Näytä
After having completed the course the student will be familiar with the discussions related to the globalizing turn in youth work and youth research. S/he will understand the impact of late modernity and globalization on youth cultural phenomena and will be able to analyze the meanings of these trends from the point of view of young people’s everyday lives and youth work.
The course will familiarize the student with global aspects of youth work and youth research by emphasizing the need to explore them in specific circumstances and histories. The student will also be introduced to the role of media in formulating the changing relations of the local and global both in young people’s lives and in the practices youth work.
1. Osgerby, Bill (2020) Youth Culture and the Media: Global Perspectives. Florence: Taylor & Francis Group. OR Jocson, Korina M. (2018) Youth Media Matters: Participatory Cultures and Literacies in Education. Minneapolis: University of Minnesota Press.
2. Belton, Brian (Ed.) (2014) ’Cadjan – Kiduhu’: Global Perspectives on Youth Work. Rotterdam: Sense Publishers.
3. Bright, Graham (2015) Youth Work: Histories, Policy and Contexts. Macmillan International Higher Education. London: Palgrave. OR Pozzoboni, Kristen & Kirshner, Benjamin (Eds.) (2016) The changing landscape of youth work: theory and practice for an evolving field. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Yleinen asteikko, 0-5
Lisätietoja avoimen yliopiston tarjonnasta voi kysyä Tampereen yliopiston opintotoimistosta.
Meidät tavoittaa sähköpostitse avoin.tau [at] tuni.fi
Puhelimitse 0294 520 200
Lisätietoa avoimessa opiskelusta verkkosivuillamme
tuni.fi/avoinyliopisto
Opintoihin haetaan avoimen yliopiston hakupalvelun kautta. Hakulomake ja hakuohjeet ovat Näin haet avoimen yliopiston opintoihin –verkkosivulla.
Osassa opinnoista vaaditaan edeltäviä opintoja. Niistä kerrotaan koulutustietojen Koulutuksen kuvaus -välilehdellä kohdassa esitietovaatimukset.
Kun sinut on hyväksytty opintoihin, tulee sinun ilmoittautua erikseen vielä Sisu-järjestelmässä opintojakson toteutukseen ja esimerkiksi harjoitusryhmään. Saat tästä ohjeet sähköpostiin opiskelupaikan varmistumisen yhteydessä maksettuasi opintomaksun.
Tutustu maksuehtoihin Näin haet avoimen yliopiston opintoihin -verkkosivulla.