
Monikulttuurisuus opetustyössä
Valmiuksia työsi kehittämiseen
Kurssille aiemmin osallistuneiden palautteita:
"Sain paljon ajatuksia/ideoita ja konkreettisia neuvoja sekä kielellisesti että kulttuurisesti maahanmuuttajaopiskelijoiden opetukseen ja ohjaukseen."
"Kehittämistehtäväni oli itselleni mielenkiintoinen ja koin sen tuovan minulle uutta innostusta eri kieli- ja kulttuuriryhmien opettamiseen. Tiedän sen nostaneen myös oppilaideni motivaatiota ja parantaneen heidän oppimistuloksiaan".
"Monikulttuurisuus opetustyössä aloitti uuden ja hyvinkin toivotun vaiheen omassa työurassani"
Opintojen tavoitekesto
Laajuus
Toteutusaika
Hakuaika
Hinta
Kaupunki
Opetuksessa käytettävät kielet
Koulutusala
Järjestävä yksikkö
Opetustapa
Lähiopetuksen ajankohta
Opintojen taso
Monikulttuurisuus opetustyössä
Näytä
Moduuli I: Kulttuurinen monimuotoisuus ja yhdenvertaisuus yhteiskunnassa ja koulutuksessa (5 op) 27.-29.3.2019, webinaarit (3h) 9.10. ja 6.11.2019
Tarkastellaan kulttuurista monimuotoisuutta Suomessa ja koulutusjärjestelmässä. Keskeisiä teemoja ovat yhdenvertaisuus – ja monikulttuurisuusnäkökulmat opetussuunnitelmissa, maahanmuuttajalasten ja –nuorten koulumenestys, kouluviihtyminen sekä koulutussiirtymät, etnisyyden merkitys lasten ja nuorten vertaissuhteissa ja koulun/oppilaitoksen rooli.
Moduuli II: Kulttuuri- ja katsomustietoinen kasvatus (5 op) 22.-23.11.2019
Perehdytään kulttuuri- ja katsomustietoisen kasvatuksen perusteisiin ja ajankohtaisiin kysymyksiin suomalaisessa yhteiskunnassa. Kulttuuri-ja katsomustietoista kasvatusta käsitellään
- luokkahuonepedagogiikan
- kodin ja koulun välisen vuorovaikutuksen sekä
- koulukulttuurin näkökulmasta.
Opiskelijat saavat välineitä pohtia kulttuurista ja katsomuksellista asemoitumistaan sekä tukea oppilaiden identiteetin kehittymistä ja oppimista kulttuurisesti ja uskonnollisesti moninaisessa koulussa.
Moduuli III: Kielitietoinen ja kulttuurien välinen kasvatus (5op) 13.12.2019 sekä 14.-15.2.2020
Saat valmiuksia kulttuuri- ja kielitietoiseen toimintaan (culturally and linguistically responsive teaching) sekä oman äidinkielen ja suomi/ruotsi toisena kielenä oppimisen tukemiseen. Opit tarkastelemaan kulttuurienvälistä vuorovaikutusta erontekojen ja valtasuhteiden näkökulmasta sekä sitä kautta edistämään tasavertaisempaa vuorovaikutusta ja osallisuutta ryhmän toimintaan. Omaksut opetusmenetelmiä kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisten ryhmien parissa työskentelyyn.
Moduuli IV: Oppimisen tukeminen ja arviointi sekä monikulttuuriset kasvatusyhteisöt (5 op) 27.-28.3.2020
Perehdytään moninaisuuden käsitteen laaja-alaiseen tulkintaan, moninaisuuden tunnistamiseen ja kohtaamiseen sekä moninaisuuskasvatuksen toteuttamiseen erilaisissa kasvatus- ja oppimisyhteisöissä. Osaat soveltaa monipuolisesti uusia tutkimusperustaisia palaute- ja arviointikäytäntöjä opetuksen suunnittelun tukena, erityispedagogisissa kysymyksissä, oppimisvaikeuksien tunnistamisessa sekä niiden erottamisessa kielellisistä vaikeuksista.
Moduuli V: Kehittämishanke (10 op) 18.-19.9.2020, 29.10.2020
Toteutat omassa työyhteisöissä kulttuurisen moninaisuuden johonkin näkökulmaan liittyvän yliopiston asiantuntijan ohjaaman kehittämishankkeen. Koulutuksen alussa tehdään henkilökohtainen oppimissuunnitelma, johon työelämälähtöinen kehittämishanke integroidaan. Hanke voidaan tehdä joko yksin tai opiskelutoverin kanssa.
Hankkeiden työstämiseen kuuluu työnantajien tarvekartoitus, työskentely itsenäisesti ja ryhmissä, ”hankeklinikat”, vertaisopponointi, esittely ja arviointi loppuhaastattelussa. Yliopiston ohjaaja tukee hankkeen kehittymistä HOPSin, ohjauskeskusteluiden sekä webinaarien avulla. Vertaisopponointi tukee hankkeen näkökulmien huomioimista ja varmistamista. Hanke arvioidaan lopulta raadissa, johon kuuluu työelämän ja yliopiston edustaja.
Loppuseminaari, kehittämishankkeiden posterinäyttely sekä todistusten jako 29.10.2020
Koulutus toteuttaa Valtioneuvoston asetuksessa 1439/2014 määriteltyjä erikoistumiskoulutuksen yleisiä tavoitteita.
Erikoistumiskoulutus on tarkoitettu sekä yleissivistävän että ammatillisen ja aikuiskoulutuksen parissa työskenteleville, joilla on soveltuva korkeakoulututkinto sekä kolmen vuoden työkokemus opetus- ja kasvatusalalta.
Opetus koostuu 15 lähipäivästä (perjantai-iltapäivisin ja lauantaisin), joihin kuuluu kolme webinaaria (à 3 tuntia). Lisäksi työskentelyyn kuuluu kehittämishankkeiden yksilö-ja ryhmäohjaussessioita verkossa sekä itsenäistä työskentelyä.
Koska lopputyön eli kehittämishankeen tavoitteena on olla hyödyksi myös työpaikalle, opiskelija selvittää työnantajan toiveet organisaatiokohtaisen kulttuuri-ja kielitietoisen kehittämisen kohteiksi.
Opiskelu toteutuu ajankohtaista tutkimustietoa ja teoriaa omaan työhön ja työyhteisöön soveltaen.
Kouluttajina toimivat mm.
FM, tohtorikoulutettava Raisa Harju-Autti, Tampereen yliopisto, Kasvatustieteiden ja Kulttuurin tiedekunta
FM, tohtorikoulutettava Katja Keisala, Tampereen yliopisto Kasvatustieteiden ja Kulttuurin tiedekunta
VT, yliopistotutkija Antti Kivijärvi, Helsingin yliopisto Valtiotieteiden tiedekunta
KT, yliopistonlehtori Minna Mäkihonko, Tampereen yliopisto Kasvatustieteiden ja Kulttuurin tiedekunta
TT, yliopistonlehtori Inkeri Rissanen, Tampereen yliopisto Kasvatustieteiden ja Kulttuurin tiedekunta
FM, tohtorikoulutettava yliopisto-opettaja Maija Yli-Jokipii, Tampereen yliopisto Kasvatustieteiden ja Kulttuurin tiedekunta
Lisäksi koulutuksessa opettavat yhteistyökumppanit eri tutkimusorganisaatioista.
Kysy lisää:
Tea Seppälä, 050 318 7700, tea.seppala [at] tuni.fi
Kouluttajina toimivat mm.
FM, tohtorikoulutettava Raisa Harju-Autti, Tampereen yliopisto, Kasvatustieteiden ja Kulttuurin tiedekunta
FM, tohtorikoulutettava Katja Keisala, Tampereen yliopisto Kasvatustieteiden ja Kulttuurin tiedekunta
VT, yliopistotutkija Antti Kivijärvi, Helsingin yliopisto Valtiotieteiden tiedekunta
KT, yliopistonlehtori Minna Mäkihonko, Tampereen yliopisto Kasvatustieteiden ja Kulttuurin tiedekunta
TT, yliopistonlehtori Inkeri Rissanen, Tampereen yliopisto Kasvatustieteiden ja Kulttuurin tiedekunta
FM, tohtorikoulutettava yliopisto-opettaja Maija Yli-Jokipii, Tampereen yliopisto Kasvatustieteiden ja Kulttuurin tiedekunta
Lisäksi koulutuksessa opettavat yhteistyökumppanit eri tutkimusorganisaatioista.
Kysy lisää:
Tea Seppälä, 050 318 7700, tea.seppala [at] tuni.fi
Hinta 45 euroa/opintopiste. Maksun voi maksaa 1-4 erässä valinnan mukaan.
Osallistumisen perumisesta viimeistään viikko viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen peritään 20 % osallistumismaksusta kulujen peittämiseksi. Jos peruutus tapahtuu 1-7 päivää ennen koulutuksen alkua, peritään 50 % osallistumismaksusta. Koko osallistumismaksu peritään, mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.
Peruminen on tehtävä kirjallisesti tai sähköpostilla koulutuksen yhteyshenkilölle.