Valitset seuraavista opintojaksoista 10 opintopisteen verran opintoja itsellesi:
Sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan osaaminen (2 op)
Tiedonhallinta tarkoittaa tiedon keräämistä, organisointia ja tallentamista siten, että tieto saadaan tarkoituksenmukaisesti ja hallitusti käyttöön. Pohdimme opintojaksolla tiedon omistajuutta ja tiedon käytön vastuita. Tiedon saatavuus ja luovuttaminen kuuluvat tiedonhallintaan, samoin kysymykset tietoturvasta ja tietosuojasta. Sähköisten tiedonhallintapalvelujen kehittämisen tavoitteena on mahdollistaa asiakas- ja potilastietojen tehokas hallinta, tietojen ajantasainen saatavuus, yhteiskäyttö sekä sähköinen arkistointi. Ammattilaisen pitää osata varmistaa, että tieto on saatavilla eri palveluympäristöissä.
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- nimetä ja selittää sähköisten järjestelmien yhteentoimivuuden perusteet
- kuvailla ja tunnistaa tiedon liikkuminen sähköisissä tietojärjestelmissä
- kuvailla ja selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisen kirjaaminen periaatteet ja menetelmät
- toimia sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan liittyvien lainsäädännön erityspiirteiden mukaisesti
- arvioida tietolähteitä luotettavin menetelmin
- nimetä tiedonhallinnan ohjauksen ja yhteistyön erityisperusteet ja menetelmät
- soveltaa tietosuojan ja tietoturvan erityispiirteitä sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan
Tiedolla johtamisosaaminen (2 op)
Tiedolla johtaminen tarkoittaa näyttöön perustuvan tiedon tuottamista ja hyödyntämistä ihmislähtöisen toiminnan kehittämisessä ja päätöksenteon tukena. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta edellytetään ketteriä tiedolla johtamisen taitoja. Ammattilaiselta odotetaan kykyä kerätä, arvioida, analysoida ja hyödyntää tietoa ihmislähtöisesti oman ammatillisen toiminnan, työyhteisön ja organisaation tasoilla suhteutettuna ammattilaisen omaan tehtävään.
Opintokokonaisuudessa perehdymme tiedolla johtamiseen ja sen lähikäsitteisiin, kuten tiedon arvoketjuun, erilaiseen tietoon päätöksenteossa, hiljaiseen tietoon, tiedon hyödyntämiseen moniammatillisesta näkökulmasta ja sosiaali- ja terveydenhuollon terminologiaan.
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- selittää, mitä tiedolla johtaminen tarkoittaa
- kuvailla tiedolla johtamisen lähikäsitteitä
- eritellä, kuinka tietoa käytetään päätöksenteon tukena sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kuvailla näyttöön perustuvan toiminnan periaatteet
- kerätä, analysoida, hyödyntää ja arvioida tietoa
- arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan roolia tiedon tuottajana, käyttäjänä ja hyödyntäjänä
Terveyden ja hyvinvoinnin seurantaosaaminen (2 op)
Terveyden ja hyvinvoinnin seurantaosaaminen tarkoittaa sosiaali- ja terveysalalla käytössä olevien laitteiden, välineiden ja menetelmien sekä niistä syntyvän tiedon hallintaa asiakkaan hyvinvoinnin edistämisessä ja seurannassa. Seurantaosaaminen sisältää muun muassa tekoälyn, robotiikan ja sensorien tuottaman tiedon hyödyntämisen.
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- arvioida käytetyn datan hyödyntämistä ja luotettavuutta
- mitata ja arvioida asiakkaan kehon rakenteita ja toimintoja sekä suorituksia seurantalaitteilla
- soveltaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä digitaalisuutta hyödyntäviä mittaus- ja seurantalaitteiden tuloksia
- arvioida etäohjausvälineiden ja pelillisyyden soveltamista työkaluina asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
- soveltaa oppimaasi ja hyödyntää seurantatietoa monialaisesti
- kuvata robotiikan hyödyntämismahdollisuuksia asiakkaan voinnin seurannassa ja kuntoutumisen edistämisessä
Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluosaaminen sähköisessä ympäristössä (2 op)
Opintojaksolla tutustumme sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädäntöön. Pohdimme uudistuvan paradigman muutosta, jossa asiakkaan asema on palvelujärjestelmän keskiössä. Huomioimme myös kustannuksiin vaikuttavat tekijät sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa.
Digitaalisten palvelujen maailmassa ammattilaisen tehtävä tunnistaa ja hallita erilaisia sähköisiä palveluympäristöjä, palvelupolkuja ja niihin liittyviä työvälineitä. Ammattilainen osaa auttaa asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun.
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- tunnistaa sosiaali - ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädännön
- vertailla ja auttaa asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun
- soveltaa sähköisiä palveluympäristöjä ja työvälineitä
- ymmärtää oman ammattiryhmäsi roolin asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- selittää ja kuvata uudistuvan paradigman muutoksen, jossa asiakkaan asema on palvelujärjestelmän keskiössä (hyvinvointi-ekosysteemissä)
- tunnistaa ja analysoida eri palvelujärjestelmissä sähköisiä palvelupolkuja
- vertailla käyttäjän näkökulmasta erilasia sähköisiä asiointipalveluja ja virtuaalivastaanottoja
- tunnistaa ja soveltaa kustannustietoisuuteen vaikuttavia tekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa
Eettinen osaaminen (2 op)
Opintojakson tavoitteena on ymmärtää digitaalisen toimintaympäristön ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan työn uusia eettisiä haasteita. Sosiaali- ja terveysalalla toimiva noudattaa työssään sekä lainsäädäntöä että yleisesti hyväksyttyjä eettisiä periaatteita. Edellä mainittujen lisäksi osaamiseen kuuluu vastuu työn laadusta ja asiakkaan kunnioittamisesta sekä kyky tehdä monialaista yhteistyötä. Näin ammattietiikka ja eettinen osaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä perustuvat sekä arvojen sisäistämiselle, että ammatilliselle tiedolle ja osaamiselle.
Opintojakson käytyäsi osaat soveltaa ammattieettisiä ohjeita digitaalisten palvelujen asiakaskontakteissa ja niiden suunnittelussa.
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- arvioida omaa ja muiden eettistä päätöksentekoa niin, että pyrit aktiivisesti etsimään ratkaisuvaihtoehtoja haasteellisiin tilanteisiin
- tunnistaa ja ennakoida eettisiä ongelmatilanteita erilaisissa digitaalisissa järjestelmissä ja asiakaspalvelutilanteissa
- eritellä tekoälyn ja robotiikan etiikkaan liittyviä erityispiirteitä
- kuvata etäjohtamiseen liittyviä eettisiä haasteita
Verkkovuorovaikutus (2 op)
Verkkovuorovaikutus on tietoverkon välityksellä kahden tai useamman ihmisen välillä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Verkkovuorovaikutuksesta puhuttaessa voidaan viitata samanaikaiseen tai eriaikaiseen henkilöiden väliseen vuorovaikutukseen.
Verkkovuorovaikutusosaaminen on kyky tunnistaa verkkovuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä, taito hyödyntää erilaisia digitaalisia työkaluja ja taito suunnitella verkkovuorovaikutustilanteita. Ammattilaisen pitää myös osata hyödyntää sosiaalisen median ympäristöjä ammatilliseen vuorovaikutukseen.
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- nimetä verkkovuorovaikutuksen ominaisuudet
- eritellä verkkovuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa, mitkä tekijät vaikuttavat verkkovuorovaikutustilanteen onnistumiseen
- suunnitella verkkovuorovaikutustilanteita
- toimia sujuvasti erilaisissa verkkovuorovaikutustilanteissa
Verkko-ohjausosaaminen (2 op)
Verkko-ohjausosaamisella tarkoitetaan tilanteita, joissa ammattilainen keskustelee tietoverkon välityksellä asiakkaan kanssa tavoitteellisesti asiakkaan tilanteisiin liittyvistä asioista, esimerkiksi asiakkaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä sekä arjessa selviytymisestä. Asiakas ymmärretään aktiivisena oman tilanteensa asiantuntijana.
Verkko-ohjausosaamiseen kuuluu asiakkaan ohjaustarpeiden ja tietoteknisen osaamisen asiakaslähtöinen tunnistaminen, tavoitteiden suunnittelu yhteistyössä asiakkaan kanssa, verkko-ohjauksen toteuttaminen ja ohjauksen onnistumisen arviointi. Verkko-ohjaaja osaa myös laatia ohjausmateriaalia, kuten kirjallista materiaalia, äänitteitä ja videoita.
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- kuvata verkko-ohjausosaamisen sisällön ja prosessin
- arvioida verkko-ohjauksen tarpeen
- suunnitella verkko-ohjaustapatuman
- tuottaa kirjallisesti verkko-ohjausmateriaalia
- arvioida verkko-ohjausosaamista
Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon liittyvä yhteiskunnallinen osaaminen (2 op)
Sote-alan digitalisaatioon liittyvä yhteiskunnallinen osaaminen on tämän opintojakson ydintä. Se sisältää ihmisen näkemisen osana yhteiskuntaa, yhteisöjä ja järjestelmiä. Pohdimme opintojaksolla, kuinka palvelujen ja yhteiskunnan digitalisaatio vaikuttaa yksilön ja yhteiskunnan väliseen suhteeseen, sekä ihmisten hyvinvointiin ja arkeen.
Digitaalisten sote-palvelujen maailmassa ammattilainen osaa tunnistaa ja analysoida teknologisoitumiseen liittyvää eriarvoisuutta ja mahdollisia syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja. Opintojakson tavoitteena on oppia edistämään osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia ihmislähtöisesti.
Opintojakson suoritettuaan osaat:
- edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia teknologisoituvassa yhteiskunnassa
- analysoida yhteiskunnassa tapahtuvaa teknologisoitumisen aiheuttamaa eriarvoisuutta
- tiedostaa teknologisoitumiseen liittyviä syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja (digitaaliset kuilut)
- analysoida teknologisoitumisen sosiaalisista vaikutuksista, joista osaat eritellä sähköisten sosiaali- ja terveyspalveluiden ja yhteiskunnan teknologisoitumisen vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin ja arkeen