Miksi lapsi vastustaa - PDA, uhmakas vai jotain muuta?

Tampereen korkeakouluyhteisö

Webinaari

Opintojen taso

Muut opinnot

Patologinen vaatimusten välttely (Pathodological demand avoidance, PDA) on autismikirjon alle liitetty käyttäytymisprofiili, jota luonnehtii voimakas vastustus ulkoisia ja joskus sisäisiäkin vaatimuksia kohtaan. Vaatimukset aiheuttavat lapsessa vahvoja tunnereaktiota ja haastavaa käyttäytymistä, mikä taas vaikuttaa voimakkaasti lapsen sosiaaliseen toimintakykyyn. Ilmiö on herättänyt viime aikoina laajasti kiinnostusta ja keskustelua autismikirjon lasten vanhempien, järjestötoimijoiden ja ammattilaisten keskuudessa.

Tässä terveydenhuollon ja opetusalan ammattilaisille suunnatussa webinaarissa tarkastelemme autismikirjon lapsilla esiintyvää vastustavaa käyttäytymistä PDA:n sekä muiden mahdollisten selitysmallien kautta. Webinaarissa pohditaan, millaista uutta näkökulmaa PDA tuo lapsen käyttäytymisen ymmärtämiseen ja kuntoutuksen suunnitteluun.

Aika:

Webinaari 22.9.2023

Paikka:

Zoom-ympäristö

Psykologian opetus- ja tutkimusklinikka PSYKE

PSYKE on Tampereen yliopiston psykologian oppiaineen opetus- ja tutkimusklinikka, jossa tehdään psykologian ammattikäytännön kehittämistyötä, asiakastyötä, opetusta ja tutkimusta.