
Logopedia valinnaisina opintoina
Laajuus
20-0 opHinta
Kampus
Kaupunki
Tiedekunta tai osaamisyksikkö
Opetuksessa käytettävät kielet
Koodi
Koulutusala
Sisällön kuvaus
Logopedia valinnaiset opinnot koostuvat logopedian perusopintojen kahdesta kurssista ( Johdatus logopediaan 5 op; Lapsen puheen ja kielen kehitys 10 op) ja lääketieteen opinnoista ( Neurologia 5 op; Puhelääketiede: korva-, nenä- ja kurkkutaudit, audiologia ja foniatria 7 op)
Valinnaisiin opintoihin on opiskelijakiintiö: 5 opiskelijaa avoimen yliopiston kautta ja 5 tutkinto-ohjelmaopiskelijaa siten, että psykologian opiskelijat ovat etusijalla. Opiskelija hakee opinto-oikeutta lähettämällä elokuun alussa 8.8.2021 mennessä motivaatiokirjeen ja tiedot opintosuorituksistaan tutkinto-ohjelmavastaavalle Leena Rantalalle (leena.rantala@tuni.fi).
Osaamistavoitteet
Logopedian perusopinnot suoritettuaan opiskelija osaa kuvata puheen,
kielen ja viestinnän kehityksen pääperiaatteet. Opiskelija ymmärtää
logopedian tutkimuksen ja käytännön toiminnan vahvan yhteyden. Lisäksi
hänellä on perusvalmiudet tieteelliseen lukemiseen.
Lääketieteen opinnot suoritettuaan opiskelija osaa kuvata ihmisen puheeseen, kielelliseen toimintaan,
äänentuottoon ja nielemiseen liittyvän anatomian ja fysiologian.
Opiskelija osaa määritellä mekanismeja, joiden kautta erilaiset
sairaudet ja vammat aiheuttavat puheen, kielen, viestinnän, äänentuoton
ja nielemiskyvyn häiriöitä sekä tekijöitä, joihin kuntoutuminen ja
kuntouttaminen perustuvat.
Lisätiedot
Vokologian opiskelijat voivat lisäksi suorittaa logopedian aineopintojen kohdan Ääni ja äänenkäyttö 10 op seuraavasti: opintojakson Puheäänen häiriöt 7 op luento-osuudesta vokologian opiskelijoille 5 op, vaihtoehtoisesti johdantoluento ja kirjatentti (Stemple & Klaben). Vokologian opiskelijan 10 op:n suoritukseen kuuluu myös kurssi Äänen tutkimus ja kuntoutus 5 op:n luentokurssi tai kirjatentti. Opintojaksojen tarkemmat kuvaukset löytyvät opinto-oppaasta logopedian aineopintojen ja syventävien opintojen tiedoista.
Johdatus logopediaan, 5 op
Näytä
-tutustutaan logopediaan tieteenalana ja perehdytään keskeisiin tutkimusaiheisiin ja -menetelmiin
-tutustutaan puheterapiaan ammattina ja sen toimintaan osana sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
Launonen, K. & Korpijaakko-Huuhka, A-M. (toim.). 2002 tai uudempi. Kommunikoinnin häiriöt. Syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteet. 4. uudistettu painos tai uudempi. Helsinki: Palmenia.
Klippi, A. & Launonen, K. (toim.). 2008. Research in Logopedics. Speech and Language Therapy in Finland. Toronto: Multilingual Matters.
Metsämuuronen, J. 2001 tai uudempi painos. Metodologian perusteet ihmistieteissä. Helsinki: International Methelp.
Yleinen asteikko, 0-5
Johdatus logopediaan, 5 op
Näytä
Opiskelija osaa nimetä keskeisimmät logopedian tieteenalan ja profession kehitykseen liittyvät vaiheet. Opiskelija osaa kuvata logopedian tieteenalan nykytilanteen. Hän tunnistaa logopedian alan tärkeimmät tieteellisen tutkimuksen menetelmät ja suuntaukset. Opiskelija osaa nimetä puheterapeutin ammatin keskeiset toimintaympäristöt, toimintaa ohjaavat säädökset ja niihin liittyviä eettisiä periaatteita.
-Tutustutaan logopediaan tieteenalana ja perehdytään sen keskeisiin tutkimusaiheisiin ja -menetelmiin.
-Tutustutaan puheterapiaan ammattina ja sen toimintaan osana sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
· Aaltonen, O., Aulanko, R., Iivonen A., Klippi, A. & Vainio, M. (toim.). 2009. Puhuva ihminen.
· Launonen, K. & Korpijaakko-Huuhka, A-M. (toim.). 2002 tai uudempi. Kommunikoinnin häiriöt. Syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteet. 4. uudistettu painos tai uudempi.
· Opettajan valitsemat tieteelliset artikkelit.
Yleinen asteikko, 0-5
Puheen, kielen ja viestinnän kehitys, 10 op
Näytä
Opiskelija osaa kuvata, miten lapsi kehittyy sosiaaliseksi, kielen avulla viestiväksi yksilöksi aktiivisessa vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Opiskelija osaa havainnoida ja nimetä keskeisimpiä tyypilliseen puheen, kielen ja vuorovaikutuksen kehitykseen liittyviä piirteitä ja valita analysointityökaluja niiden tarkasteluun. Opiskelija osaa määritellä tyypillisen kehityksen tukemisen periaatteet.
-Perustiedot puheen ja kielen kehityksen kognitiivisista, biologisista, sosiaalisista ja emotionaalisista edellytyksistä sekä katsaus erilaisiin puheen ja kielen kehitystä tarkasteleviin teorioihin.
-Perustiedot äänteistön, taivutusmuotojen, lauseiden, käsitteistön ja kielenkäyttötaitojen kehityksestä.
-Lapsen puheen ja kielen kehityksen havainnointi ja analysointi
-Lapsen puheen ja kielenkehityksen tukeminen
· Aaltonen, O., Aulanko, R., Iivonen A., Klippi, A. & Vainio, M. (toim.) (2009). Puhuva ihminen.
· Hoff, E. (2014) Language development.
· Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. (2012). Pienten sanat. Lasten äänteellinen kehitys.
· Laalo, K. (2011). Lapsen varhaiskielioppi ja miniparadigmat. Helsinki: SKS.
· Loukusa, S. & Paavola, L. (2011). Lapset kieltä käyttämässä. Pragmaattisten taitojen kehitys ja sen häiriöt.
· Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T., Ketonen, T. (2004). Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa.
· Stolt, S. (2010). Leksikaalinen kehitys. Teoksessa P. Korpilahti, O. Aaltonen & M. Laine (toim.), Kieli ja aivot, s. 204-210.
· Stolt, S. (2013). Varhaisten kieliopillisten rakenteiden kehitys. Näkökulmia syntaksin ja morfologian kehitykseen. Puhe ja kieli, 33:2, 51-63.
· Luennoitsijoiden valitsemat tieteelliset artikkelit.
Yleinen asteikko, 0-5
Neurologia, 5 op
Näytä
Opiskelija osaa kuvata lapsen normaalin ja poikkeavan neurologisen kehityksen ja niiden yhteyden puheen, kielen, viestinnän ja nielemisen/syömisen kehitykseen.
- Hermoston anatomia ja fysiologia
- Lapsen normaali neurologinen kehitys
- Yleisimmät neurologiset häiriöt ja sairaudet:
sikiö- ja vastasyntyneisyyskauden sekä lapsuusiän kognitiivisia, psyykkisiä ja motorisia kehityshäiriöitä aiheuttavat sairaudet ja vammat sekä niiden jälkitilat, aivoverenkiertohäiriöt, aivovammat, dementiat, Parkinsonin tauti, MS-tauti, ALS
- Neurologinen diagnostiikka ja kuntoutuksen perusteet
1. Leppäluoto, J. & al. 2008. Anatomia + fysiologia. Rakenteesta toimintaan. Porvoo: WSOY Oppimateriaalit.
2. Seikel, A. J., King, D. W., & Drumright, D. G. 2005 tai uudempi. Anatomy and physiology for speech, language, and hearing, 1-29; 435-669. Clifton Park, NY: Thomson/Delmar Learning.
3. Sillanpää, M., Herrgård, E., Iivanainen, M., Koivikko, M. & Rantala, H. (toim.) 2004. Lastenneurologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Duodecim. s. 13-72, 161-268, 450-489, 496-545, 557-567 ja 643-664.
4. Soinila, S., Kaste, M., Launes, J. & Somer, H. (toim.) 2001 tai uudempi. Neurologia. Helsinki: Duodecim. Soveltuvin osin (sovitaan kurssin yhteydessä).
Yleinen asteikko, 0-5
Puhelääketiede, 7 op
Näytä
Opiskelija osaa kuvata korvan, kurkunpään, kuuloradan ja ääntöelimistön rakenteen ja toiminnan pääperiaatteet. Opiskelija osaa määritellä näiden alueiden keskeiset puheeseen ja äänentuottoon vaikuttavat sairaudet ja vammat sekä soveltaa tätä tietoa logopediseen arviointiin ja kuntoutukseen.
- Korvan, kuuloradan ja puhe-elimistön anatomia ja fysiologia
- Audiologiset tutkimusmenetelmät, kuulovammojen diagnostiikka ja kuntoutuksen perusteet sekä kuulon apuvälineet
- Korva-, nenä- ja kurkkutautien ja puhe-ja äänihäiriöiden lääketieteellinen diagnostiikka
1. Jauhiainen, T. (toim.) 2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim.
2. Jauhiainen, T. 1995. Kuulo ja viestintä. Helsinki: Yliopistopaino.
3. Karma, P., Nuutinen, J., Puhakka, H., Vilkman, E., Virolainen, E., Ylikoski, J. & Ramsay, H. (toim.) 1999. Korva-, nenä- ja kurkkutaudit sekä foniatrian perusteet. Helsinki: Yliopistopaino. Soveltuvin osin (sovitaan opettajan kanssa kurssin yhteydessä).
4. Leppäluoto, J. & al. 2008. Anatomia ja fysiologia. Rakenteesta toimintaan. Porvoo: WSOY Oppimateriaali.
5. Seikel, A. J., King, D. W. & Drumright, D. G. 2005 tai uudempi. Anatomy and physiology for speech, language, and hearing. Clifton Park, NY: Thomson/Delmar Learning. s. 35-59; 161-262; 263-391.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan luentojen yhteydessä.
Yleinen asteikko, 0-5
Lisätietoja avoimen yliopiston tarjonnasta voi kysyä Tampereen yliopiston opintotoimistosta.
Meidät tavoittaa sähköpostitse avoin.tau [at] tuni.fi
Puhelimitse 0294 520 200
Lisätietoa avoimessa opiskelusta verkkosivuillamme
tuni.fi/avoinyliopisto
Opintoihin haetaan avoimen yliopiston hakupalvelun kautta. Hakulomake ja hakuohjeet ovat Näin haet avoimen yliopiston opintoihin –verkkosivulla.
Osassa opinnoista vaaditaan edeltäviä opintoja. Niistä kerrotaan koulutustietojen Koulutuksen kuvaus -välilehdellä kohdassa esitietovaatimukset.
Kun sinut on hyväksytty opintoihin, tulee sinun ilmoittautua erikseen vielä Sisu-järjestelmässä opintojakson toteutukseen ja esimerkiksi harjoitusryhmään. Saat tästä ohjeet sähköpostiin opiskelupaikan varmistumisen yhteydessä maksettuasi opintomaksun.
Tutustu maksuehtoihin Näin haet avoimen yliopiston opintoihin -verkkosivulla.