
Kasvatustieteiden perusopintoja, avoin yliopisto-opetus
Laajuus
5-25 opHakuaika
Hinta
Kampus
Kaupunki
Tiedekunta tai osaamisyksikkö
Opetuksessa käytettävät kielet
Koodi
Koulutusala
Sisällön kuvaus
Kasvatustieteiden perusopinnoissa perehdytään kasvatuksen historiallisiin, filosofisiin, sosiologisiin ja psykologisiin lähtökohtiin sekä kasvatustieteellisen tutkimuksen ja tutkimusetiikan peruskysymyksiin. Oppimista, kasvatusta, opetusta ja koulutusta tarkastellaan kulttuurisissa, poliittisissa ja yhteiskunnallisissa yhteyksissä. Keskeisenä näkökulmana on, että kasvatustieteellinen asiantuntijuus rakentuu elämänkulun eri vaiheissa.
Osaamistavoitteet
Kasvatustieteiden perusopinnot suoritettuaan opiskelijalla on tieteelliselle tiedonmuodostukselle rakentuva yleiskuva kasvatuksesta, koulutuksesta ja oppimisesta yhteiskunnassa eri aikoina, eri konteksteissa ja elämänkulun eri vaiheissa. Opiskelija ymmärtää kasvatustieteellisen tiedon merkityksen asiantuntijuuden rakentumisessa ja yhteiskunnassa. Opiskelija osaa jäsentää tietoa kasvatus- ja koulutusinstituutioista sekä pedagogisista käytännöistä. Opiskelija ymmärtää itsensä osana kasvatusyhteisöjä, yhteiskuntaa ja ympäristöjä. Opiskelija ymmärtää kasvatustieteellisen tutkimuksen ja tutkimusetiikan peruskysymyksiä. Opiskelija on omaksunut erilaisia akateemisia opiskelu- ja työskentelytapoja sekä saanut valmiuksia kasvatusalan asiantuntijuuteen ja tutkimukseen.
Lisätiedot
Tutustu kasvatustieteiden perusopintojen yleisesitteeseen
Seinäjoella ja Porissa ei ole opetusta, mutta opintoja on mahdollista tehdä etänä jaksojen toteutuksesta riippuen.
Kasvatustieteellinen tutkimus, 5 op
Näytä
Opiskelija
tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen tiedon erot
tuntee kasvatustieteellisen tutkimuksen lähtökohtia, aihepiirejä ja tutkimusmenetelmiä
on omaksunut tieteellisen lukemisen, kirjoittamisen ja argumentoinnin perusteet
ymmärtää tutkimusprosessin eri vaiheisiin sisältyviä eettisiä kysymyksiä
on saanut valmiuksia kasvatustieteellisen tutkimuksen tekemiseen
ymmärtää kasvatustieteellisen tutkimuksen merkityksen yhteiskunnassa ja omassa asiantuntijuudessa.
Opintojaksolla tutustutaan kasvatustieteen tutkimusaloihin ja tiedekunnassa tehtävään kasvatustieteelliseen tutkimukseen. Lisäksi käsitellään kasvatustieteellisen tutkimuksen lähtökohtia, tutkimusmenetelmiä, tutkimusetiikkaa sekä tutkimuksen raportointia ja kriittistä arviointia. Opintojaksolla laaditaan pienimuotoinen tutkimussuunnitelma, jossa sovelletaan opintojaksolla opittua lähdekirjallisuutta käyttäen.
Eskola, J. & Suoranta, J. 1998. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino. E-kirjana.
https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Tietoarkiston laadullisen tutkimuksen käsikirja
https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
Tietoarkiston kvantitaiivisen tutkimuksen käsikirja
Vilkka, H., Tutki ja mittaa. 2007. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi. E-kirjana.
Vilkka, H. Tutki ja kehitä. 2015 (4. painos) tai 2021 (5. uudistettu painos) Jyväskylä: PS-kustannus. E-kirjana.
Vilkka, H. Akateeminen lukeminen ja kirjoittaminen. 2020. Jyväskylä: PS-kustannus. E-kirjana.
Yleinen asteikko, 0-5
Kasvatus ja koulutus yhteiskunnassa, 5 op
Näytä
Opiskelija ymmärtää kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisena ja kulttuurisena ilmiönä ja pystyy sanoittamaan sitä kasvatussosiologisin ja koulutuspoliittisin käsittein.
Opiskelija oppii tunnistamaan yksilön ja yhteiskunnan suhteet osana historiallisia, institutionaalisia ja kasvatuksellisia muutoksia.
Opintojaksolla tarkastellaan kasvatuksen ja koulutuksen peruskysymyksiä niiden yhteiskunnallisissa ja kulttuurisissa yhteyksissä. Näihin kuuluvat esimerkiksi kasvatuksen ja koulutuksen mikro- ja makrorakenteet, koulutuspolitiikka yksilöllisenä ja yhteisöllisenä ilmiönä, piilo-opetussuunnitelma ja kasvatusajattelun kehittyminen osana kriittistä yhteiskunnallista analyysia.
Opintojakson tiedetausta: Kasvatussosiologia ja koulutuspolitiikka.
Aittola, T. (toim.) 2012. Kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä. Gaudeamus.
Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, K. 2013 (tai 2006). Kasvatussosiologia. PS-kustannus.
Salminen, J. 2012. Koulun pirulliset dilemmat. Teos.
Silvennoinen, H., Kalalahti, M. & Varjo, J. (toim.) 2018. Koulutuksen lupaukset ja koulutususko. Kasvatussosiologian vuosikirja II. Turku: Suomen Kasvatustieteellinen Seura.
Artikkeleita kansainvälisistä ja kotimaisista tieteellisistä aikakauslehdistä sekä muuta kirjallisuutta.
Yleinen asteikko, 0-5
Kasvatuksen ja koulutuksen filosofiset ja historialliset lähtökohdat, 5 op
Näytä
Opiskelija
ymmärtää kasvatusajattelun ja -käsitysten filosofisen perustan sekä kasvatuskäsitysten, -toiminnan ja -instituutioiden riippuvuuden historiallisesta ajasta ja paikasta
tuntee länsimaisen kasvatusajattelun päälinjoja ja niiden filosofisia ja historiallisia perusteita.
- ymmärtää ihmisen riippuvuuden ei-inhimillisestä luonnosta ja
ympäristökasvatuksen merkityksen kestävän ja viisaan luontosuhteen
kehittymiselle.
Opintojaksolla perehdytään suomalaisen ja länsimaisen kasvatusajattelun kysymyksenasetteluihin ja niiden merkitykseen nykyisen kasvatus- ja koulutustoiminnan rakentumiselle. Jaksolla käsitellään yhteiskunnallisten muutosten ja ideologioiden ilmenemismuotoja kasvatusajattelussa ja kasvatuksen historiassa sekä kasvatuksen erityisluonnetta eettisen toimintakyvyn ja viisaan luontosuhteen herättäjänä.
Opintojakson tiedetausta: Kasvatushistoria, kasvatusfilosofia, ympäristökasvatus
Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Valistus ja koulunpenkki. Kasvatus ja koulutus Suomessa 1860-luvulta 1960-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. 2011.
Kettunen, P. & Simola, H. (toim.) 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi. Kasvatus ja koulutus Suomessa 1960-luvulta 2000-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. 2012
Saari, A. 2021. Kasvatusteoria antiikista nykypäivään. Helsinki: Gaudeamus.
tai kaksi muuta itse valittua vastaavaa kasvatushistoriallista teosta.
Lisäksi kolme vapaavalintaista kasvatusfilosofista tai –historiallista artikkelia (esim. Niin & Näin –lehdestä tai Kasvatus ja Aika –verkkolehdestä).
Esimerkiksi: https://www.netn.fi/artikkeli/kasvatusfilosofian-tarkein-tehtava
https://www.netn.fi/lehti/artikkelikanta
Yleinen asteikko, 0-5
Kehitys ja oppiminen elämänkulussa, 5 op
Näytä
Opiskelija
- tuntee ihmisen kasvun, oppimisen, identiteetin kehittymisen ja elämänkulun perusteoriat ja – käsitteet
- ymmärtää kehitykseen, kasvuun, oppimiseen ja muutokseen liittyvän teoriatiedon merkityksen kasvatuksessa ja asiantuntijuuden kehittymisessä.
Opintojakson tiedetausta: Kasvatuspsykologia
Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M.-K. 2016. 3. uudistettu painos. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus. (soveltuvin/sovittavin osin).
Nurmi, J.-E., Ahonen, Y., Lyytinen, H. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. (soveltuvin/sovittavin osin)
Muuta kirjallisuutta ja artikkeleita sopimuksen mukaan.
Yleinen asteikko, 0-5
Kehitys ja oppiminen elämänkulussa, 5 op
Näytä
Opiskelija
- tuntee ihmisen kasvun, oppimisen, identiteetin kehittymisen ja elämänkulun perusteoriat ja – käsitteet
- ymmärtää kehitykseen, kasvuun, oppimiseen ja muutokseen liittyvän teoriatiedon merkityksen kasvatuksessa ja asiantuntijuuden kehittymisessä.
Opintojaksolla tarkastellaan ihmisen kasvua, oppimista ja muutosta elämän eri vaiheissa sekä yksilöllisistä että yhteisöllisistä näkökulmista. Oppimista tarkastellaan erityisesti muodollisen koulutuksen ulkopuolella yhteiskunnan ja työelämän muuttuvissa organisaatioissa ja yhteisöissä. Opintojaksolla tarkastellaan asiantuntijuuden ja identiteetin rakentumista elämänkulussa.
Opintojakson tiedetausta: Kasvatuspsykologia
Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M.-K. 2016. 3. uudistettu painos. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus. (soveltuvin/sovittavin osin).
Nurmi, J.-E., Ahonen, Y., Lyytinen, H. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. (soveltuvin/sovittavin osin)
Muuta kirjallisuutta ja artikkeleita sopimuksen mukaan.
Yleinen asteikko, 0-5
Opetus ja ohjaus, 5 op
Näytä
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa keskeisiä oppimiseen, opetukseen, ohjaukseen ja arviointiin liittyviä käsitteitä ja teorianäkökulmia
- osaa reflektoida ja perustella omia pedagogisia lähtökohtiaan ja ratkaisujaan
- osaa huomioida oppijoiden moninaisuuden ja eriyttämisen tarpeet sekä edistää inklusiivista kasvatusta erilaisissa koulutusympäristöissä
- ymmärtää digitaalisten oppimisympäristöjen mahdollisuuksia opetuksessa
- ymmärtää opetusta ja kasvatusta ohjaavien dokumenttien merkityksen
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin opetus-, ohjaus- ja oppimisteoreettisiin suuntauksiin. Tarkastelun kohteena ovat myös erilaiset (digitaaliset) oppimisympäristöt ja pedagogiset ratkaisut, joita tarkastellaan sekä teoreettisista että käytännöllisistä näkökulmista. Opetuksen ja ohjauksen kysymyksissä paneudutaan muun muassa moninaisuuden ja inkluusion sekä digitalisaation teemoihin.
Opintojakson tiedetausta: kasvatuspsykologia, pedagogiikka
Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A., & Vainikainen, M-P. (2016). Ajattelun taidot ja oppiminen. PS-Kustannus. https://www.ellibslibrary.com/tau/978-952-451-795-9
Lehtinen, E., Vauras, M., & Lerkkanen, M.-K. (2016).
Kasvatuspsykologia (3. uud. painos). PS-kustannus.
(soveltuvin/sovittavin osin)
Luostarinen, A., & Nieminen, J. H. (2019). Arvioinnin käsikirja. PS-kustannus https://www.ellibslibrary.com/tau/978-952-451-928-1
Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). Mahdoton inkluusio – Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus. (ebook)
Miles, S., Ainscow, M., & Moore, M. (2010). Responding to Diversity in Schools: An Inquiry-Based Approach. Taylor & Francis Group. (ebook)
Muita materiaaleja jaetaan kurssin aikana.
Yleinen asteikko, 0-5
Lisätietoja avoimen yliopiston tarjonnasta voi kysyä Tampereen yliopiston opintotoimistosta.
Meidät tavoittaa sähköpostitse avoin.tau [at] tuni.fi
Puhelimitse 0294 520 200
Lisätietoa avoimessa opiskelusta verkkosivuillamme
tuni.fi/avoinyliopisto
Opintoihin haetaan avoimen yliopiston hakupalvelun kautta. Hakulomake ja hakuohjeet ovat Näin haet avoimen yliopiston opintoihin –verkkosivulla.
Osassa opinnoista vaaditaan edeltäviä opintoja. Niistä kerrotaan koulutustietojen Koulutuksen kuvaus -välilehdellä kohdassa esitietovaatimukset.
Kun sinut on hyväksytty opintoihin, tulee sinun ilmoittautua erikseen vielä Sisu-järjestelmässä opintojakson toteutukseen ja esimerkiksi harjoitusryhmään. Saat tästä ohjeet sähköpostiin opiskelupaikan varmistumisen yhteydessä maksettuasi opintomaksun.
Tutustu maksuehtoihin Näin haet avoimen yliopiston opintoihin -verkkosivulla.