Hyppää pääsisältöön

Sanna Ruhalahti

yliopettaja, digivisiokoordinaattori
Soveltavan tutkimuksen keskus

Oma esittely

Tällä hetkellä yliopettajana työskentelen TAMKin Soveltavan tutkimuksen keskuksessa. Koulutukseltani olen filosofian tohtori (Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta/mediapedagogiikka) ja väitöskirjassani tutkin syväosaamista edistäviä oppimisprosseseja digitaalisissa ympäristöissä.

Olen taustakoulutukseltani restonomi (AMK) ja tradenomi (YAMK) ja olen yli kahden vuosikymmenen ajan toiminut opetus- ja koulutusalalla. Vuodesta 2007 lähtien olen toiminut ammatillisessa opettajankoulutuksessa, ja minulla on kahdenkymmenen vuoden kokemus verkko- ja etäopiskelusta/opettamisesta. 

Tällä hetkellä työtehtäviini kuuluu mm.

  • korkeakoulupedagogiikan TKIO-toiminnan edistäminen
  • kansallisen Digivisio 2030 -hankkeen koordinointi TAMKissa
  • TAMKin pedagoginen kehittäminen
  • Teacher Academyn EduSTA-hankkeessa toiminen

Nykyiset kehittämis- ja tutkimusintressit:

Korkeakoulupedagogiikka, opettajien osaaminen, syväoppimisen edistäminen, oppimisprosessien muotoilu, dialogiset taidot oppimisyhteisöissä ja verkko-oppiminen (mm. MOOCit, OERit, mLearning, PLE:t, ePortfoliot, digitaaliset avoimet merkit). Viime aikoina olen ollut kiinnostunut tutkimaan opettajien pehmeitä taitoja ja tietoja.

Osaamisalueiden kuvaus

Talks about

#highereducationpedagogy
#learningdesign
#softskills
#teacherscompetences
#competencebased
#deeperlearning
#dialogicalcompetence
#dialogicalleaerningcommunities
#digitalopenbadges
#digitallearning
#digitalteaching

Tutkimusyksikkö

Soveltavan tutkimuksen keskus

Tieteenalat

Koulutus ja oppiminen

Tutkimusrahoitus

Liikesivistysrahaston konferenssiapurahat vuosina 2024, 2020 ja 2018.

Tutkimusura

Doctoral dissertation

Ruhalahti, S. (2019). Redesigning a Pedagogical Model for Scaffolding Dialogical, Digital, and Deep Learning in Vocational Teacher Education. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 257. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-145-3 

Merkittävimmät julkaisut