Hyppää pääsisältöön

Paula Alanen

apurahatutkija, post doc -tutkimus
Tampereen yliopisto
Sähköpostiosoitepaula.alanen [at] tuni.fi
puhelinnumero+358504139820
Keskustakampus

Oma esittely

Ennen tutkijan uraa työskentelin aikuiskasvatuksen ja maahanmuuttohallinnon tehtävissä. Väitöskirjassani olen tutkinut koulutuspolitiikan ohjauskeinojen ja numeerisen datan kytköstä. Datan tulkinta tuottaa tiedon ohella myös tietämättömyyttä, jonka seurauksia olen tarkastellut aikuiskoulutuksen päätöksenteossa. Tutkin yhdenvertaisuuden toteutumista ja aikuiskoulutuksen tehtävää yhteiskunnallisen osallisuuden mahdollistajana.

Työtehtävät

Työskentelen apurahatutkijana kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa. Koneen säätiön rahoittama DIGITO-hanke tutkii digitaalisten palvelujen käyttöä, algoritmien kieltä ja episteemistä epäoikeudenmukaisuutta. Monitieteistä työryhmää johtaa FT, dosentti Jaana Parviainen Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa.

Projektit

Merkittävimmät julkaisut

Parviainen, J., Koski, A. & Alanen, P. (2022). Tackling the Corona Pandemic: Managing Nonknowledge in Political Decision-Making. In: Matthias Gross & Linsey McGoey (Eds.). Routledge International Handbook of Ignorance Studies. 

Alanen, P. (2022). Koulutusjärjestelmän ohjauskeinot ja numeerinen data yhteiskunnallisen kommunikaation muokkaajina: tietämisen ja tietämättömyyden seuraukset aikuiskoulutuksen päätöksenteossa. Doctoral thesis, TAU. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2413-1

Kuusipalo, P., Toiviainen, H. & Pitkänen, P. (2021). Adult education as a means to social inclusion in Nordic welfare states: Denmark, Finland and Sweden. Teoksessa: Kersh, N., Toiviainen, H., Pitkänen, P. ja Zarifis, G. (Eds.). Young Adults and Active Citizenship: Towards Social Inclusion through Adult Education. Dordrecht: Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-65002-5_6 

Toiviainen, H., Hyytiä, J. & Kuusipalo, P. (2020). Inclusion and Marginalization of Youth (Finland). In Bloomsbury Education and Childhood Studies. London: Bloomsbury Publishing. http://dx.doi.org/10.5040/9781350996526.020

Kuusipalo, P. & Alastalo, M. (2019). The early school leaver count as a policy instrument in EU governance: the un/intended effects of an indicator, International Studies in Sociology of Education 29(1-2), 61-84. DOI: 10.1080/09620214.2019.1624592