Teams-työtila Class

Tampereen yliopisto ja TAMK

Teams-työtila Class (Education)

Teams-työtila Class luodaan Teamsistä.

1. Mene vasemmasta navigaatiosta Teams-näkymään.
  2. Klikkaa ylhäältä Teams-sarakkeesta +-merkkiä ja valitse avautuvasta valikosta Luo tiimi/Create team.
  3. Tämän jälkeen voit luoda uuden työtilan mallipohjalla (From template) valitsemalla mallipohjista Luokka/Class. Tarkempi ohje ryhmien luomisesta löytyy sivulta Teams-työtilojen luominen

Huom!

* Työtilan nimen eteen tulee aina automaattisesti TG-etuliite, jotta ryhmät ovat tunnistettavissa mm. osoitekirjassa. Nimi voi olla maksimissaan 60 merkkiä. Työtilan nimessä ei saa käyttää ääkkösiä tai erikoismerkkejä, ne poistetaan automaattisesti sekä ryhmän sähköpostiosoitteesta että url-osoitteesta. Ryhmän nimeä pääsee luonnin jälkeen itse muuttamaan, mutta sähköposti- ja url-osoitteen muuttaminen pitää hoitaa IT Helpdeskin kautta.

* Ryhmässä tulee olla vähintään 2 omistajaa, jotka hallinnoivat ryhmän käyttäjäoikeuksia ja asetuksia.

Uuden työtilan luominen käyttäen pohjana jotain olemassa olevaa TG-ryhmää (From another team) ei valitettavasti toimi vielä uudesta Teamsistä, mutta vanhasta Classic Teamsistä se toimii.

Opiskelijoiden lisääminen

Teams-koodi

Helpoin tapa lisätä opiskelijat Teams-työtilaan on käyttää Teams-liittymiskoodia. Ulkopuoliset eivät voi liittyä koodilla.

1. Avaa Teams ja klikkaa ryhmän nimen oikeassa reunassa olevaa kolme pistettä -valikkopainiketta ja valitse Tiimin hallinta (Manage team).
  1. Klikkaa Asetukset-linkkiä, avaa Tiimin koodi (Team code) -valikko ja klikkaa Luo (Generate) -painiketta

2. Kopioi koodi ja lähetä tai käytä sitä haluamassasi ympäristössä.

3. HUOM. kuka tahansa Tampereen korkeakouluyhteisön henkilö voi liittyä ryhmään jäseneksi käyttäen luotua Teams-koodia. Poista koodi käytöstä, kun kaikki opiskelijat ovat ryhmässä. Voit luoda tarvittaessa uuden koodin.

Vinkkipankki: Teams-tiimeihin liittyminen koodin avulla

Opiskelijoiden ja opettajien lisääminen yksitellen

1. Avaa Teams ja klikkaa ryhmän nimen oikeassa reunassa olevaa kolme pistettä -valikkopainiketta ja valitse Lisää jäsen (Add member)

2. Hae lisättävät opiskelijat ja opettajat ja klikkaa Add-painiketta

Luokan OneNote-muistikirja

OneNote-muistikirja on digitaalinen muistio, joka koostuu osioista ja sivuista. Luokan OneNote-muistikirja on opettajille tarkoitettu muistio, johon luodaan opiskelijoita varten henkilökohtaiset alueet. Henkilökohtaiset alueet ovat opettajan ja opiskelijan väliset alueet, joihin opettaja voi lisätä esimerkiksi tehtäviä. Opettaja voi jakaa Luokan OneNote-muistiossa sisältöä opetusmateriaaliosiossa ja ryhmätöitä voi tehdä yhteisillä sivuilla.

Tutustu Luokan OneNote-muistioon ennen käyttöä.

Lue lisää tehtävänanto toiminnosta Teams-tiimitilassa (Microsoft): https://support.microsoft.com/fi-fi/topic/teht%C3%A4v%C3%A4n-luominen-microsoft-teamsissa-23c128d0-ec34-4691-9511-661fba8599be

IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)