Webinaarit, kaikki osallistuvat etänä

Tampereen yliopisto ja TAMK

Webinaarin järjestäminen Zoom-videotapaamispalvelulla

Zoom on Tampereen korkeakouluyhteisön videotapaamispalvelu, joka tarjoaa mahdollisuudet videokuva- ja ääniyhteyteen, näytön ja materiaalin jakamiseen sekä pienryhmätyöskentelyyn Windows, Mac, Linux, iOS ja Android -laitteilla. Zoomilla voidaan järjestää videotapaamisia, etäopetusta sekä suurten osallistujamäärien webinaareja.

Voit järjestää webinaarin tavallisena Zoom-kokouksena tai erillisellä webinaarilisenssillä. Kokouslisenssillä osallistujamäärä on rajoitettu 300 osallistujaan, mutta yksittäisen henkilön Zoom-videotapaamisten osallistujamäärää on mahdollista nostaa väliaikaisesti 500 henkilöön (large meeting lisenssi). Tämän lisäksi tapahtumanjärjestäjillä on mahdollisuus pyytää itselleen väliaikaiseen käyttöön erillinen webinaarilisenssi (1000 osallistujalle).

Jos luot webinaarilinkin Zoom-kokouksena kiinnitä erityistä huomiota Zoomin turvallisuusasetuksiin, Zoom-sovelluksen security-valikosta voit rajoittaa mitä toimintoja osallistujat voivat käyttää. "Allow participants to" kohdasta voit estää osallistujilta ruudunjaon, kameran ja mikrofonin käytön. Jos toimintoja rajoittaa yleisöltä kannattaa tilaisuuden esiintyjät korottaa co-host rooliin jotta he voivat käyttää kameraa, mikrofonia ja ruudunjakoa.

Erillisellä webinaarilisenssillä toteutettu Zoom-tapahtuma poikkeaa kokouslisenssillä tehdyistä tapahtumista osallistujien roolien osalta. Webinaarissa osallistujien roolit ovat "panelist" ja "attendee". Panelistit voivat käyttää kameraa, mikrofonia ja ruudunjakoa. Osallistujilla ei ole kameraa ja mikrofonia käytössään, he voivat osallistua keskusteluun chatin tai Q&A-työkalun kautta. Osallistuja eivät myöskään näe osallistujalistaa josta näkisivät muut osallistujat.

Zoom-videotapaamisten osallistujamäärän väliaikainen nosto 500 henkilöön ja webinaarilisenssipyynnöt tulee lähettää IT Helpdeskiin osoitteeseen: it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi). Jos olet järjestämässä tapahtumaa jossa on useita rinnakkaisia tilaisuuksia tutustu myös Zoom Events virtuaalitapahtumiin. Zoom  Eventsissa luodaan tapahtumasivusto johon toteutetaan tapahtuman ohjelma sessioineen ja puhujineen.

Webinaarin luonti Zoom-webinaarilisenssillä

Webinaarilisenssin voi varata IT Helpdeskin kautta, lisenssejä on rajallinen määrä. Kun olet saanut käyttöösi webinaarilisenssin voit luoda tapahtumalle linkin Zoomin www-portaalissa https://tuni.zoom.us/ asetuksista (webinars, schedule a webinar). Asetukset ovat pitkälti samankaltaiset kuin Zoom-kokouksissakin.

Webinaarin asetuksista voit valita onko harjoittelutapaaminen käytössä (Enable Practise session). Järjestäjät ja erikseen kutsutut panelistit voivat liittyä harjoittelutapaamiseen ennen yleisön sisälle päästämistä. Linkin tallentamisen jälkeen voit kutsua tilaisuuteen panelisteja sähköpostiosoitteen perusteella (Invite panelistst) he saavat henkilökohtaisen kutsun jolla saavat automaattisesti panelistin roolin jolla on kamera- ja mikrofonioikeudet. Jos otat käyttöön tilaisuuteen rekisteröitymisen voit määritellä asetuksiin (registration settings) hyväksytäänkö osallistujat automaattisesti vai manuaalisesti Zoomin portaalin kautta. Manuaalista hyväksyntää odottavat osallistujat näkyvät asetuksissa kohdassa registration settings (total registrants, pending approval).

Webinaarin järjestäminen Teams-videotapaamispalvelulla

Teams-webinaariin voi osallistua 1000 osallistujaa, katso ohjeet: Teams-livetapahtuma ja webinaari

IT Helpdesk
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)