Tampereen yliopiston opiskelijan käsikirja

Erillinen opiskeluoikeus opinnäytetyön loppuun saattamiseksi

Yleinen ohje opiskelijalle

Jos haluat jatkaa opintojasi opintoajan päättymisen jälkeen, esimerkiksi saatuasi kielteisen lisäaikapäätöksen tai jos opiskeluoikeutesi on passivoitu, voit suorittaa tutkintoosi kuuluvia opintoja Tampereen yliopiston avoimen yliopiston kautta.

Opiskelu avoimessa yliopistossa on maksullista. Avoimen yliopiston maksut ovat 15 euroa / opintopiste. Avoimen yliopiston kautta opiskeltaessa jokaiselle opintojaksolle haetaan erikseen avoimen yliopiston sähköisen hakujärjestelmän kautta. Huomaa kuitenkin, että avoimen yliopiston tarjonta vaihtelee aloittain. Kaikkia tutkintoon vaadittavia opintoja, kuten tutkintoon vaadittavaa opinnäytetyötä, ei ole mahdollista suorittaa avoimessa yliopistossa. Lisätietoa löydät avoimen yliopiston sivuilta.

Mikäli sinulla on tutkinnosta vain opinnäytetyön suorittaminen kesken, tiedekunta voi myöntää sinulle perustellusta syystä erillisen opiskeluoikeuden opinnäytteen itsenäistä viimeistelyä varten opintojaksolle Itsenäinen opiskelu opinnäytetyön tekemistä varten (0 op). Opintojaksolla käyttäjätunnuksesi pysyvät voimassa.

Opiskeluoikeus erilliselle Itsenäinen opiskelu opinnäytetyön tekemistä varten (0 op) -opintojaksolle edellyttää, että sinulla on ollut jo aiemmin mahdollisuus saada opinnäytteen tekemiseen kuuluva opetus ja ohjaus. Opiskeluoikeus on tarkoitettu opinnäytteen itsenäiseen tekemiseen ja sen suunnitelmallista viimeistelyä varten. Opiskeluoikeus on määräaikainen ja se voi olla voimassa enintään kaksi lukukautta. Opiskeluoikeus on maksuton.

Huom! Jotta voit jättää opinnäytetyösi arvioitavaksi ja jotta voit valmistua tutkintoon, sinun tulee hakea opintojen lisäaikaa ja uudelleen kirjautumista (tutkinto-opiskeluoikeuden palautusta) oman tiedekuntasi kautta.

Opiskelijan prosessi Itsenäinen opiskelu opinnäytetyön tekemistä varten (0 op) -opintojaksolle

Opiskelija käy ohjauskeskustelun tutkinto-ohjelman koulutusasiantuntijan kanssa. Ohjauskeskustelun perusteella opiskelijaa voidaan ohjata hakemaan opiskeluoikeutta ko. jaksolle. Opiskeluoikeutta haetaan vapaamuotoisella hakemuksella. Hakemukseen tulee kirjata perustelut ja suunnitelma opinnäytetyön edistämisestä itsenäisesti. Hakemus lähetetään tutkinto-ohjelman koulutusasiantuntijalle tai hänen ilmoittamaansa tiedekunnan asiointiosoitteeseen.

Julkaistu: 28.10.2020
Päivitetty: 10.6.2022