TAMKin opiskelijan käsikirja

Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma (VETO)

Onneksi olkoon saamastasi opiskelupaikasta! Tervetuloa opiskelemaan Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelmaan!

Opintojen alkaminen
Opintosi alkavat orientoivilla päivillä maanantaina 9. tammikuuta klo 9.00, osoitteessa Teiskontie 33. Olemme odottamassa sinua TAMKin Teiskontien puoleisessa aulassa.

Orientoivilla päivillä tutustut opintojesi sisältöihin ja käytäntöihin sekä ryhmäsi opiskelijoihin ja TAMKin henkilökuntaan ja tiloihin. Jotta opintosi pääsevät hyvin vauhtiin, on tärkeää, että osallistut orientoivien päivien ohjelmaan. Ensimmäisen viikon tarkemmat sisällöt selviävät saavuttuasi, mutta varaudu olemaan paikalla päivittäin klo 9-16.

Pidäthän orientoivilla päivillä mukanasi henkilöllisyystodistusta. Oman tietokoneen tarvitset silloin, kun ohjelmassa on tietojärjestelmiin tutustumista.

Opintojen ja osaamisen hyväksilukeminen
Mikäli sinulla on aikaisempia korkeakoulutasoisia opintoja ja/tai osaamista, voit hakea niitä hyväksiluettavaksi. Opetussuunnitelmaan tutustumalla voit selvittää, mistä opinnoista on mahdollista hakea hyväksilukuja. Vertaa opintojaksojen sisältöjä ja laajuuksia aikaisemmin suorittamiisi vastaaviin opintoihin. Hyväksilukemisesta löydät tietoa opiskelijan oppaasta. Kuulet asiasta enemmän orientoivilla päivillä.

Kieliopinnot
Koulutukseen kuuluu pakollisia kieliopintoja. Saat niistä tarkempaa tietoa orientoivilla päivillä

Tutkinto-ohjelmassa opiskelusta

Opintosi koostuvat lähi- ja etätapaamisista, erilaisista yksilö- ja tiimitehtävistä sekä verkko-opinnoista. Sinulla tulee olemaan oma pientiimi koko opintojesi ajan, jonka kanssa työskentelet tiiviisti viikoittain pääsääntöisesti kampuksella tai etäyhteyksin. Olethan siis varautunut siihen, että opintoja ei voi suorittaa täysin etänä vaan lähitapaamisia on säännöllisesti viikon aikana. Oman itsensä johtaminen on tärkeä ominaisuus, jotta saat vietyä opintojasi eteenpäin.

Kuulut valmennusryhmään, jolla on nimetty tiimivalmentaja. Tiimivalmentaja ohjaa opintojasi ja auttaa tarvittaessa. Hänen kanssaan käyt myös vuoden aikana ohjauskeskusteluita. Valmentaja on tekemisissä sinun ja pientiimisi kanssa viikoittain. Ensimmäisen vuoden aikana tulet tutustumaan myös neljään tutkintovalmentajaan, joiden ohjaamana pääset perehtymään neljään koulutusalaan, joista valitset oman opintosuuntauksesi. Tehtyäsi tämän valinnan tutkintovalmentaja tukee sinua saavuttamaan tieto- ja osaamistason mitä tällä alalla edellytetään. Tarvittaessa myös opinto-ohjaaja on tukenasi.

Opinnoissa on paljon itsenäistä tiedonhankintaa ja erilaisia tehtäviä sekä verkko-opintoja, minkä vuoksi edellytämme päivittäistä mahdollisuutta käyttää tietokonetta. Lisätietoja löydät TAMKin IT-ohjeista.

Opiskelet pääsääntöisesti ma-pe klo 8-16, mutta ajoittain opetusta voi olla myös iltaisin ja lauantaisin. Opetus sisältää sekä lähi- että etäopetusta, joka tapahtuu pääosin Teams- ja Zoom-yhteyksin.

Kielten tasotestit
Englannin ja ruotsin kieliopintojen tasotestit tehdään heti opintojen alussa. Kaikki TAMKissa aloittavat tutkinto-opiskelijat tekevät lähtötasotestit englannissa ja ruotsissa. Testit voi tehdä vain kerran. Saat testien tuloksena tietoa omasta taitotasostasi ja suosituksen, miten edetä.

Lisätietoja

Opintoasiainkoordinaattori Riitta-Liisa Mäntylä, etunimi.sukunimi [at] tuni.fi tai opintotoimisto.tamk [at] tuni.fi
Tutkintovastaava Mari Rytisalo, etunimi.sukunimi [at] tuni.fi

TAMK Palvelupiste (B1-44, Kuntokatu 3) neuvoo sinua opiskeluun ja koulutukseen liittyvissä kysymyksissä. Voit lähettää viestiä osoitteeseen palvelupiste.tamk [at] tuni.fi (palvelupiste[dot]tamk[at]tuni[dot]fi).

Löydät lisää tietoa ja Palvelupisteen aukioloajat mahdollisine poikkeuksineen täältä.

Julkaistu: 4.4.2023
Päivitetty: 15.12.2023