Hyppää pääsisältöön
Kuvituskuva: opettaja kirjoittaa liitutaululle.

Opetustehtävissä eteneminen Tampereen yliopistossa

Tampereen yliopiston opetushenkilöstön meritoitumisen malli tarjoaa uralla etenemismahdollisuuksia yliopisto-opettajille, yliopistonlehtoreille ja kliinisille opettajille. Mallin tavoitteena on edistää uralla etenemistä, lisätä sitoutumista työhön ja parantaa koulutuksen vaikuttavuutta.

Yliopisto-opettajasta voi edetä yliopistonlehtoriksi tai kliiniseksi opettajaksi ja edelleen vanhemmaksi yliopistonlehtoriksi tai vanhemmaksi kliiniseksi opettajaksi. Meritoituminen ilman hakua on mahdollista, mikäli henkilö on suoriutunut tehtävässään erinomaisesti ja tiedekunnalla on tarve kyseiselle tehtävälle.

 

Etenemiskriteerit

Tehtäville on määritelty kriteerit, joiden perusteella meritoitumista arvioidaan. Arvioinnissa noudatetaan tutkijan vastuullisen arvioinnin periaatteita. Vanhemman yliopistonlehtorin ja vanhemman kliinisen opettajan tehtäviin meritoituminen edellyttää merkittäviä ansioita opetuksessa ja opetuksen kehittämisessä sekä laajempia vastuita.

Yliopisto-opettajasta voi edetä yliopistonlehtoriksi tai kliiniseksi opettajaksi ja niistä edelleen vanhemmaksi yliopistonlehtoriksi tai vanhemmaksi kliiniseksi yliopistonlehtoriksi.

Yliopisto-opettaja

  • Ylempi korkeakoulututkinto
  • Hyvä opetustaito
  • Pedagogisia opintoja suositellaan suoritettaviksi

Eduksi katsotaan tutkimus tai taiteellinen tai käytäntöön perustuva työ omalta alalta, alan opetukseen, koulutukseen tai pedagogiikkaan kontribuoiva tieteellinen / taiteellinen työ ja osallistuminen jatkuvan oppimisen tehtäviin sekä osallistuminen avoimen opetuksen edistämiseen.

Yliopistonlehtori

  • Tohtorin tutkinto tai arkkitehtuurin tai teatterialan opetuspainotteisen yliopistonlehtorin tehtävään alansa ylempi korkeakoulututkinto ja taiteellinen pätevyys.
  • Näyttöä kyvystä antaa laadukasta tutkimukseen tai taiteenalaan perustuvaa opetusta, korkea-asteen opintojen ohjaustoiminnasta, alan tutkimuksesta tai taiteellisesta tai käytäntöön perustuvasta työstä, vastuusta koulutuksen kehittämisessä, sekä pedagogisia opintoja tai näyttöä vastaavasta koulutuksesta 10 op.

Eduksi katsotaan kansainvälinen koulutusyhteistyö, alan opetukseen, koulutukseen tai pedagogiikkaan kontribuoiva tieteellinen tai taiteellinen kehittämis- ja/ tai julkaisutoiminta sekä osallistuminen avoimen opetuksen edistämiseen.

Kliininen opettaja

  • Pääsääntöisesti soveltuva tohtorin tutkinto
  • Näyttöä itsenäisestä tieteellisestä tutkimustyöstä, kyvystä antaa laadukasta tutkimukseen perustuvaa opetusta ja ohjausta, alan käytäntöön perustuvasta työstä, sekä pedagogisia opintoja tai näyttöä vastaavasta koulutuksesta 10 op.

Eduksi katsotaan kansainvälinen koulutusyhteistyö, alan opetukseen, koulutukseen tai pedagogiikkaan kontribuoiva tieteellinen kehittämis- ja/ tai julkaisutoiminta sekä osallistuminen avoimen opetuksen edistämiseen.

Vanhempi yliopistonlehtori / Vanhempi kliininen opettaja

  • Tohtorin tutkinto
  • Erinomainen opetusosaaminen
  • Merkittävää näyttöä kyvystä antaa laadukasta tutkimukseen perustuvaa opetusta, korkea-asteen opintojen tai opinnäytteiden ohjaustoiminnasta, opetukseen liittyvistä johtotehtävistä kuten koulutusohjelman johtajuus tai jäsenyys koulutukseen tai opetukseen liittyvässä johtoryhmässä, alan tutkimuksesta tai taiteellisesta tai käytäntöön perustuvasta työstä, alan opetukseen, koulutukseen tai pedagogiikkaan kontribuoivasta tieteellisestä tai taiteellisesta kehittämis- tai julkaisutoiminnasta, sekä pedagogisia opintoja tai näyttöä vastaavasta koulutuksesta 25 op.

Eduksi katsotaan alallaan tunnustettu kansallinen tai kansainvälinen asiantuntijuus korkea-asteen opetuksessa ja koulutuksessa, kansainvälinen koulutusyhteistyö sekä osallistuminen jatkuvan oppimisen tehtäviin, näyttö avoimen opetuksen edistämisestä sekä opetuksesta saadun palautteen hyödyntäminen.

Erityisillä ansioilla (esim. pitkäaikainen näyttö systemaattisesta opetuksen kehittämisestä) voidaan etenemistä harkita, vaikka joku kriteereistä ei täyttyisi.

Etenemisprosessi

Tiedekunnan dekaani voi tehdä ehdotuksen tehtävässään erityisen meritoituneista henkilöistä. Tiedekuntien ehdotuksia käsitellään 1–2 vuoden välein yliopistotason toimikunnassa. Rehtori tekee päätöksen toimikunnan käsittelyn jälkeen.

 

Tuemme pedagogisten taitojesi kehittymistä

Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centre (TLC) on verkosto, joka kokoaa pedagogisen asiantuntemuksen sekä opettajien tarvitseman tiedon ja palvelut yhteen. Lisäksi TLC tukee kaikkia korkeakouluyhteisössä opetustyötä tekeviä lisäämällä yhteisöllisyyttä ja verkostoitumisen mahdollisuuksia.

Teaching and Learning Centre

Katso avoimet tehtävämme ja lähetä työhakemus.