Hyppää pääsisältöön

Oma esittely

Toimin yliopistonlehtorina Tampereen yliopiston Yhteiskuntatutkimuksen yksikössä, sukupuolentutkimuksen oppiaineessa. Taustaltani olen sosiologi ja nuorisotutkija, ja tutkimuksellinen kiinnostukseni kohdistuu erityisesti intersektionaalisuuden, sukupuolen, etnisyyden ja läheissuhteiden kysymyksiin. Viime aikoina olen tutkinut muun muassa seksuaalisen suostumuksen neuvotteluja nuorten arjessa,12-15-vuotiaiden maskuliinisuuskäsityksiä sekä koulusegregaation paikallisia ilmenemismuotoja. 

Tutkimuskohteet

Intersektionaalisuus, sukupuoli, maskuliinisuudet, yhteiskuntaluokka, rodullistaminen, sukupuoli, läheissuhteet, nuorisotutkimus 

Merkittävimmät julkaisut

Peltola, Marja; Huilla, Heidi; Luoma, Tiina & Oittinen, Riikka (2023). Everyday life in schools in disadvantaged areas. In Finland’s Famous Education System – Unvarnished Insights into Finnish Schooling, edited by Martin Thrupp, Piia Seppänen, Jaakko Kauko & Sonja Kosunen. Singapore: Springer, 211–225. https://doi.org/10.1007/978-981-19-8241-5_13 

Aho, Timo & Peltola, Marja (2023). Doing Respectable Heteromasculinities in Boys and Young Men’s Talk on Sexual Encounters. Men and Masculinities 26 (2), 210–228. https://doi.org/10.1177/1097184X221145959

Peltola, M. & Phoenix, A. (2022) Doing Whiteness and Masculinities at School. Finnish 12- to 15-Year-Olds’ Narratives on Multiethnicity. Teoksessa Finnishness, Whiteness and Coliniality, toim. J. Hoegaerts, T. Liimatainen, L. Hekanaho & E. Peterson. Helsinki: Helsinki University Press.  https://hup.fi/site/chapters/e/10.33134/HUP-17-5/ 

Honkatukia, Päivi; Peltola, Marja; Aho, Timo & Saukkonen, Roosa (2022). Between Agency and Uncertainty. Young Women and Men Constructing Citizenship Through Stories of Sexual Harassment. Journal of Social Issues https://doi.org/10.1111/josi.12512

Peltola, M. & Phoenix, A. (2022) Nuancing Young Masculinities. Helsinki Boys' Intersectional Relationships in New Times. Helsinki: Helsinki University Press. https://hup.fi/site/books/m/10.33134/HUP-16/

Peltola, M. (2021) Everyday consequences of selectiveness. Borderwork in the informal sphere of a lower secondary school in the metropolitan area of Helsinki, Finland. British Journal of Sociology of Education, 42:1, 97-112, DOI: 10.1080/01425692.2020.1861930