Työtehtävät
Päätutkijana NYT!-hankkeessa (SOC) & tutkijana mukana Reilu media -hankkeessa (ITC)
Osaamisalueiden kuvaus
Keskeisimpänä tutkimuskohteenani ovat nuoret, erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat ja täysikäisyyden lähituntumassa olevat.
Tutkimusalueita:
Lukutaitotutkimus (etenkin media-, moni- ja valokuvanlukutaito), erityiset kasvatukselliset lähestymiset (mm. mediakasvatus, seikkailukasvatus) ja osallisuustutkimus (mm. toimijuus, voimaantuminen/valtautuminen, inkluusio).
Keskeisimpiä käyttämiäni aineiston keruun menetelmiä ovat toiminta-, kysely- ja haastattelututkimus sekä ns. kanssatutkijuus nuorten kanssa.
Projektit
Tutkimuskohteet
Tutkin tällä hetkellä etenkin yläkoululaisten keinoja, esteitä ja luottamusta toimia ympäristön puolesta medioituneessa yhteiskunnassa sekä seikkailukasvatuksen ja luontosuhteen vaikutusta nuorten kiinnostukseen toimia ympäristön puolesta.
Tieteenalat
Mediatutkimus (erit. mediakasvatus), nuorisotutkimus, visuaalisen kulttuurin tutkimus, kasvatustiede ja yhteiskunnallinen ympäristötiede.
Tutkimusrahoitus
Tutkimusura
Dosentti, nykykulttuuri, Jyväskylän yliopisto
Merkittävimmät julkaisut
Viimeisimpiä julkaisuja:
Marttila, M. & Pienimäki, M (2024) "Kaupunkilaisnuorten (lähi)luontoon kuuluminen: luonnossa viihtymistä, liikkumista ja lempipaikkoja". Liikunta & Tiede.
Pienimäki, M.; Marttila, M. & Colliander, M. (2021) "Vegenakkeja ja pyöräilyä" – kyselytutkimus kaupungissa asuvien nuorten ympäristökansalaisuudesta. Nuorisotutkimus.
Pienimäki, M. (2020) "Participatory Photography Supporting the Social Inclusion of Migrant Youth". Youth Studies.
Pienimäki, M. & Kotilainen, S. (2020) “Media Education for the Inclusion of Vulnerable Youth”. Teoksessa: Hoechsmann, Michael; Carr, Paul R. & Thésée, Gina (toim.) Education for Democracy 2.0: Global Voices for Critical Media Literacy. Boston & Rotterdam: Sense Publishers.
Pienimäki, M. (2019) “Improving the Wellbeing of At-Risk Youth through Media Participation”. Media Practice and Education.
Pienimäki, M.(2018) “Facilitating Creative Media Production through the Pedagogy of Multiliteracies: A Case Study with Vulnerable Young People”. The International Journal of New Media, Technology and the Arts.
Pienimäki, M. & Kotilainen, S. (2018) ”Youth participation in research on multiliteracies: Ethical perspectives”. Media Education Research.
Ks. laajemmat julkaisutiedot: https://cris.tuni.fi/