Hyppää pääsisältöön

Työtehtävät

Tutkinto-ohjelmavastaava (Arkkitehtuuri)

Rakennussuunnittelun opetus (julkiset rakennukset), opinnäytteiden ohjaus ja tutkimus

Kurssit:

ARK.AD.210 Rakennussuunnittelu 3 (julkisten rakennusten perusteet)

ARK.RH.440 Arkkitehti johtajana

ARK.AD.510 Innovative Strategies in Architectural Design

ARK.AD.520 Experimental Architectural Design

Osaamisalueiden kuvaus

Käyttäjälähtöinen arkkitehtuuri

Muuttuvat suunnittelukäsitykset, osallistavat suunnitteluprosessit, interventiot

Rakennuksien muuntokyky (tilallinen ja toiminnallinen joustavuus), jaetut ympäristöt ja tilojen yhteiskäyttöisyys

Oppimisen ja tietotyön tilat (fyysinen, sosiaalinen, kokemuksellinen), vapaa-ajan palveluiden tilat ja hybridirakennukset

Luottamustoimet

BEN tiedekuntaneuvoston jäsen 2019-

TTY koulutusneuvoston jäsen 2014-2018

Tutkimuskohteet

Käyttäjälähtöinen arkkitehtuuri

Muuttuvat suunnittelukäsitykset, osallistavat suunnitteluprosessit, interventiot

Rakennuksien muuntokyky (tilallinen ja toiminnallinen joustavuus), jaetut ympäristöt ja tilojen yhteiskäyttöisyys

Oppimisen ja tietotyön tilat (fyysinen, sosiaalinen, kokemuksellinen), vapaa-ajan palveluiden tilat ja hybridirakennukset

Tutkimusyksikkö

Arkkitehtuuri

Tieteenalat

Arkkitehtuuri

Tutkimusura

Projektit:

Etänä vai läsnä? - tuottavuutta ja hyvinvointia tukevat työympäristöt pandemianjälkeisessä ajassa, 2024-2025. Rahoitus: Työsuojelurahasto ja SYK Oy.

TOSI-tilat - AKATEEMINEN TYÖ JA OPISKELU PANDEMIAN JÄLKEISESSÄ AJASSA -hanke, 2022, tilaustutkimus: Suomen yliopistokiinteistöt oy, Tampereen yliopiston kampuskehitys & BEN tiedekunta

VAPA ’Koronan vaikutukset vapaa-ajan palveluiden ja tilojen käyttöön’, 2021, Turun yliopisto ja Tampereen yliopisto, Helsingin kaupunki. Rahoitus: kuuden Suomen suurimman kaupungin rahoittama tilaustutkimus Turun kaupunkitutkimusohjelman kautta.

ArtGoesTSP, 2019-2020 "Turun tiedepuisto luovien kohtaamisten laboratoriona ja vuorovaikutteisen kaupunkikulttuurin kehittäjänä", Turun yliopisto ja Tampereen yliopisto. Funding: Turun kaupunkitutkimusohjelma 

Pop Up – Knowledge Work Productivity, 2015-2017. Collaborators: Tampere University of Technology (Knowledge management, Architecture and Human-centered technology) and Aalto University (Virtual and mobile work). Funding: Tekes. 

RYM-SHOK Indoor Environment Work package 4 - Spaces for learning and creation of new knowledge, Sep 2011 – Jan 2015. Client: University Properties of Finland. Funding: Tekes. 

  

Suunnittelu- ja konsulttiprojektit: 

BEN tiedekunnan tilakehitys, 2023

The School of Architecture - retrofitting learning and collaboration spaces, Sep 2018 – Dec 2018. 

Dare to Learn - retrofitted teaching space at TUT, Mar 2018 – Aug 2018. Collaborator: Sanna Peltoniemi, Project client: Knowledge Management laboratory and Tampere University of Technology. 

"Koulusta oma paikka osallistaen" -Novel learning spaces in collaboration with the pupils, Aug 2016 – Dec 2017. Collaborator: Sanna Peltoniemi. Client: City of Tampere, basic education unit 

SM221 - retrofitted teaching space at TUT, Apr 2015 – Aug 2015, collaborator: Jari Kangas. Project client: Electronics and Communications Engineering laboratory and Tampere University of Technology. 

Informal learning spaces to TUT campus, Sep 2014 – Mar 2015. Funding and the construction of the spaces by TUT. 

Co-designed and co-created learning spaces at TUT Library, Jan 2014 – Apr 2014  

 

Merkittävimmät julkaisut

"The Learning Landscape Dimensions - The Supply and Student Preferences on Campus Premises", 2024, Tampere University Dissertations 963.

"(Hybrid) Architecture in and over time" Pelsmakers, S., Poutanen, J. & Saarimaa, S., 2020, in Ecologies Design: Transforming Architecture, Landscape and Urbanism, Editors: Maibritt Pedersen Zari, Peter Connolly, Mark Southcombe, Routledge. Routledge 

"An architect’s perspective" Poutanen, J., 2018, Exploring informal learning space in the university: A collaborative approach. Walton, G. & Matthews, G. (eds.). London, New York: Routledge, p. 48-62 15 p. 4 

"Underpinning Interrelated Factors of Physical, Virtual, and Social Learning Environments" Kangas, J. & Poutanen, J., 2018, ICERI2018 Proceedings. p. 8087-8096 (ICERI proceedings). 

"Pop up -kehittämismalli tuottavaan tietotyöhön" Peltoniemi, S., Poutanen, J., Vuolle, M., Vartiainen, M., Ahtinen, A., Horstia, J., Palomäki, E., Salonius, H., Sivunen, A. & Väänänen, K., 15 Jun 2017, Tampereen teknillinen yliopisto. 128 p. 

"Spatial solutions supporting information exchange and knowledge creation" Peltoniemi, S., Poutanen, J., Ahtinen, A. & Salonius, H., Dec 2017, In : Architectural Research in Finland. 1, 1, p. 106-119 14 p. 

"Library as a Partner in Co-Designing Learning Spaces: A Case Study at Tampere University of Technology, Finland" Tevaniemi, J., Poutanen, J. & Lähdemäki, R., 7 May 2015, In : New Review of Academic Librarianship. 21, 3, p. 304-324 21 p. 

"Experience-Driven Design of Ambiences for Future Pop Up Workspaces" Ahtinen, A., Poutanen, J., Vuolle, M., Väänänen, K. & Peltoniemi, S., 2015, Ambient Intelligence: 12th European Conference, AmI 2015, Athens, Greece, November 11-13, 2015, Proceedings. Springer Verlag, p. 296-312 17 p. (Lecture Notes in Computer Science; vol. 9425). 

"Novel architectural solutions change campus design" Poutanen, J., Peltoniemi, S. & Pihlajarinne, N., 2015, How to co-create campus?. Nenonen, S., Kärnä, S., Junnonen, J-M., Tähtinen, S., Sandström, N., Airo, K. & Niemi, O. (eds.). Tampere: Suomen Yliopistokiinteistöt Oy, p. 60-81 22 p. 

"What makes a Place? Claiming Spaces for Informal and Social Learning" Poutanen, J., 2015, How to Co-Create Campus?. Tampere: Suomen Yliopistokiinteistöt Oy, p. 248-265 18 p. 

"Interactive and Engaging Social Learning Spaces for Collaboration" Poutanen, J., Syvänen, A., Frydenberg, M., Turunen, M. & Walton, G., 2014, Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications; EdMedia 2014, World conference on educational Media and Technology, Dates: June 23 - 26, 2014, Location: Tampere, Finland. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), p. 1429-1434 6 p. (World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications; vol. 2014, no. 1). 

"On-campus Third Places for Collaborative Use and BYOD" Poutanen, J. & Syvänen, A., 2014, Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications; EdMedia 2014, World conference on educational Media and Technology, Dates: June 23 - 26, 2014, Location: Tampere, Finland. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), p. 1395-1401 7 p. (World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications; vol. 2014, no. 1).