Usein kysytyt kysymykset – Sähköposti ja kaksivaiheinen tunnistus

Tampereen yliopisto ja TAMK

Mitkä sähköpostisovellukset tukevat kaksivaiheista tunnistusta?

Tuetut sähköpostisovellukset

Windows

Outlook for Microsoft 365
Outlook 2016 tai uudempi

mac OS

Outlook for Mac 2016 tai uudempi

Android

Outlook for Android

iOS

Outlook for iOS
Mail for iOS 11 tai uudempi

Linux

Outlook on the web (OWA)
Thunderbird 77 tai uudempi

Voinko käyttää TUNI-sähköpostin lukemiseen muuta kuin selainta tai Outlook-ohjelmaa?

Vain tuettuihin sähköpostiohjelmiin voi kirjautua tuni-tunnuksella, joten et voi.

Android-laitteilla voit käyttää vain työprofiilissa olevaa Outlook-ohjelmaa. iOS-laitteilla voit käyttää vain hallittua Outlook-sovellusta.

Voinko käyttää henkilökohtaisten sähköpostieni lukemiseen ja kalenterin hallintaan muuta kuin tuettujen sähköpostisovellusten listalla olevia sovelluksia esim. Gmail/Hotmail/Yahoo/tms. – sähköpostiohjelmaa?

Henkilökohtaisten sähköpostien ja kalenterin hallintaan voit käyttää haluamaasi sovellusta. Vain TUNI-sähköpostien ja kalenterin hallintaan on käytettävä kaksivaiheista tunnistusta tukevaa sovellusta.

Android-laitteilla voit käyttää haluamaasi sovellusta henkilökohtaisessa profiilissa. iOS-laitteilla voit käyttää haluamaasi sovellusta.

Saako henkilökohtaista Gmail/Hotmail/Yahoo/yms. -sähköpostia lukea yliopiston laitteilla?

Henkilökohtaista sähköpostia voi lukea selaimella yliopiston laitteilla.

Minulla on työpuhelin, onko se työnantajan hallinnassa ja pidättekö sen ajan tasalla?

Kyllä, kaikissa työpuhelimissa pitää käyttää mobiililaitehallintaa, jonka ohjeistus löytyy sivulta Mobiililaitehallinta.

Miten voin itse päivittää puhelimeni sähköpostiohjelman?

Natiivisähköpostiohjelma esim.  Samsung Mail päivittyy vain järjestelmäpäivityksen yhteydessä, mutta Outlook-ohjelman voit päivittää sovelluskaupan kautta. Esimerkiksi Android-puhelimessa voit päivittää käyttämäsi Outlook-ohjelman menemällä Play-kauppaan ja valitsemalla siellä vasemmasta yläkulmasta kolmen viivan takaa Omat sovellukset ja pelit. Täältä näet, onko Microsoft Outlookiin saatavilla päivitys ja voit päivittää sen.

Android-laitteilla työprofiilissa oleva hallittu Outlook päivittyy automaattisesti. iOS-laitteilla oleva hallittu Outlook päivittyy automaattisesti.

Ottaessasi käyttöön kaksivaiheista tunnistusta tukevaa sähköpostiohjelmaa sinun tulee ensin poistaa olemassa oleva tili ennen uuden TUNI-sähköpostitilin luomista.

Olen lisännyt henkilökohtaiseen puhelimeeni TUNI-sähköpostitilin, pitäisikö sekin päivittää?

Kyllä, jos se ei tue kaksivaiheista tunnistusta. Tämä koskee kaikkia laitteita, joilla käytät TUNI-sähköpostitiliäsi.

Olethan muistanut ottaa kaksivaiheisen tunnistuksen käyttöösi myös henkilökohtaisessa puhelimessa, johon olet lisännyt TUNI-sähköpostitilin. Ohjeet kaksivaiheisen tunnistuksen käyttöönottoon.

Henkilökunnan täytyy käyttää mobiililaitehallintaa myös henkilökohtaisissa mobiililaitteissa, joilla haluavat käyttää M365-palveluja, kuten sähköpostia. TUNI-sähköpostia pääsee lukemaan mobiililaitteissa vain hallitulla Outlookilla, jonka mobiililaitehallinta asentaa laitteeseen.

Tuleeko TUNI Office 365 jatkossakin sallimaan Oauth2-pohjaisen MFA-IMAP:n, koska Thunderbird on lisäämässä siihen Microsoft 365-tukea?

Microsoft toteuttaa OAuth-tuen IMAP:lle ja oletamme sen jäävän pysyväksi, mutta OAuth-tuen speksit tai client-tuki eivät ole meidän käsissämme. Thunderbirdissä Office 365:n kaksivaiheisen tunnistuksen tuki on tullut version 77 mukana. Linuxin osalta Outlook-mahdollisuutta ei ainakaan tällä hetkellä ole.
Katso ohjeet intran Thunderbird-ohjeesta.

Mikäli näistä ei löytynyt vastausta kysymykseesi lähetä meille sähköpostia osoitteeseen it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi). Kerro viestissä ongelmastasi riippuen käyttämäsi työtietokoneen nimi/oman tietokoneen malli/puhelinmalli/tablettimalli. Kerro mitä sovellusta olet käyttänyt ja sen versionumero (Asetukset – Sovellukset).

IT Helpdesk
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi

Julkaistu: 13.8.2020