
Minna Heikinheimo
Työtehtävät
Liiketalouden lehtorina valmennan ja opetan kursseja, jotka liittyvät B2B myyntiin ja myynnin johtamiseen sekä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin. Teen myös akateemista tutkimusta B2B myynnin digitaalisesta transformaatiosta ja erityisesti digitaalisten alustojen ja tekoälyn hyödyntämisestä myynnissä. Tarkemmat tutkimusteemat näet alta. Toimin myös tällä hetkellä projektitutkijana useassa eri tutkimushankkeessa, jotka liittyvät valmistavan teollisuuden arvoketjujen transformaatioon ja kaksoissiirtymän tavoitteiden edistämiseen digitaalisten innovatiivisten teknologioiden avulla. Olen rakentanut tradenomitutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaa mm. digitaaliseen liiketoimintaan liittyen. Lisäksi ohjaan YAMK- ja AMK-opinnäytetöitä. Olen työskennellyt TAMKssa vuoden 2018 alusta alkaen.
Osaamisalueiden kuvaus
Digitaalinen transformaation B2B myynnissä ja myynnin johtamisessa
Strateginen myynnin johtaminen - Strategic sales management
Digitaaliset alustat ja niihin liittyvät liiketoimintamallit - Digital platforms and business models
Pk-yritysten kasvu ja kansainvälistyminen digitaalisella aikakaudella - SMEs growth and internationalization in digital era
Laadullinen tutkimus - Qualitative methods
Sijaisuustieto
B5-29,
Kuntokatu 3, Tampereen ammattikorkeakoulun pääkampus
Tutkimustavoitteet
Tutkimusteema 1: Digitaalinen transformaatio B2B myynnissä. Digitaalisten työkalujen ja erityisesti tekoälyn ja digitaalisten alustojen mahdollisuudet ja haasteet, myynnin johtaminen digitaalisella aikakaudella, arvonluonnin muutos digitaalisissa ympäristöissä.
Tutkimusteema 2: Digitaaliseen transformaatioon liittyvät kyvykkyydet: dynaamiset kyvykkyydet digitaalisen transformaation tukena, organisatorinen ketteryys, joustavuus ja resilienssi myynnissä, kyvykkyyksien syntymekanismit.
Tutkimusteema 3: Digitaaliseen transformaatioon liittyvät uudet liiketoimintamallit: digitaalisten alustojen kehityskaari ja arvonluonnin mekanismit ja haasteet. Digitaalisten innovatiivisten valmistusteknologioiden haasteet ja mahdollisuudet kaksoissiirtymän tukena.
Tieteenalat
International Business and Sales Management
B2B marketing
Merkittävimmät julkaisut
- Hautamäki, P. & Heikinheimo, M. (2025). Fully leveraging AI in B2B sales: Exploring sales managers’ capabilities and organizational knowledge processes, Journal of Business Research, 194, 115396, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115396
- Heikinheimo, M., Hautamäki, P., Julkunen, P., & Koponen, J. (2025). Dynamic capabilities and multi-sided platforms: Fostering organizational agility, flexibility, and resilience in B2B service ecosystems, Industrial Marketing Management, 125, 179-194. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2025.01.006
- Heikinheimo, M., Hautamäki, P., Julkunen, S., & Koponen, J. (2024). B2B service sales on a digital multi-sided platform: Transformation from value chains to value networks. Industrial Marketing Management, 116, 26–39. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2023.11.006