Hyppää pääsisältöön

Minna Heikinheimo

lehtori
Liiketalous ja media
Tampereen ammattikorkeakoulu
minna.heikinheimo [at] tuni.fi (minna[dot]heikinheimo[at]tuni[dot]fi)
puhelinnumero+358407495459

Työtehtävät

Liiketalouden lehtorina valmennan ja opetan kursseja, jotka liittyvät B2B myyntiin ja myynnin johtamiseen sekä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin. Teen myös akateemista tutkimusta B2B myynnin digitaalisesta transformaatiosta ja erityisesti digitaalisten alustojen ja tekoälyn hyödyntämisestä myynnissä. Tarkemmat tutkimusteemat näet alta. Toimin myös tällä hetkellä projektitutkijana useassa eri tutkimushankkeessa, jotka liittyvät valmistavan teollisuuden arvoketjujen transformaatioon ja kaksoissiirtymän tavoitteiden edistämiseen digitaalisten innovatiivisten teknologioiden avulla. Olen rakentanut tradenomitutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaa mm. digitaaliseen liiketoimintaan liittyen. Lisäksi ohjaan YAMK- ja AMK-opinnäytetöitä. Olen työskennellyt TAMKssa vuoden 2018 alusta alkaen.

Osaamisalueiden kuvaus

Digitaalinen transformaation B2B myynnissä ja myynnin johtamisessa

Strateginen myynnin johtaminen - Strategic sales management 

Digitaaliset alustat ja niihin liittyvät liiketoimintamallit - Digital platforms and business models

Pk-yritysten kasvu ja kansainvälistyminen digitaalisella aikakaudella - SMEs growth and internationalization in digital era

Laadullinen tutkimus - Qualitative methods

Sijaisuustieto

B5-29, 

Kuntokatu 3, Tampereen ammattikorkeakoulun pääkampus 

Tutkimustavoitteet

Tutkimusteema 1: Digitaalinen transformaatio B2B myynnissä. Digitaalisten työkalujen ja erityisesti tekoälyn ja digitaalisten alustojen mahdollisuudet ja haasteet, myynnin johtaminen digitaalisella aikakaudella, arvonluonnin muutos digitaalisissa ympäristöissä.

Tutkimusteema 2: Digitaaliseen transformaatioon liittyvät kyvykkyydet: dynaamiset kyvykkyydet digitaalisen transformaation tukena, organisatorinen ketteryys, joustavuus ja resilienssi myynnissä, kyvykkyyksien syntymekanismit.

Tutkimusteema 3: Digitaaliseen transformaatioon liittyvät uudet liiketoimintamallit: digitaalisten alustojen kehityskaari ja arvonluonnin mekanismit ja haasteet. Digitaalisten innovatiivisten valmistusteknologioiden haasteet ja mahdollisuudet kaksoissiirtymän tukena.

Tieteenalat

International Business and Sales Management

B2B marketing

Merkittävimmät julkaisut

  • Hautamäki, P. & Heikinheimo, M. (2025). Fully leveraging AI in B2B sales: Exploring sales managers’ capabilities and organizational knowledge processes, Journal of Business Research, 194, 115396, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115396
  • Heikinheimo, M., Hautamäki, P., Julkunen, P., & Koponen, J. (2025). Dynamic capabilities and multi-sided platforms: Fostering organizational agility, flexibility, and resilience in B2B service ecosystems, Industrial Marketing Management, 125, 179-194. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2025.01.006
  • Heikinheimo, M., Hautamäki, P., Julkunen, S., & Koponen, J. (2024). B2B service sales on a digital multi-sided platform: Transformation from value chains to value networks. Industrial Marketing Management, 116, 26–39. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2023.11.006