Hyppää pääsisältöön

Oma esittely

Valmistuin Filosofian tohtoriksi (Aikuiskasvatustiede) vuonna 2006 Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Helsingin yliopiston Käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa saavutin dosentin arvon vuonna 2011 erityisalana organisaatioiden oppiminen. 

Tutkijan koulutuksen olen saanut KASVA-tohtorikoulun Helsingin yliopiston Kehittävän työntutkimuksen ja aikuiskoulutuksen tohtoriohjelmassa vuosina 1999–2003.  

Aloitin työskentelyn Tampereen yliopistossa 1.12.2018. Sitä ennen olen toiminut tutkijana ja yliopistonlehtorina useissa eri tehtävissä Helsingin yliopistossa 2.1.2000 - 31.12.2018, Verve Consulting:ssa ja Mittaviiva Oy:ssä. Ennen tutkijan uraani toimin koulutuksen ja kehittämisen asiantuntijana Espoon sosiaali- ja terveystoimessa 1997-2000 ja päiväkodin johtajana vuosina 1983 - 1997. 

Minulla on kaikkiaan 59 tieteellistä artikkelijulkaisua vertaisarvioiduissa kansainvälisissä ja kotimaisissa aikakauslehdissä, kokoomateoksissa ja konferenssijulkaisuissa yhteensä 59. Google Scholar Indeksini on 20. Lisäksi olen kirjoittanut lukuisia konferenssipapereita ja esittänyt tutkimustuloksiani useissa konferensseissa ja muissa tilaisuuksissa.

Osaamisalueiden kuvaus

Organisaatioiden oppiminen, muutos ja kehittäminen, asiantuntijoiden välinen yhteistyö

Tärkeimmät saavutukset

Väitöskirjapalkinto, Helsingin yliopisto, Käyttäytymistieteelline tiedekunta, 2007

Neuvottelevan solmutyöskentelyn kehittäminen montaa sairautta sairastavien potilaiden hoidossa, 2002-2002

Tieteellinen asiantuntija Etelä-Savon oppimisverkostoassa, 2007-2009. Verkoston tehtävänä oli edistää alueen elinkeinoelämän kehittämistä kouluttamalla työpaikkojen sisäisiä kehittäjiä.

Solmutyöskentely-menetelmän soveltaminen ja uudelleen tulkinta rakennusalalla 2012-2017. Menetelmä tunnistettiin yhdeksi päätuloksesksi alalla toteutetussa laajassa kehittämisohjelmassa (PRE-ohjelma). Menetelmää sovelletaan nykyään useissa yrityksissä Suomessa ja Tanskassa. 

Tutkimustavoitteet

Osana Professori Annalisa Sanninon tutkimusryhmää tavoitteena on kehittää suomalaiseen kulttuurihistoriallisen toiminnan teorian tutkimusperinteeseen liittyvää neljännen sukupolven toiminnan teoriaa ja formatiivista muutoslaboratorio-interventiota. 

Tutkimuskohteet

Tutkimusohjelman toteutuksessa korostuu oppimisen ja toimijuuden tutkimuksen tiivist yhteys akuuttien yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisussa. Konkreettisena tutkimuskohteena on asunnottomuuteen liittyvien ongelmien ratkaisu. 

Toisena henkilökohtaisena tutkimuskohteena on asiantuntijoiden yhteistyö digitalisoituvan rakennusteollisuuden verkostotaloudessa.

Tutkimusyksikkö

Kasvatuksen ja kulttuurin tiedekunta, Research Engagement for Sustainable and Equitable Transformations (RESET) tutkimusryhmä

Tieteenalat

Aikuiskasvatustiede

Tutkimusura

Tohtoriopiskelija 1999-2006, Helsingin yliopisto

Post Doc tutkija 2006-2007, Helsingin yliopisto

Yliopistotutkija 2009-2018, Helsingin yliopisto

Tutkija, 2018-, Tampereeen yliopisto

Merkittävimmät julkaisut

 1) Kerosuo, H. (2006). Boundaries in Action. An Activity-theoretical Study of Development, Learning and Change in Health Care for Patients with Multiple and Chronic Illnesses. Department of Education. University of Helsinki. Helsinki: University Press.

2) Mäki, T., Kerosuo, H. & Koskenvesa, A. (2019). This has been a real uphill battle...Three organisations for the adoption of Last Planner System. Canadian Journal of Civil Engineering. Published on the web August 29, 2019 as Just-IN article. https://doi.org/10.1139/cjce-2018-0405 

3) Lund, V. & Kerosuo, H. (2019). Reciprocal development of the object of common space and the emergence of collective agency in residents’ workshops. Learning, Culture and Social Interaction, 22 (2009), 100327. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.100327 

5) Kerosuo, H. (2018). Knotworking: an emerging form of multi-party collaboration between clients, users and designers in school
design. Chapter 9. In H. Ming Tse, H. Daniels. A. Stables and S. Cox (Eds.), Designing buildings for the futures of schooling: Contemporary visions for education, 131-148. London and New York: Routledge.
 

6) Kerosuo, H. (2017). Transformative agency and the development of knotworking in building design. In M. Goller & S. Paloniemi (Eds.), Agency at work - An agentic perspective on professional learning and development, pp. 331-349. Cham, Switzerland: Springer. 

7) Haapasaari, A., Engeström, Y. & Kerosuo, H. (2016). Emergence of learners´transformative agency in a Change Laboratory intervention. Journal of Education and Work, 29(2), 232-262. 

8) Kerosuo, H., Miettinen, R., Paavola, S., Mäki, T. & Korpela, J. (2015]. Challenges of the expansive use of Building Information Modeling (BIM) in construction projects. Production (Produçao), 25(2), 289-297.  

9) Kerosuo, H., Mäki, T. & Korpela, J. (2015). Knotworking and visibilization of learning in inter-organizational collaboration of
designers in building design. Journal of Workplace Learning, 27(2), 128-141.
  

10) Kerosuo, H. (2014). Kollektiivinen muutostoimijuus—esimerkkinä solmutyöskentely rakennusalan kehittämishankkeessa. Aikuiskasvatus 34 (3), 178-191.

11) Haapasaari, A. & Kerosuo, H. (2014). Transformative agency: The challenges of sustainability in a long chain of double stimulation. Learning, Culture and Social Interaction Journal, 4(1), 37-47. 

12) Kerosuo, H. (2011). Caught between a rock and a hard place. From individually experienced double binds to collaborative change in
surgery. Journal of Organizational Change Management, 24(3), 388-399.
 

13) Kerosuo, H. & Toiviainen, H. (2011). Expansive learning across workplace boundaries. International Journal of Educational Research, 50(1), 48-54. 

14) Kerosuo, H. , Kajamaa, A. & Engeström, Y. (2010). Promoting innovation and learning through Change Laboratory: An example from Finnish Health care. Central European Journal of Public Policy, 4(1), 108–131.