Yrittäjyysosaamista tulevaisuuden muutoksentekijöille – Y-kampus on nyt HUBS

Julkaistu 4.2.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
HUBS
Y-kampus on nyt HUBS. HUBS tarjoaa edelleen yrittäjyysvalmennusta TAMKin ja Tampereen yliopiston opiskelijoille. HUBS uskoo kestävään yrittäjyyteen ja auttaa opiskelijoita kehittymään yhteiskuntavastuullisiksi muutoksentekijöiksi.

Vuonna 2012 perustettu Y-kampus on vaikuttanut Tampereen korkeakouluyhteisön opiskelijoiden yrittäjyysasenteisiin ja purkanut aktiivisesti vanhoja stereotypioita. Uuden HUBS-nimen alla se jatkaa opiskelijoiden voimaannuttamista ja systeemistä muutosta Tampereen ekosysteemissä.

- Yrittäjyyden harkitsemiseen uravaihtoehtona on monia eri syitä. Yksi yleisimpiä on halu vaikuttaa ja tehdä merkityksellisiä asioita arvon luomiseksi muille, kertoo HUBSin tiimipäällikkö Marika Vuorenmaa.

Kestävää yrittäjyyttä ja monialaista oppimista

HUBS auttaa Tampereen korkeakouluyhteisön opiskelijoita kehittymään yhteiskuntavastuullisiksi muutoksentekijöiksi ja kestäviksi yrittäjiksi. HUBS tarjoaa opiskelijoille monialaisia vapaavalintaisia opintoja, työkaluja, sparrausta ja mentoreita kestävään yrittäjyyteen ja työssä menestymiseen – vahvasti työelämään kietoutuneena.

Opintojaksoilla opiskelijat tuovat substanssiosaamisensa monialaisiin tiimeihin ja oppivat jakamaan osaamistaan ja hyödyntämään ammattitaitoaan ja tiimitaitojaan. HUBS hyödyntää tiimioppimisen ja haastepohjaisen oppimisen pedagogiikkaa, jotta opiskelijoille muodostuu kyky menestyä kompleksisissa ympäristöissä ja muuttuvassa maailmassa.

- Ei ole helppoa työskennellä uusien tiimin jäsenten kanssa ja ratkaista luovia ongelmia rajatussa ajassa. Juuri sitä työelämä kuitenkin odottaa sekä yrittäjiltä että työntekijöiltä, sanoo HUBSin valmentaja Minttu Ripatti.

HUBSin tarjoamat opinnot vahvistavat metataitoja ja tukevat opiskelijoiden kehittymistä oman alan opinnoissaan. Opintojaksojen lisäksi tiimi auttaa opiskelijoita yrittäjyystaidoissa sparraamalla ideoita, antamalla työkaluja yrittäjämäiseen toimintaan ja verkostoimalla heitä mentoreiden kanssa. HUBS haluaa tukea opiskelijoita luomaan positiivista vaikutusta itselleen, ympärilleen ja planeetalle.

Lisätietoja:
Marika Vuorenmaa, tiimipäällikkö, HUBS, marika.vuorenmaa [at] tuni.fi