Yrittäjyyden YAMK-tutkinto-ohjelma antaa eväät kasvuhakuiselle yrittäjälle

Julkaistu 20.1.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuvituskuva_yrittajyys
Yrittäjyyden ylempi tutkinto-ohjelma tarjoaa uutta osaamista yrittäjälle, joka painii oman yrityksensä murrosvaiheessa. Tiimioppimiseen pohjautuvan tutkinnon jokainen opetusjakso tähtää oman liiketoiminnan kehittämiseen.

Tampereen ammattikorkeakoulun yrittäjyyden ylempään tutkinto-ohjelmaan voi seuraavan kerran hakea kevään yhteishaussa. Opinnot alkavat syksyllä 2021.

Koulutus on suunniteltu valmentaja, lehtori Elina Merviön mukaan erityisesti yrittäjälle, jolla on tarve kehittää omaa yritystään, mutta yrityksen kehittämisen suunta on vielä epäselvä.

Koulutus sopii myös yritystoimintansa alussa oleville henkilöille, joiden yritys on alkutaipaleella, ja jotka tarvitsevat tukea ja osaamista sen käynnistämiseen.

Tiimioppiminen on kaiken perusta

Merviö on ollut valmentamassa yrittäjiä TAMKin Prokatemialla yrittäjyyden YAMK-koulutuksen alusta lähtien. Proakatemia on oppimisympäristö, jonka pedagogiikka perustuu tiimioppimiseen.

– Kaiken sen opetussisällön, jonka opintojaksojen aikana käsittelemme, opiskelija testaa välittömästi omassa yritystoiminnassaan. Jokainen opetusjakso tähtää hänen oman liiketoimintansa kehittämiseen. Tämän vuoksi opiskelijalla tulee olla päätösvalta tehdä yrityksessään ratkaisuja, jotta hän voi soveltaa kotitehtävät heti käytäntöön.

Ennen tiimien lähitapaamisia opiskelijat lukevat ja kokoavat teoriatietoa, lähitapaamisissa myllytetään tätä kerättyä tietoa yhdessä, ja sen jälkeen jokainen opiskelija soveltaa oppimiaan asioita omaan yritystoimintaansa.

Yrittäjyyden YAMK-opinnot kestävät noin puolitoista vuotta. Opiskelu rytmittyy neljään intensiivijaksoon maatilamatkailukohteissa sekä lähitapaamisiin Proakatemialla. Ison tiimin lisäksi opiskelijat muodostavat pienempiä 4–5 hengen oppimissoluja.

– Opiskelijat voivat itse muodostaa omat solunsa. Samankaltaisten aiheiden tai opinnäytetöiden ympärille kootaan samanlaisia teemoja käsitteleviä yrittäjiä. Lähijaksoilla kaikkien läsnäolo on välttämätöntä koko ajan, tapaamisia on vain kaksi lukukaudessa.

Opit heti käytäntöön omassa yrityksessä

Juontaja ja esiintymiskouluttaja Tuuli-Elina Ruuskanen sai yrittäjyyden YAMK-opintojen kautta yritystoiminnalleen toivomaansa kasvua ja näkyvyyttä. Opiskelu oli hänen mukaansa mielekästä, koska mitään ei tarvinnut opiskella ”varastoon pölyttymään”, vaan opittua pystyi hyödyntämään heti omassa yritystoiminnassa.

Ruuskanen valitsi opinnäytetyönsä aiheen sen mukaan, mikä tukisi parhaiten hänen tapahtuma-alan yrityksensä näkyvyyden kasvua ja palveluiden myyntiä.

Pienellä yrityksellä markkinointibudjetti on pieni tai olematon, joten perehtyminen sosiaalisen median työkalujen käyttöön oli luontainen valintani, hän kertoo.

Yrittäjyyden YAMK-tutkinto-ohjelmassa pääset itse valitsemaan luettavan teorian ja lähestymistavan aiheisiin. Opiskelu tuntuu mielekkäältä, kun saat kaiken heti hyötykäyttöön.

Tiimin tuki kannustaa yrittäjäopiskelijaa

Yrittäjyyden ylemmän AMK-tutkinnon suorittaneilta saatu palaute on ollut Elina Merviön mukaan hyvää. Yli 90 prosenttia koulutuksen aloittaneista on suorittanut tutkintonsa valmiiksi asti.

– Kovin moni ei jätä koulutusta kesken. Tuki ja tiimiytyminen on ollut valmistuneilta saadun palautteen mukaan yrittäjille ihan äärettömän arvokasta. Valmistumiset tapahtuvat ajallaan, koska tiimin tuki on niin vahva.

Vaikka toimisi nyt yrittäjänä, sen ei tarvitse Merviön mielestä olla koko loppuelämän kestävä ratkaisu.

– Mielestäni ei tarvitse lähteä siitä, että jos olet ryhtynyt yrittäjäksi, sinun on oltava koko loppuelämäsi yrittäjä. On ihan suotavaa, että valmennuksen kautta voi päätyä siihenkin, että voi luopua yrittäjyydestä ja tehdä elämässään ihan jotain muuta, Merviö sanoo.

– Olemme nähneet koulutuksesta valmistuneiden yrityksissä huikean hienoja kasvutarinoita. Mutta on myös niitä tarinoita, että yritystoiminnasta on luovuttu, yritys on myyty tai alettu rakentaa ihan uutta.

Kuva: Emmi Suominen