Ympäristöterveyden tutkimusryhmä etsii keinoja puhtaan veden turvaamiseen

Julkaistu 15.11.2019
vettä tippuu lasiin
Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekuntaan on perustettu ympäristöterveyden tutkimusryhmä. Sen tutkimus painottuu veden ja orgaanisten ainesten mikrobiologiseen analytiikkaan ja hygieniatestaukseen.

- Bio- ja kiertotalouden materiaalien tulisi kiertää nykyistä huomattavasti tehokkaammin, mikrobiologinen turvallisuus huomioiden. Tässä hygieenisen laadun varmistuksessa pystymme hyödyntämään analyysimenetelmiämme, kertoo projektipäällikkö Kirsi-Maarit Lehto ympäristöterveyden tutkimusryhmästä.

Puhdas vesi ja ravinteikkaat viljelysmaat ovat ilmastonmuutoksen ja maailman väestönkasvun takia lähitulevaisuuden kriittisimpiä resursseja koko ihmiskunnan kannalta. Suuressa osassa maailmaa puhdasta vettä on jo nyt niukasti tarjolla.

- Bakteerien, virusten, alkueläinten ja loismatojen aiheuttamat infektiotaudit ovat yleisimpiä ja laajimpia juomaveteen liittyviä terveysriskejä kaikkialla maailmassa. Kehittyneen mikrobiologisen analytiikan avulla on mahdollista varautua sekä luonnollisiin että ihmisen aiheuttamiin epidemioihin, Lehto kertoo.

Tutkimusryhmä kehittää teknologioita, jotka edistävät ihmisen terveellisen elinympäristön edellytyksiä, luonnonvarat ja luonnon monimuotoisuus huomioiden. Esimerkiksi ympäristön kannalta edullisemmat orgaaniset maanparannusaineet voitaisiin tutkittuina käyttää ja kierrättää mikrobiologisesti nykyistä turvallisemmin. Kierrätyslannoitteiden käyttö olisi myös apuna taistelussa ilmastonmuutosta vastaan maaperän toimiessa hiilinieluna varastoimalla orgaanisten ainesten sisältämää hiiltä.

Ryhmä tekee tiivistä yhteistyötä yliopiston virologian tutkimusryhmän kanssa ja muun muassa yritysten ja kiertotalousalueiden, kuten Hiedanrannan ja Kolmenkulman ECO3:n kanssa.

Tutkimusryhmää johtaa dosentti Sami Oikarinen.

Ympäristöterveyden tutkimusryhmä

Lisätietoja:
Projektipäällikkö, TkT Kirsi-Maarit Lehto, 050 420 1494, kirsi-maarit.lehto [at] tuni.fi