Yllättävä ruokavaliosuosikki jättää paleo- ja paastoruokavaliot kauas taakseen

Julkaistu 12.4.2019
hernerrokkapurkkeja
Suomalaiset seuraavat lukuisia erityisruokavalioita, mutta yli puolet on uskollisia “perusruokavaliolle”.

Viime vuosina erityisruokavalioista on tullut osa ruokakulttuuria sekä kauppojen ja ravintoloiden tarjontaa. Yksi ei syö lihaa, toinen välttää vehnäjauhoja, kolmas syö vain kypsentämätöntä ruokaa.

Tampereen ja Helsingin yliopistoissa tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ruokavalioita vuosina 2008–2016. Tutkimuksessa havaittiin, että yli puolet suomalaisista ilmoittaa noudattavansa perusruokavalioita ilman mitään rajoituksia.

- Rajoittamattoman perusruokavalion suosio kasvoi vuosien 2008 ja 2016 välillä. Se oli meille pieni yllätys, toteaa professori Piia Jallinoja Tampereen yliopistosta.

- Osa perusruokavalion noudattajista kuitenkin seuraa samalla jotain erityisruokavaliota. On mahdollista, että osa puolestaan karsastaa kaikenlaisia “kotkotuksia” ja pitäytyy tutussa ja turvallisessa.

Syömisen moninaistuminen oli kuitenkin tosiasia jo tutkimusjakson alussa, vuonna 2008. Vuoteen 2012 asti vähähiilihydraattisen ruokavalion suosio kasvoi niin, että joka kymmenes ilmoitti noudattavansa sitä vuonna 2012. Samaan aikaan vähärasvaisen, vähäsokerisen ja vähäsuolaisen ruokavalion suosio laski.

- Viime vuosien kasvisruokavalioihin liittyvä mediahuomio näkyy aineistossamme, sillä usean eläinperäisiä tuotteita välttävän ruokavalion suosio nousi vuosien 2014 ja 2016 välillä, kertoo Jallinoja.

Kasvusta huolimatta vegaanisen ja vegetaarisen ruokavalion suosio oli kuitenkin vuonna 2016 varsin alhainen. Vegaanista ruokavaliota ilmoitti noudattavansa 1,1 prosenttia ja vegetaarista ruokavaliota 2,5 prosenttia vastaajista. Medianäkyvyys, uudet vegaaniset tuotteet, julkkisten vegeulostulot ja kasvisruokahaasteet eivät ainakaan vielä vuonna 2016 kanavoituneet sitoutumiseen näihin ruokavalioihin.  Nyt käytetty tutkimusmenetelmä ei kuitenkaan paljasta sellaisia kuluttajia, jotka ovat korvanneet lihaa kasvisvaihtoehdoilla ryhtymättä silti täysin vegaaneiksi.

Yksittäisten mediahuomiota saaneiden ruokavalioiden suosio jäi pääosin alhaiseksi. Vuonna 2016 paleo-ruokavaliota, 5:2-ruokavalioita ja Itämeren ruokavalioita noudatti alle prosentti vastaajista.  Gluteenitonta ruokavaliota muusta syystä kuin keliakia noudatti 3,5 prosenttia vastaajista ja proteiinipitoista ruokavaliota 8,8 prosenttia.

Tutkimus on osa Smarter Social Media Analytics -hanketta. Sen aineistona käytettiin Taloustutkimus Oy:n Suomi syö -kyselyitä, jossa oli vastaajia viitenä tutkimusvuotena yhteensä 12 263 henkilöä.

Jallinoja Piia, Jauho Mikko, Pöyry Essi (2019) Miten Suomi söi 2008–2016? Erityisruokavaliot ja niiden taustatekijät. Yhteiskuntapolitiikka, 84, 2, 15-32.

Lisätietoja:
Terveyssosiologian professori Piia Jallinoja, 050 437 7047, piia.jallinoja [at] tuni.fi (piia[dot]jallinoja[at]tuni[dot]fi)

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 12.4.2019