Yliopistot valmistautuvat koronapandemian seuraaviin vaiheisiin – ”Hallituksen päätökset mahdollistavat yliopistojen turvallisen toiminnan poikkeusoloissa”

Julkaistu 5.5.2020
Kuvituskuva
Suomen hallitus tiedotti maanantaina 4.5. koronavirukseen liittyvien rajoitustoimien jatkosta. Hallituksen tuoreet päätökset antavat yliopistoille hyvän mahdollisuuden seurata pandemiatilanteen kehittymistä ja yhteiskunnallisten rajoitusten purkamisen vaikutuksia sekä reagoida omalta osaltaan tarpeen vaatiessa muuttuvaan tilanteeseen nopeasti.

– Hallituksen päätökset mahdollistavat yliopistojen turvallisen toiminnan poikkeusoloissa. Yliopistot laativat yhdessä erilaisia skenaarioita siitä, miten pandemiatilanteen kehittyminen Suomessa ja globaalisti vaikuttaa koulutus- ja tutkimustoimintaan pidemmällä aikajänteellä. Jatkamme valmistautumista eri vaihtoehtoihin ja avaamme toimintaamme asteittain ottaen huomioon pandemiatilanteen kehittymisen sekä viranomaisten rajoitukset ja ohjeistukset, kertoo Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifin puheenjohtaja Keijo Hämäläinen.

Kevätlukukauden ajan yliopistot pysyvät aiemmin ilmoitetun mukaisesti opiskelijoilta suljettuina ja opetus jatkuu pääsääntöisesti etäopiskeluna hallituksen suosituksen mukaisesti. Tilanteisiin, joissa esimerkiksi opiskelijan valmistuminen edellyttää läsnäoloa kampuksella, haetaan koulutuskohtaisesti ratkaisuja pandemiatilanteen mukaan.

Myös tutkimus tapahtuu edelleen pääsääntöisesti etätyöskentelynä. Yliopistojen tilojen käyttöä vaativaa tutkimustoimintaa avataan kuitenkin pandemiatilanteen salliessa rajoitetusti pitäen tiloissa työskentelevät henkilömäärät rajattuina ja huolehtien turvallisuudesta.

Yliopistot valmistautuvat erilaisiin pandemiaskenaarioihin tiiviissä yhteistyössä. Syyslukukautta koskevia päätöksiä tehtäessä otetaan huomioon pandemiatilanteen kehittyminen sekä kulloinkin voimassa olevat viranomaisten ohjeistukset ja suositukset.

– Nyt on tärkeää katsoa pitkälle tulevaisuuteen ja ennakoida, miten pandemian seuraavat vaiheet vaikuttavat yliopistojen perustehtäviin. Opiskelun ja tutkimustyön jatkuminen on turvattava myös näissä haastavissa olosuhteissa, sillä ne muodostavat tärkeän pohjan kriisistä toipumiseen, Hämäläinen sanoo.

Yliopistot tiedottavat ja ohjeistavat tarkemmin omaa henkilöstöään ja opiskelijoitaan rajoitteiden vaikutuksista yliopiston toimintaan.

Lisätietoja:

Keijo Hämäläinen