Yliopiston uusi julkaisuarkisto Trepo avautui

Julkaistu 9.6.2019
Uusi julkaisuarkisto Trepo
Yliopiston uusi julkaisuarkisto Trepo on otettu käyttöön. Trepo korvaa vanhat julkaisuarkistot TamPubin ja DPubin, joiden sisällöt löytyvät nyt Treposta. Opinnäytteet väitöskirjoja lukuun ottamatta palautetaan tästä lähtien suoraan Trepoon.

Uudesta julkaisuarkistosta löytyvät yliopiston avoimet julkaisut: henkilökunnan kirjoittamien tieteellisten artikkeleiden rinnakkaistallenteet ja yliopiston muut avoimet julkaisut sekä opinnäytteet kandidaatintutkielmista väitöskirjoihin. Tampere University Pressin Open Access -kirjat ovat Trepossa omana TUP OA Books -kokoelmanaan.

TamPubin ja DPubin sisältöjen lisäksi Trepoon on tuotu entisen Tampereen teknillisen yliopiston väitöskirjojen viitetiedot ja kokotekstit TUTCRIS-tutkimustietojärjestelmästä. Julkaisuarkistoissa käytettävät julkaisujen pysyvät URN-tunnisteet vievät nyt Trepoon.

Opinnäytteet palautetaan uuteen Trepoon

Opinnäytteiden palauttaminen tapahtuu nyt Trepon kautta. Tämä koskee muita opinnäytteitä paitsi väitöskirjoja, eli kandidaatintutkielmia, pro gradu -tutkielmia, diplomitöitä, lääketieteen syventävien opintojen opinnäyttöitä, vapaasti valittavien opintojen tutkielmia sekä lisensiaatintutkimuksia. Lisätietoja opinnäytteiden jättämisestä arvioitavaksi löydät kirjaston oppaasta.

Linkit TamPub-julkaisuarkistoon siirtyvät tämän päivän aikana viemään automaattisesti Trepoon. Sen sijaan DPubin opinnäytteiden palautuskokoelmat henkilökunnalle toimivat vielä hetken aikaa entiseen tapaan, jotta kaikkien Hervannan kampuksen DPubiin palautettujen opinnäytteiden saatavuus varmistetaan tarkastusprosessia varten. Kaikki opinnäytteet palautetaan kuitenkin tästä päivästä alkaen ainoastaan Trepoon.

TAMKin opinnäytteet ja muut avoimet julkaisut löytyvät edelleen Theseuksesta.

Lisätietoja:
Tanja Heikkilä, tietoasiantuntija, tanja.heikkila [at] tuni.fi (tanja[dot]heikkila[at]tuni[dot]fi)