Yliopiston keskustakampukselle uutta vihreyttä yhdessä kaupunkilaisten kanssa

Julkaistu 24.4.2019
Kampusniitty Pinni B-rakennus. Kuva: Jere Nieminen/B2N-tutkimusryhmä/Villi vyöhyke ry
Havainnekuva Pinni B:n edustan kampusniitystä.
Tampereen Kalevantien alikulun katokseen yliopistokampukselle perustetaan viherkatto kesällä. Sitä seuraavat kaksi kampusniittyä ja visiointi yliopiston sisäpihan kattopuutarhan uudistamiseksi. Yliopistolaisten lisäksi muutkin tamperelaiset ovat tervetulleita ideoimaan ja toteuttamaan uusia viheralueita.

Kyseessä on Kampusluonto-hanke, jossa kehitetään ja tutkitaan kaupunkiluontoa Tampereen yliopiston keskustakampuksella.

- Perustamme kampukselle luontoalueita, jotka lisäävät keskustan virkistysmahdollisuuksia ja luonnon monimuotoisuutta, kertoo yliopistotutkija Anna Heikkinen.

- Kampusluonto-hanke liudentaa ympäröivän kaupungin ja kampuksen välistä rajaa ottamalla mukaan yhteiskehittämiseen sekä yliopistoyhteisön että kaupunkilaiset. Hankkeessa kehitetään olemassa olevia alueita kaupunkirakenteessa ja luodaan malli vastaavien alueiden matalan kynnyksen yhteiskehittämiseen, kertoo tutkijatohtori Jere Nieminen.

Osallistumaan pääsee jo huhtikuussa.

Maanantaina 29.4. järjestetään kaikille avoin kampusluontokierros, jonka aikana tutkija Jere Nieminen kertoo suunnitelmista ja vastaa kysymyksiin. Kierros alkaa klo 13.00 Pinni A -rakennuksen ulko-oven edestä, Kanslerinrinne 1. Kierros tehdään ulkona ja siihen liittyy säävaraus.

Kalevantien alikulun viherkaton toteuttamisesta on 10.5. asti avoinna verkkokysely, jossa kerätään ideoita ja mielipiteitä viherkaton perustamisesta.

Kampusluonto-hankkeen toteuttavat yhdessä yliopiston Business 2 Nature (B2N) -tutkimusryhmä, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy ja Tampereen yliopisto.

B2N-tutkimusryhmä toimii johtamisen ja talouden tiedekunnassa tutkien sidosryhmälähtöistä arvonluontia ekosysteemipalveluiden tuottamisessa. Business 2 Nature (B2N) -tutkimushanketta rahoittaa Suomen Akatemia.

Lisää Kampusluonto-hankkeesta: https://www.b2n.fi/kampusluonto

Lisätietoja: