Yliopiston kampuksella rakennetaan viherkattoa Kalevantien alikulkuun

Julkaistu 26.9.2019
Tampereen keskustan paahdejatkumot. Keltaisella harjujakso, sinisellä rata-alueet ja violetilla Tampereen yliopiston keskustakampus. Kuva: Jere Nieminen/MML
Tampereen yliopiston keskustakampukselle Kalevantien alikulkukäytävän katokselle rakennetaan parhaillaan viherkattoa. Myöhemmin syksyllä keskustakampukselle kylvetään kaksi kampusniittyä. Viherkatolle ja niityille istutetaan ja kylvetään auringonpaahteeseen tottunutta kasvilajistoa, jota on Tampereen ratapihalla ja Tampereen läpi kulkevalla harjujaksolla.

- Kun harjuille ja ratapihalle tyypillistä kasvilajistoa vaalitaan yliopiston kampuksen viherkatolla ja niityillä, vahvistuvat Tampereen kantakaupungin paahdekasvillisuuden muodostamat ekologiset jatkumot, kertoo tutkijatohtori Jere Nieminen Tampereen yliopistosta.

Tulevien niittyjen paikalta poistetaan nurmikkoa ja pensaita. Niiden tilalle tulee hiekkaa ja kalliomursketta, jotka ovat hyviä kasvualustoja paahdelajeille.

Tampereen ratapihan harvinaistuvia kasvilajeja ovat muun muassa keltasauramo, neidonkieli, päivänkakkara, ukontulikukka ja ketokaunokki. Tampereen läpi kulkevalle harjujaksolle tyypillisiä lajeja ovat masmalo, idänkeulankärki, keltamaite, mäkitervakko, kissankäpälä, nuokkukohokki ja isomaksaruoho.

- Ratapihan ja harjujen kasvillisuus on harvinaistunut maankäytön ja elinympäristöjen pirstoutumisen takia, Nieminen kertoo.

- Tämä kehityskulku halutaan katkaista yliopiston keskustakampuksella, ja ryhtyä sen sijaan lisäämään harvinaisten kasvilajien elinympäristöjä Tampereen keskustassa.

Viherkatto ja niityt rakennetaan Tampereen yliopiston ja Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n yhteisessä Kampusluonto-hankkeessa, jossa kehitetään keskustakampuksen biodiversiteettiä. Luontoympäristön  kehittämiseen ja niittyjen kylvämiseen osallistuu yliopiston opiskelijoita, tutkijoita ja henkilökuntaa.

- Jatkossa niittyjen hoidosta vastaa yliopistoväki omin käsin. Sitä varten hankimme viikatteet ja haravat, kertoo yliopistonlehtori Anna Heikkinen.

Ensi vuonna keskustakampuksella uusitaan päärakennuksen D-osan kattopiha. Myös silloin tavoitteena on monimuotoistaa luontoa. Biodiversiteetin lisääminen kampuksella mahdollistaa tutkimuksen ja opetuksen konkreettisten kohteiden avulla.

- Tulevaisuudessa tehdään varmasti monta kampusluontoon liittyvää ryhmätyötä, gradua ja tutkimustakin, Heikkinen arvelee.

Hankkeen verkkosivut

Lisätietoja: