Yliopiston ja hissiyhtiön kehittämä virtuaaliympäristö sujuvoittaa globaalia innovaatiotoimintaa

Julkaistu 19.8.2021
Nainen tarkastelee kehitysympäristöä VR-lasien avulla.
Virtuaalitodellisuusympäristössä mm. tuotteiden kasaaminen ja purkaminen käyvät helposti, mikä nopeuttaa kehitystyötä. Kuva Hanna Heinonen / KONE.
Tampereen yliopiston ja KONEen virtuaalisen todellisuuden (VR) tutkimushankkeessa kehitettyä ohjelmistoa ja prosesseja on tarkoitus hyödyntää KONEen huoltomenetelmien ja tuotekehityksen tehostamisessa.

Tampereen yliopiston tutkijat ovat kehittäneet yhdessä KONEen kanssa ohjelmiston, joka tarjoaa teollisuuden tarpeisiin räätälöidyn globaalia yhteistyötä tukevan virtuaaliympäristön. HUMOR - HUMan Optimized xR -hankkeessa kehitettyä softaa on testattu jo KONEella Suomessa, Yhdysvalloissa, Intiassa ja Kiinassa.

– Yhteistyössä kehitetty virtuaalisen todellisuuden ympäristö paitsi edistää eri maissa sijaitsevien yksiköiden viestintää ja yhteistyötä, myös yksinkertaistaa, nopeuttaa ja tukee työskentelyä ja työprosesseja. Siitä on suurta hyötyä KONE:n kompleksisessa toimintaympäristössä, taustoittaa vuorovaikutteisen teknologian professori Markku Turunen, joka johtaa sovelluksen kehitystyötä Tampereen yliopistossa.

Virtuaalitodellisuudella ketteryyttä tuotekehitykseen

Kehitetty järjestelmä koostuu kahdesta virtuaalisesta ympäristöstä ja seitsemästä virtuaalisesta työkalusta. Niiden avulla on tarkoitus tuottaa digitaalista sisältöä teknisiin dokumentteihin kuten käyttöohjeisiin. Virtuaaliset työkalut mahdollistavat myös ketterän tuotekehityksen.

KONEen Research-tiimin erikoisasiantuntijan Sanni Siltasen mukaan yhteistyö Tampereen yliopiston kanssa on toiminut poikkeuksellisen hyvin. Globaalina yrityksenä KONE hyötyy yhteistyöratkaisuista, jotka voidaan toteuttaa samanaikaisesti etänä eri puolilla maailmaa. Covid-19-pandemia teki tämän tarpeen entistä konkreettisemmaksi.

– Olemme yhdessä yliopistotutkijoiden kanssa luoneet toimintamallit, selvittäneet prosessit ja vieneet softan yhteiseen työkaluun KONEen eri osastojen käyttöön. Innovatiivisena yrityksenä KONE hyödyntää oppeja räätälöiden niitä käyttäjien ja teollisuuden tarpeiden mukaan esimerkiksi konkreettiseen tuotekehitystyöhön, kertoo Siltanen.

VR-sovellus helpottaa huoltomenetelmien ja huolto-ohjeiden kehittämistä

Kehitetty menetelmä on kiinnostanut KONEen työntekijöitä, joista moni onkin ilmaissut halunsa korvata nykyisiä toimintatapoja virtuaalisilla. Huolto- ja vienti-intensiivinen teollisuus hyötyy virtuaalisuudesta monin tavoin.

– VR-ympäristön ansiosta työntekijämme Kiinassa voivat kokea hyvin todentuntuisesti laitteen, joka sijaitsee fyysisesti Hyvinkäällä. Virtuaalisesti onnistuu vaikka hissin testaaminen, Siltanen sanoo.

– VR-järjestelmään voidaan integroida kaikki mahdolliset toiminnot. Se nopeuttaa ja parantaa mm. huoltomenetelmien kehitystä. Tulevaa huoltoa ja käyttökoulutusta voidaan miettiä jo ennen kuin fyysinen prototyyppi on valmis, Turunen lisää.

Turusen mukaan VR-menetelmien kehittämisestä löytyy paljon potentiaalia ja hyödyntämisen paikkoja myös esimerkiksi rakennetun ympäristön suunnitteluun ja ylläpitoon.

Yhteinen kehitysprojekti jatkuu vuoden 2022 kesään asti. Tällä hetkellä VR-ohjelmistoon kehitetään uusia työkaluja ja elementtejä, jotka parantavat työnkulkua. Lisäksi kokeillaan useiden samanaikaisten käyttäjien virtuaalitiloja.

Lue lisää HUMOR-yhteistyöhankkeesta.

Markku Turunen