Yliopistolle nimetty avoimen tieteen ohjausryhmä

Julkaistu 6.6.2022
Keskustakampus kesällä
Ohjausryhmän tehtävänä on johtaa, tukea ja seurata asetettujen avoimen tieteen tavoitteiden toteutumista.

Tampereen yliopistolle on nimetty avoimen tieteen ohjausryhmä. Ohjausryhmä vastaa avoimen tieteen kehittämistä ohjaavien linjausten sekä toimenpideohjelman valmistelusta ja päivittämisestä. Ohjausryhmän tehtävänä on johtaa, tukea ja seurata asetettujen avoimen tieteen tavoitteiden toteutumista ja tehdä asian edellyttämiä päätöksiä.

Avoimen tieteen ohjaus kattaa toimintakulttuurin, julkaisemisen, tutkimusaineistojen, infrastruktuurien ja menetelmien sekä oppimisen avoimuuden.

Avoimen tieteen ohjausryhmän jäsenet ovat:

• Puheenjohtaja: provosti Jarmo Takala
  • Kirjasto, johtaja Riitta Lähdemäki
  • Tietohallinto, johtaja Pekka Kähkipuro
  • Toiminnanohjaus ja hallinto, HR, johtaja Emilia Katajajuuri
  • Tutkimus- ja innovaatiopalvelut, johtaja Pauli Kuosmanen
  • Koulutus ja oppiminen, johtaja Jukka Mäkinen
  • Viestintä, johtaja Anna-Maria Maunu

Tiedekuntia edustavat:

• tenure track -professori Päivi Hökkä
  • professori Jaakko Nevalainen
  • dekaani Seppo Parkkila

Lisäksi tutkimusaineistoasioissa ohjausryhmään kutsuttuna asiantuntijajäsenenä Tietoarkiston johtaja Helena Laaksonen.

Ohjausryhmän tueksi muodostetaan erillinen työryhmä, joka vastaa seurannan, toimenpide-ehdotusten ja päätösehdotusten valmistelusta. Työryhmän vetäjänä toimii avoimen tieteen johtava asiantuntija Susanna Nykyri, kirjasto.

Ohjausryhmä voi tarvittaessa kutsua asiantuntijoita. Ohjausryhmän toimikausi on toistaiseksi voimassa oleva.

Lisätietoja: susanna.nykyri [at] tuni.fi (susanna[dot]nykyri[at]tuni[dot]fi)