Ylempi ammattikorkeakoulututkinto on kannattava sijoitus

Julkaistu 26.2.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
YAMK-tutkinto_Jaakko Saarilampi
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet etenevät urallaan, nostavat palkkatasoaan ja tuovat työyhteisöönsä alan uusinta tietoa. Hakukelpoisuus tutkintokoulutukseen laajenee tänä keväänä. Yhteishaku alkaa 18. maaliskuuta.

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen on monella tapaa kannattava sijoitus. Se ei maksa mitään, mutta vaatii opiskelijalta motivaatiota, aikaa ja energiaa. Vuoden, puolentoista mittainen YAMK-tutkinto on työelämässä jo toimiville suunnattu tutkinto, jossa voi joko syventää aiemmin opittua tai suuntautua johonkin uuteen. Tutkinto antaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin kuin yliopiston ylempi korkeakoulututkinto.

Valmistuneiden uraseuranta kertoo, että YAMK-tutkintokoulutus hyödyttää sekä opiskelijaa että hänen työyhteisöään. Opiskelija parantaa omaa kilpailukykyään, etenee urallaan ja nostaa palkkatasoaan (Palkansaajien tutkimuslaitoksen selvityksen mukaan). Työyhteisö saa alan uusinta tietoa ja keinoja toiminnan kehittämiseen. Tutkintoon kuuluva opinnäytetyö eli kehittämistehtävä tehdään tyypillisesti omaan työyhteisöön, ja sen tekeminen edellyttää tutkimusosaamista ja tutkitun tiedon soveltamista.

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon valintaperusteet muuttuvat hieman tänä keväänä. Aiemman kolmen työkokemusvuoden sijaan hakukelpoisuus avautuu nyt kahden vuoden työkokemuksella korkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen. Toinen muutos on se, että uusi ammattikorkeakoululaki antaa mahdollisuuden hyväksyä YAMK-opiskelijaksi ns. vanhan opistotason tutkinnon suorittaneita. Siis viisikymppinenkin voi päivittää 90-luvulla suorittamansa opistotutkinnon uudelle tasolle. Pohjakoulutusvaatimukset vaihtelevat hakukohteittain, joten ne pitää tarkistaa ammattikorkeakoulusta.

Tyypillinen YAMK-opiskelija on 30–50-vuotias asiantuntija, jolla on sekä työkokemusta että uusia tavoitteita. Valmistuneet sanovat, että opiskelu-urakka työn ohessa on rankka mutta palkitseva. Varsinkin opiskelu moniammatillisissa ryhmissä on rikkaus, jossa oma asiantuntijuus ja verkostot vahvistuvat.

Vuonna 2019 Tampereen ammattikorkeakoulussa suoritettiin ennätysmäärä ylempiä AMK-tutkintoja, yhteensä 263. Opetusministeriö näkee tutkinnon erinomaisena jatkuvan oppimisen väylänä ja nostaa tutkintojen määrällistä tavoitetta valtakunnallisesti. TAMKille se tarkoittaa 44 prosenttia enemmän YAMK-tutkintoja seuraavan vuosikymmenen aikana eli käytännössä lisää aloituspaikkoja ja uusia tutkinto-ohjelmia.

Ammattikorkeakoulu pystyy melko ketterästi vastaamaan niihin koulutuksellisiin toiveisiin, mitä työelämä esittää, esimerkkinä tammikuussa 2020 TAMKissa alkanut YAMK-uutuus, kolmen koulutusalan yhteinen ’Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma’.

Hakuaika syksyllä 2020 alkaviin YAMK- ja AMK-tutkintoihin on 18.3.–1.4. TAMKilla on tarjolla yhteensä 39 hakukohdetta, joista 9 on ylempiä AMK-tutkintoja: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/yhteishaku/tamkin-hakukohteet. Tammikuussa 2021 alkaviin koulutuksiin voi hakea syksyn yhteishaussa, hakukohteet julkaistaan toukokuussa.

Minustako YAMK? Erilaisia esimerkkejä ja uratarinoita löytyy monialaisen TAMKin kaikilta osaamisaloilta, tässä yksi niistä:

Lisätietoa:

Timo Parkkinen, ylempien ammattikorkeakoulututkintojen asiantuntija TAMKissa, p. 040 548 0036, timo.parkkinen [at] tuni.fi (timo[dot]parkkinen[at]tuni[dot]fi)

Kuva: Jaakko Saarilampi