Ylätaso keskusteluilta kasvatuksesta ilmastonmuutoksen aikakaudella

PaikkakuntaÅkerlundinkatu 5, 33100 Tampere
Tampereen yliopisto, Virta-rakennuksen 3. kerroksen kahvila
28.11.2019 15.00–18.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Ylätaso on keskustelusarja, jonka tarkoituksena on etsiä erilaisia näkökulmia kasvatustieteiden perustaviin kysymyksiin. Tapahtumat ovat tarkoitettu kaikille opiskelijoille, henkilökunnalle ja muille kiinnostuneille yhteiseksi keskusteluareenaksi, jossa voi osallistua keskusteluun tai kuunnella, mitä muilla on sanottavanaan. Tarkoituksena on löytää mahdollisimman monta ajatuksen pätkää, olivat ne sitten valmiita tai täysin keskeneräisiä. Keskusteluiltoina aiheeseen virittää lyhyet alustukset, joiden jälkeen yleisöllä on mahdollisuus osallistua yleiseen keskusteluun aiheesta. Alustajina toimii sekä opiskelijoita että vanhempia tieteentekijöitä, jotka ovat tutustuneet teemoihin omien tutkimuksiensa kautta.

Ylätason syksyn viimeisen keskusteluillan aiheena on dialogi. Aihetta tulevat alustamaan upeatrio puhujia: Kai Alhanen, Sonja Helkala ja Marikki Arnkill.

Kai Alhanen, filosofi, tulee avaamaan meille, kuinka dialogia tulisi hyödyntää demokratian keskeisenä menetelmänä. Kai on kirjoittanut mm. kirjan Dialogi demokratiassa. Oman yliopistomme väitöskirjatutkija Sonja Helkala puhuu aiheenaan demokratiakasvatus - haasteita koulun todellisuudessa. Marikki Arnkill taas on äskettäin väitellyt kasvatustieteen tohtori, jonka näkökulmana on dialoginen auktoriteetti luokanopettajan työssä.

Keskusteluiltaan voi tulla kuuntelemaan, keskustelemaan, kommentoimaan, raflaamaan tai vain fiilistelemään. Tuttuun tapaan illan aikana keskustelijoille tarjoillaan juotavaa sekä tauolla hieman täyttävämpää välipalaa. Nälkäisenä ei siis tarvitse taklata suuria aiheita! Tervetuloa muuttamaan maailmaa yksi ajatus kerrallaan!

Ylätaso-tiimi

ylätasolla (at) gmail.com Sara Komulainen sara.komulainen (at) tuni.fi