Yhteisö edistää 6G verkkoteknologian kehitystä – Tampereen yliopisto mukana uudessa kotimaisessa yhteenliittymässä

Julkaistu 16.5.2022
Tutkija mittauslaitteistojen äärellä 6G-tutkimuslaboratoriossa
Markus Allén suunnittelemassa RF-mittauskampanjaa 5G-laitteistolla. Tulevaisuuden langattomien 6G-järjestelmien kehittäminen vaatii paljon kokeellisia mittauksia vaihtelevissa ympäristöissä. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Merkittävimmät suomalaiset tietoliikennealan tutkimus- ja kehitystoimijat perustivat keskinäisen yhteenliittymän edistämään Suomen 6G-kilpailukykyä. 6G Finlandin tavoitteena on tiivistää kotimaista 6G-yhteistyötä ja edistää suomalaisen 6G-osaamisen kansainvälistä vaikuttavuutta.

6G Finland julkistettiin keskiviikkona 11.5.2022, jolloin myös pääministeri Sanna Marin kertoi siitä teknologia-aiheisessa seminaarissa Tokiossa Japanin-vierailunsa yhteydessä.

6G Finlandin perustajajäseniä ovat Tampereen yliopisto, Aalto-yliopisto, BusinessOulu, Helsingin yliopisto, Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu, Nokia Bell Labs, Teknologian tutkimuskeskus VTT sekä Puolustusvoimien tutkimuslaitos.

6G Finland toimii verkostona, johon jäsenet kutsutaan sisältöperustaisesti.  Yhteisön perustamisen myötä 6G Finlandin jäsenet aloittavat tiekartan laatimisen tärkeimmistä 6G-tutkimukseen ja -kehitykseen liittyvistä yhteisistä painopisteistä. 6G Finland toimii suomalaisen 6G-osaamisen yhteyspisteenä ja osallistuu aktiivisesti tavoitteidensa mukaiseen keskusteluun kansallisesti ja kansainvälisesti.

– Langattoman teknologian kehittäminen on syvällä suomalaisessa DNA:ssa. Tulevaisuuden 6G-verkko toimii alustana ja teknologiana, johon seuraavan sukupolven langattomien datayhteyksien lisäksi integroituu kyvykkyys erittäin tarkkaan radiopaikannukseen sekä ympäristön havainnointiin mobiiliverkon avulla. Tampere on yksi alan pääosaamiskeskuksista, ja 6G Finland yhteisössä pääsemme vaikuttamaan tulevaisuuden verkon kehittymiseen. Tampereella tutkimuksen keihäänkärkinä ovat mm. fyysisen tiedonsiirtokerroksen algoritmit, integroitu paikannus ja sensorointi, sekä 6G-teknologian sovellukset älykkäissä koneissa ja toisaalta ihmisen kyvykkyyksien ja aistien lisäämisessä, kertoo tietoliikennetekniikan professori Mikko Valkama, joka vetää Tampereen yliopiston tutkimusosuutta.

6G Finlandin puheenjohtaja, Nokia Bell Labsin Radio Systems Research Finland -tutkimusosaston johtaja Mikko Uusitalo iloitsee yhteenliittymän perustamisen ajankohtaisuudesta ja merkityksestä koko suomalaiselle 6G-tutkimukselle ja -kehitykselle.

– 6G-kehitys ja sitä koskeva keskustelu lisääntyy tällä hetkellä kovaa vauhtia kansainvälisesti. Tämä on Suomelle erinomainen hetki vahvistaa 6G-yhteistyötä myös kansallisesti entistä tiiviimpänä suomalaisrintamana, Uusitalo sanoo.

Suomi on ollut kansainvälisesti 6G-tutkimuksen ja -kehityksen kärkimaita siitä lähtien, kun maailman ensimmäinen laaja 6G-tutkimusohjelma, 6G Flagship, käynnistettiin Suomessa vuonna 2018. Suomi on tällä hetkellä vetovastuussa myös Euroopan 6G-lippulaivaprojektissa, Hexa-X:ssä, sekä merkittävissä rooleissa myös muussa EU:n 6G-toiminnassa. 6G Finlandissa tutkimuslaitokset ja yritykset toimivat yhdessä, ja yhteisö nouseekin kansainvälisesti yhdeksi merkittävimmistä 6G-osaamisen yhteenliittymistä. Vastaavia yhteenliittymiä on perustettu myös Japaniin, Yhdysvaltoihin ja Saksaan.

Lue lisää 6G Finlandista.

Mikko Valkama
mikko.valkama [at] tuni.fi