Yhteiskuntatutkimukseen 40 uutta opiskelupaikkaa näyttöreitillä - Kurssi alkaa!

Julkaistu 2.3.2020
symbolikuva MOOC
Tampereen yliopiston yhteiskuntatutkimuksen uusista opiskelijoista 40 valitaan kevään yhteishaussa näyttöreittivalinnalla. Valintakokeita ei enää järjestetä. Muutos on suomalaisella korkeakoulukentällä merkittävä ja kertoo koulutusreittien muutoksesta sekä motivaation ja osaamisen uusista arviointitavoista.

Yhteiskuntatutkimuksen näyttöreittinä käytetään perusopintoihin sijoittuvaa Johdatus yhteiskuntatutkimukseen -opintojaksoa. Opiskeluoikeus on mahdollista lunastaa suoriutumalla hyvin keväällä järjestettävästä verkkokurssista. Kurssin suorittaneista 40 parasta hakijaa kutsutaan valintahaastatteluun ja tiedekunta valmistautuu hyväksymään opiskelijoiksi kaikki haastattelun läpäisijät. Syksyllä opintojen alkaessa kaikilla näyttöreitin läpäisseillä on jo suoritettuna 5 opintopistettä.

Kurssin suorittamiseksi hakijan pitää hankkia opinto-oikeus avoimen yliopiston kautta. Opinto-oikeuden hakuaika Tampereen yliopistossa on 20.1.- 1.4.2020 klo 15.00. Varsinainen kurssi alkaa 2.3. maaliskuun kestävällä itsenäisellä opiskeluosuudella, jonka jälkeen huhtikuussa kurssi etenee viikoittaisella aikataululla. Kurssi päättyy 11.5.2020 ja valintahaastattelut järjestetään toukokuun lopussa.

Kurssi on maksuton ja se järjestetään yhteistyössä Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelman kanssa. Samaa kurssia voi käyttää opiskeluoikeuden hakemiseen myös Helsingin yliopistoon. Näyttöreitillä haettaessa pitää kurssin lisäksi osallistua korkeakoulujen yhteishakuun 18.3-1.4.2020.

Näyttöreitti on osa korkeakoulujen opiskelijavalintauudistusta.

Näyttöreitistä Opintopolku.fi:ssa
Kevään verkkokurssista Tampereen yliopiston Opiskelijan oppaassa