Yhteiskunta, media ja politiikka 250:n joukossa kansainvälisessä vertailussa

Julkaistu 7.11.2019
Times Higher Education -lehti (THE) on julkaissut yhteiskuntatieteiden ranking-listan. Alakohtaiseen Social sciences -vertailuun sisältyvät sosiologian ohella viestintä- ja mediatieteet, politiikan tutkimus ja kansainvälinen politiikka sekä kehitystutkimuksen oppiala.

Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteet THE-arvion laajassa merkityksessä sijoittuvat 250:n joukkoon, kun vertailussa on mukana 720 yliopistoa ympäri maailmaa. Suomalaisista yliopistoista yliopisto on samassa luokassa (201-250) Jyväskylän kanssa Helsingin yliopiston pitäessä kärkeä.

Kuten aiemmissa THE-vertailuissa myös tässä alakohtaisessa rankingissa Tampereen yliopisto saa parhaimmat pisteensä tutkimusviittausten määrästä. Toiseksi paras indikaattori on alojen yritysyhteistyö (industry income). Tampereen yliopisto sijoittuu molemmilla indikaattoreilla mitattuna Suomen parhaimmaksi.

THE-vertailuissa käytetään viittä mittauspilaria, joista painoarvoltaan tärkeimmät on tutkimus, opetus ja viittausmäärät eli se, miten paljon muut tutkijat siteeraavat yliopiston tutkimusta maailmanlaajuisesti.

Yhteiskuntatieteiden ranking-listalla parhaiten menestyi Massachusetts Institute of Technology. Toisella sijalla on Oxfordin yliopisto ja kolmantena Harvard.

THE World University Rankings 2020 by subject: social sciences