Yhteishankkeilla rakennetaan laadukasta asumista

Julkaistu 5.9.2022
Lahjoittajatapaamisessa kohtasivat rakennetun tiedekunnan dekaani Antti Lönnqvist, YH Kodit Oy:n hallituksen puheenjohtaja emeritusprofessori Erkki Uusi-Rauva, rehtori Mari Walls, Länsi-Suomen Yleishyödyllisen Asuntosäätiön asiamies, maaherra emeritus Rauno Saari sekä varainhankintapäällikkö Elina Suojanen-Laine.
Tänä vuonna 45 vuotta täyttävä YH Kodit on erikoistunut vuokra-, asumisoikeus- ja omistusasuntojen rakennuttamiseen ja omistamiseen. Se pysyy asukkaiden pulssilla hyödyntämällä ja tukemalla tutkimusta ja osaamista.

YH Kodit Oy:n pääomistajia ovat eläkeyhtiöt ja säätiöt sekä pirkanmaalaiset ja varsinaissuomalaiset kaupungit ja kunnat. Yhteistyö Tampereen ja Turun yliopistojen kanssa on tiivistä, kun selvitetään tulevaisuuden asumista ja asukkaiden tarpeita.

Viimeaikaista yhteistyötä Tampereen yliopiston kanssa edustaa Asuminen muutoksessa -tutkimus. Se tarkasteli YH Kodit Oy:n kerrostalokannan asuntoja ja naapurustojen jaettuja tiloja asukkaiden arjen tarpeiden näkökulmasta.

Kestävän asuntoarkkitehtuurin ASUTUT-tutkimusryhmän tavoitteena tutkimuksessa oli tuottaa kokonaisvaltaista ja yhteen kokoavaa tietoa siitä, miten asuinympäristön tilat, toiminnot ja palvelut vaikuttavat yhdessä ja erikseen asukkaiden erilaisten tarpeiden toteutumismahdollisuuksiin sekä tukevat hyvää asumista ja hyvinvointia. Hankkeen tilaajina olivat YH Kodit Oy ja Länsi-Suomen Yleishyödyllinen Asuntosäätiö. Hankkeen loppuraportti tarjoaa sekä uudis- että korjausrakentamisen suunnittelun tueksi tietoa ja suosituksia. Yhteistyö on saamassa jatkoa.

—Yliopiston tekemän laadukkaan tutkimustyön lisäksi haluamme olla tukemassa huipputason koulutusta rakentamisen ja asumisen saralla, toteaa YH Kodit Oy:n toimitusjohtaja Janne Tuominen.

YH Kodit osallistui kesäkuun lopussa päättyneeseen yliopiston vastinrahakampanjaan 100 000 euron lahjoituksella.

Lue lisää Asuminen muutoksessa -hankkeesta