Yhteishaku: Tampereen yliopisto oli jälleen suosittu hakukohde

Julkaistu 31.3.2022
Opiskelijoita Tampereella.
Kuva: Rami Hanafi
Korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa Tampereen yliopistoon haki yhteensä lähes 29 000 hakijaa. Opiskelupaikkoja on tarjolla yli 3 300.

Kevään toisessa yhteishaussa Tampereen yliopistoon jätettiin yhteensä 28 881 hakemusta (2021: 32 281). Ensisijaisia hakemuksia Tampereen yliopistoon oli 11 188 (2021: 12 879). Tampereella haettavana oli suomenkielisiä kandidaatti-, kandidaatti- ja maisteri- sekä maisterikoulutuksia.

Suosituimpia hakukohteita kandidaatti- sekä kandidaatti- ja maisterikoulutuksissa olivat ensisijaisten hakemusmäärien perusteella aikaisempien vuosien tapaan lääketieteen lisensiaatin (1 379), kauppatieteiden (1 333) ja psykologian (885) koulutukset. Tämän lisäksi luokanopettajan, hallintotieteiden ja yhteiskuntatutkimuksen koulutukset kiinnostivat laajasti.

Maisterihaussa ensisijaisten hakemusten määrän perusteella suosituin hakukohde oli johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma Porissa (146). Tämän lisäksi suosittuja hakukohteita olivat sosiaalityön maisteriohjelma, yrityksen johtamisen opintosuunta ja vastuullisen liiketoiminnan opintosuunta kauppatieteiden maisteriohjelmassa sekä rakennustekniikan DI-ohjelma.

– Uudistuva ja monialainen Tampereen yliopisto on jälleen hakijamäärien kärkisijoilla. Tampereen vetovoima ilahduttaa. Meillä on hyvä opiskella, kansainvälistyä, verkostoitua ja kiinnittyä työelämään. Tarjoamme mahdollisuuksia moneen, Tampereen yliopiston rehtori Mari Walls sanoo.

Opiskelijavalintaprosessin eteneminen

Korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa osa opiskelijoista valitaan ylioppilastutkintotodistuksen perusteella. Todistusvalinnassa opiskelupaikan saaneet saavat tiedon Opintopolku.fi-palvelussa pääsääntöisesti ennen kunkin hakukohteen valintakoetta, mutta viimeistään 30.5. Tampereen yliopisto järjestää kampuksillaan lähes 30 valintakoetta touko-kesäkuun aikana.

Maisterihaussa valitaan soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittaneet opiskelijat suoraan ylempään korkeakoulututkintoon. Maisterihaussa valinta perustuu pääsääntöisesti hakijan toimittamiin hakudokumentteihin.

Muut kuin todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 8.7. Opintopolku.fi-palvelussa.

Lisätietoja hakijoille valinnan etenemisestä ja valintakokeista antaa yliopiston hakijapalvelut:
hakijapalvelut.tau [at] tuni.fi, 0294 520 400 (ma-pe klo 12-14)

Lisätietoa Tampereen yliopiston valintakokeista:
www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/yhteishaku/valintakokeet

Lisätietoa hakijamääristä, opetushallinnon tilastopalvelu Vipunen

Lisätiedot:
Opiskelija- ja hakijapalvelut, palvelupäällikkö Meeri Oikemus, 040 849 0594, meeri.oikemus [at] tuni.fi