Yhdessä olemme enemmän

Julkaistu 13.12.2018
Tampereen korkeakouluyhteisö
Ihminen ratkaisee
Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu muodostavat Suomen monialaisimman korkeakouluyhteisön vuoden 2019 alussa. Korkeakouluyhteisössämme opiskelee yli 30 000 ja työskentelee lähes 5 000 henkilöä.

Suomen toiseksi suurin yliopisto syntyy kun Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen yliopisto yhdistyvät vuoden vaihtuessa uudeksi säätiöyliopistoksi.  Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu tiivistävät edelleen yhteistyötään ja yliopisto on myös ammattikorkeakoulun pääomistaja.

Uuden korkeakouluyhteisön synnyn taustalla on havainto ihmiskunnan kohtaamien haasteiden uudenlaisesta luonteesta. Monialainen lähestymistapa tuottaa parempia vastauksia maailman ongelmiin mutta avaa myös uusia mahdollisuuksia tieteelle ja sen sovelluksille.

Uusi yhteisö

Ainutlaatuisen korkeakouluyhteisömme koulutuksen ja tutkimuksen ytimessä ovat tekniikka, terveys ja yhteiskunta – ja näiden osaamiskärkien yhdistäminen on vahvuutemme.  Olemme maailmaa muuttavien tulevaisuuden osaajien innostava korkeakouluyhteisö.

Teemme työtä yhteiskunnan suurimpien haasteiden ratkaisemiseksi ja uusien mahdollisuuksien luomiseksi.  Toimimme kiinteässä vuorovaikutuksessa ympäröivän yhteiskunnan kanssa.

Uskomme ihmiseen ja tieteeseen

Kun ihmiskunta kohtaa uudenlaisia haasteita, on tieteellä ja tiedeyhteisöillä mahdollisuus ottaa entistä aktiivisempi rooli. Siksi me Tampereella muodostamme uuden monialaisen korkeakoulujen yhteisön.

Periaatteemme ovat tukevasti tieteen ja sivistyksen ihanteissa. Tiedämme, että antamalla enemmän mahdollisuuksia oppia ja tutkia pystymme löytämään vaikuttavampia vastauksia ihmisten ja yhteiskuntien parhaaksi.

Tämän päivän maailma vaatii paitsi rohkeaa yhteistyötä eri tieteenalojen rajojen yli myös uskoa ihmisyyteen ja omiin mahdollisuuksiimme tehdä tulevaisuudesta parempi. Koska lopulta – niin me uskomme – ihminen ratkaisee.