Westermarck-seuran sosiologian gradupalkinto Emma Toiviaiselle

Julkaistu 25.3.2022
Emma Toiviainen.
Kuva: Emma Toiviainen.
Sosiologian alan tieteellinen Westermarck-seura on myöntänyt vuotuisen gradupalkinnon Emma Toiviaiselle. Toiviainen teki palkitun tutkielmansa Tampereen yliopistossa yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelmassa.

Toiviaisen pro gradu -gradu ”Elämän äärellä: Kätilöiden hoivaetiikka ja tunnetyö sikiön poikkeavuuksien seulonnoissa” on hyväksytty vuonna 2021 arvosanalla 5/5. Työtä ohjasi akatemiatutkija Riikka Homanen yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta.

Toiviainen tarkastelee gradussaan kätilöiden ajatuksia sikiöseulontojen etiikasta sekä sitä, miten he tekevät hoivaa eettisesti työssään sikiöseulontojen parissa. Sikiöseulontojen tavoitteena on saada tietoa sikiön terveydentilasta ja havaita mahdolliset poikkeavuudet raskauden mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Palkintoperusteissa Toiviaista kiitetään tutkielman tyylipuhtaasta rakentumisesta sekä herkkyyttä osoittavasta tutkimusotteesta, jota gradu edustaa sensitiivisen aiheen äärellä. Raati mukaan erityisen kiinnostavia ovat gradun pohdinnat kätilöiden tunneilmaisusta ja tunnetyöstä. Tutkielma osoittaa, kuinka pienillä, huomaamattomilla mutta samalla tietoisesti mietityillä sanavalinnoilla tai kosketuksilla on suurempia hoivaetiikkaan kytkeytyviä merkityksiä.

Palkinto luovutettiin Sosiologipäivillä, jotka järjestettiin etänä 24.–25.3.2022. Toiviaisen gradupalkinnosta kerrottiin Sosiologipäivien Facebook-sivuilla.

Westermarck-seura järjestämään gradukilpailuun osallistuu vuosittain yksi gradu jokaisesta seitsemästä suomalaisesta yliopistosta, jossa sosiologiaa voi opiskella pääaineena. Voittajan valitsee raati, joka koostuu kunkin sosiologian oppiaineen asettamasta edustajasta.

Tutustu Emma Toiviaisen graduun

Pro Gradu:
Elämän äärellä: Kätilöiden hoivaetiikka ja tunnetyö sikiön poikkeavuuksien seulonnoissa. Toiviainen, Emma (2021)