Webinaari: Tulevaisuuden perhe - Miltä se näyttää?

Ajankohta3.11.2020 15.00–17.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
image.jpeg
Webinaari: Tulevaisuuden perhe - Miltä se näyttää?

Webinaarin Zoom -kutsu:

Topic: Tulevaisuuden perhe - Miltä se näyttää? -webinaari

Time: Nov 3, 2020 05:00 PM Helsinki

Tilaisuuden Zoom-liittymislinkki:

Meeting ID: 637 2148 9304

Passcode: 329640

---------

Tulevaisuuden perhe – Miltä se näyttää? avoin webinaari tiistaina 3.11.2020 klo 17–19.

Kutsumme Sinut ottamaan osaa keskusteluun lisääntymisen ja perheen tulevaisuudesta suomalaisessa yhteiskunnassa. Kokoamme tapahtumaan eri asiantuntijoiden visioita muun muassa siitä, minkälaisia ovat tulevaisuuden perhesuhteet, keitä perheeseen voi kuulua ja minkälaisia ovat sukulaisuuden uudet muodot.

Perheet ovat monimuotoisia jo nyt ja yhä enemmän tulevaisuudessa. Tahattomaan lapsettomuuteen etsitään uusia ratkaisuja ja lisääntymisteknologiat laajentavat käsityksiämme biologisesta perheestä sekä vanhemmaksi tulemisesta. Samalla syntyvyys laskee ja vapaaehtoinen lapsettomuus yleistyy.

Perheeseen ja perheellistymiseen liittyvät valinnat eivät kuitenkaan ole samalla tavoin kaikille mahdollisia. Ajassa muuttuvat yhteiskunnan arvot ja normit määrittelevät, minkälaisia perhemuotoja pidetään toivottavina ja mahdollisina.

Keskustelua alustavat:

Johanna Sinisalo, Kirjailija

Eero Varila, Dextran lapsettomuuslääkäri

Minna Säävälä, Väestöliiton ohjelmajohtaja

Michaela Moua, Aktivisti

Kitti Suoranta, Itä-Suomen yliopiston tutkija

Keskustelua johdattelee Jani Toivola.

Yleisö voi esittää kysymyksiä panelisteille Zoomin chatissa.

Tilaisuuden järjestää Suomen Kulttuurirahaston rahoittama Argumenta-hanke Lisääntymisen tulevaisuus Tampereen yliopistosta yhteistyössä Monimuotoiset perheet -verkoston, Perheyhteiskunta-verkkojulkaisun ja Finnish Reproductive Studies (FiReSNet) -tutkimusverkoston kanssa.

Lisäksi keskustakirjasto Oodiin on viikolla 45 koottu lisääntymisaiheisen kirjallisuuden näyttely. Lisääntyminen on kirjallisuuden kestoaiheita, jonka kautta lähestytään muun muassa identiteetteihin, seksuaalisuuteen ja perhemuotoihin liittyviä kysymyksiä. Näyttely keskittyy nykykirjallisuuteen.

Lämpimästi tervetuloa!

Järjestäjä

Lisääntymisen tulevaisuus -tutkimushanke, Monimuotoiset perheet -verkosto, Perheyhteiskunta -verkkojulkaisu, Finnish Reproductive Studies (FiReSNet) -tutkimusverkosto.

sami.siltanen@tuni.fi