Webinaari: Naapuruus ja rinnakkaiselon haasteet lähiössä

Ajankohta31.3.2021 10.00–12.00
Ilmoittautumisaika päättyy 30.3.2021,13.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Naapurijurtta/ Kuva: Jonne Renvall
Millainen yhteiskunnallinen merkitys naapurisuhteilla on? Millaisia haasteita moninaistuminen asettaa naapuridialogille? Entä miten konflikteja syntyy ja miten niitä käsitellään naapurien kesken?

Yhteiskunnan moninaistuminen nostaa esiin piilossa olleita tai tiedostamattomia valtasuhteita ja jännitteitä sekä eriäviä käsityksiä identiteeteistä, arvoista ja politiikasta. Näiden kehityskulkujen on nähty johtavan kuplautumiseen sekä poliittisten näkökantojen ja asuinalueiden eriytymiseen. Miltä tilanne näyttää, kun sitä katsotaan ihmisten arjesta ja naapuruussuhteista käsin? Seminaarissa esitellään Naapurijurtta-tutkimushankkeen tuloksia naapuruuden rakentumisesta ja rinnakkaiselon haasteista Tampereen Hervannassa kerätyn aineiston pohjalta.

Tilaisuus on suunnattu yhteisötyön, osallisuuden ja polarisaation parissa toimiville ammattilaisille, näitä teemoja tutkiville tai niistä kiinnostuneille. Tilaisuudessa esitellään tutkimustuloksia asukaslähtöisesti ja pohditaan tulosten laajempaa sovellettavuutta sekä naapuruutta yhteiskunnallisena ilmiönä.

Tilaisuuden järjestää Koneen säätiön rahoittama Naapurijurtta-hanke (2018–2021), jossa naapuridialogeja sekä naapurisuhteiden verkostoja kartoitettiin tieteen ja taiteen menetelmin. Webinaarissa Naapurijurtta-hankkeen tutkijat Eeva Puumala, Salome Tuomaala-Özdemir, Vadim Romashov ja Karim Maiche kertovat tutkimushankkeen johtopäätöksistä. Taiteilijat Anne Savitie ja Khalid Imran esittelevät hankkeessa kehitettyä dialogisen taiteen menetelmää. Seminaari perustuu syksyllä 2021 julkaistavaan kirjaan Naapurusto – tarinoita moniäänisestä lähiöstä (Into Kustannus).

Keskustelun avaa Tampereen rauhan- ja konfliktintutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja
professori Tarja Väyrynen.

Alustusten jälkeen aiheesta on mahdollista esittää kysymyksiä ja osallistua keskusteluun. Tilaisuus järjestetään Zoomin välityksellä. Ilmoittaudu tiistaihin 30.3. mennessä osoitteeseen karim.maiche [at] tuni.fi (karim[dot]maiche[at]tuni[dot]fi). Linkki lähetetään ennen tapahtumaa kaikille ilmoittautuneille.

Naapurijurtta-hanke

Eeva Puumala: eeva.puumala@tuni.fi, puh. 050 318 6758