A-WEAR-projektin nuoret tutkijat kehittävät algoritmeja puettavan teknologian laitteisiin

Julkaistu 19.12.2019
Älykello miehen ranteessa
Älykellojen, -laastareiden, -lasien ja -kuulokkeiden suosio kasvaa nopeasti, mutta hallitukset ja tutkijayhteisöt eivät vielä ole vastanneet riittävästi laitteiden käyttäjätietojen turvallisuutta ja yksityisyydensuojaa koskevaan huoleen.

Tampereen yliopiston A-WEAR-projektin nuoret tutkijat ovat aloittamassa työn, jossa luodaan monitasoista tietoa dynaamisten puettavien tietoverkostojen paikantamisesta, liitettävyydestä, yksityisyydestä ja turvallisuudesta.

- Kehitämme tuotteiden suunnittelijoille ohjelmistotyökaluja, joiden avulla nämä voivat paremmin ymmärtää puettavaan tietoteknologiaan liittyviä asioita, kuten paikantamista, viestintää ja yksityisyydensuojaan liittyviä kysymyksiä, kertoo apulaisprofessori Elena Simona Lohan Tampereen yliopistosta.

Puettava teknologia vaikuttaa laajasti eri elämänalueisiin. Puettavien älylaitteiden odotetaan lähitulevaisuudessa muuttavan useimpia aloja kuten tavarantuotantoa, koulutusta, terveyttä ja urheilua muuttaen ne älykkäiksi, toisiinsa kytkeytyviksi tiloiksi. Siksi teollisuus sanan laajimmassa merkityksessä tulee hyötymään A-WEARissa tehtävästä tutkimuksesta ja uudesta tutkijoiden ja uudistajien joukosta, jonka projekti tuottaa.

- Lisäksi suuri yleisö saa etua siitä, että A-WEAR-projektissa ei vain analysoida teknologisen puolen vaikutusta vaan valotetaan tulevaisuuden haasteita useista näkökulmista: kuinka käyttäjät omaksuvat teknologiat, millaista koulutusta tarvitaan, mitä ovat yksityisyyteen ja turvallisuuteen liittyvät haasteet. Tulevaisuus on melkein täällä ja puettavat laitteet ovat ehdottomasti osa sitä, Lohan sanoo.

A-WEAR-projekti on koko nimeltään WEarable Applications with pRivacy constraints ja sitä rahoitetaan EU:n Marie Skłodowska Curie -liikkuvuusohjelmasta. Projekti yhdistää viisi eurooppalaista yliopistoa ja 12 teollisuusyritystä tavoitteenaan kouluttaa 15 tutkijaa tohtoreiksi kaksois- tai yhteistututkinnoilla kolmen vuoden aikana. Tampereen yliopisto työllistää neljä näistä väitöskirjatutkijoista.

A-WEARin tutkimusaiheissa keskitytään tunnistamaan ja ratkaisemaan puettavien älylaitteiden turvallisuuteen ja tehoon liittyviä haasteita. Niihin kuuluvat:

Waleed Bin Qaimin (Pakistan) tutkimuksen tavoitteena on alentaa puettavien älylaitteiden energiavaatimuksia likiarvoistavan laskennan avulla. Qaim suorittaa tohtorin kaksoistutkinnon Tampereen yliopistossa ja Reggio Calabriassa Italiassa sijaitsevassa Universita Mediterraneassa.

Lucie Klus (Tsekin tasavalta) tekee tutkimustaan parantaakseen puettavaan teknologiaan perustuvien tietokantojen muistin, tiedonsiirron ja prosessoinnin tehokuutta. Hän käyttää työssään muun muassa modernin koodauksen ja tiedonpakkauksen menetelmiä. Klus suorittaa tohtorin yhteistutkinnon Tampereen yliopistossa ja espanjalaisessa Universitat Jaume 1 -yliopistossa.

Viktoriia Shubina (Venäjä) keskittyy tutkimuksessaan yksityisyyteen ja turvallisuuteen liittyviin haasteisiin, joita liittyy puettavien älylaitteiden käyttäjän jäljittämiseen ja paikantamiseen. Shubina suorittaa tohtorin kaksoistutkinnon Tampereen yliopistossa ja Bukarestin Politehnica-yliopistossa Romaniassa.

Asad Ali (Pakistan) tutkii yleistyvän 5G-teknologian millimetriaallonpituuksien hyödyntämistä puettavissa viestintäverkoissa. Hän suorittaa yhteistutkinnon Tampereen yliopistossa ja Brnon teknillisessä yliopistossa Tsekin tasavallassa.

Lisäksi Tampereen yliopistoon tulee kolmen seuraavan vuoden aikana muista yhteistyöyliopistoista kuusi lähetettyä työntekijää, jotka hekin suorittavat tohtorin kaksoistutkintoa tai yhteistutkintoa.

Väitöskirjatutkijoita ohjaavat heidän yliopistojensa kokeneet tutkijat ja professorit. Lisäksi heidän tukenaan on projektiin osallistuvien yritysten johtajista koostuva vahva tiimi. Tampereen yliopiston A-WEAR-projektitiimiin kuuluvat Elena Simona Lohan, Jari Nurmi, Sergey Andreev, Yevgeni Koucheryavy, Aleksandr Ometov ja Salla Kotakorva.

A-WEARin seuraava yhteistapaaminen helmikuussa Rukalla kokoaa suomalaisia ja ulkomaalaisia tutkijoita keskustelemaan puettavien älylaitteiden teknologioista, haasteista ja mahdollisuuksista.

Lisää tietoa projektin sivuilla: http://www.a-wear.eu

Tiedustelut:
Apulaisprofessori, tekniikan tohtori Elena Simona Lohan, media.a-wear [at] tuni.fi tai info.a-wear [at] tuni.fi

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 19.12.2019