Vuorovaikutus virtuaalisissa kohtaamisissa

10.2.2022 11.00–14.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Kuvituskuvassa nainen ruokailee etäyhteydellä muiden ihmisten kanssa.
Tervetuloa seuraamaan inspiroivaa ja ajankohtaista keskustelua vuorovaikutuksen merkityksestä virtuaalisissa kohtaamisissa. Käy pöytääni, vieras! -tutkimuksen päätöstilaisuus kokoaa yhteen asiantuntijoita keskustelemaan hyvien kohtaamisten mahdollisuuksista teknologian välityksellä erityisesti viestinnän ja teknologian näkökulmista.

Tampereen yliopiston tutkimus osoittaa, että myönteisen suhtautumisen lisääminen on mahdollista myös teknologiavälitteisesti. Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan tekemän ja Koneen Säätiön rahoittaman Käy pöytääni, vieras! -tutkimuksen keskiössä on ihmisten välinen vuorovaikutus virtuaalisissa kohtaamisissa. Tutkimuksessa tarkastellaan miten virtuaaliympäristö vaikuttaa vuorovaikutussuhteen muodostumiseen.

Ohjelma

Tutkimuksesta Käy pöytääni, vieras! Päivälliset naapuridialogia edistämässä ovat puhumassa Tampereen yliopiston viestinnän professori Pekka Isotalus, filosofian tohtori ja post doc -tutkija Venla Kuuluvainen sekä Ira Virtanen, joka on palkitsevien vuorovaikutussuhteiden viestintään erikoistunut tutkijakoulutuksen asiantuntija.

Virtuaalinen vuorovaikutus yksilön kokemuksena
Aiheina ahdistuksen ja jännityksen manipulointi sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen vaiheet virtuaalitodellisuudessa. Puhujina väitöskirjatutkija Anna-Leena Macey ja väitöskirjatutkija Heidi Spets sekä Venla Kuuluvainen.

Myönteiset kohtaamiset virtuaaliympäristöissä
Aiheina luottamuksen ja yhteisen kokemuksen syntyminen sekä normit ja auktoriteetin rooli yhteistyön edistämisessä. Puhujina Aziz Bahlaouane, Venla Kuuluvainen ja Nita Lehtiniemi. Aziz Bahlaouane toimii Väestöliiton Poikien Puhelimessa nuorten asiantuntijana. Nita Lehtiniemi työskentelee ohjaajana Toimintakeskus Lyylissä, joka tarjoaa työllistymisen ja osallisuuden palveluita aikuisille kehitysvammaisille ja autismikirjon henkilöille.

Tilaisuus järjestetään ystävänpäivän kynnyksellä 10.2.2022. Mikä olisikaan parempi aika keskustella hyvistä kohtaamisista, jotka ovat parhaimmillaan lahjoja, joita voimme antaa toisillemme.

Tilaisuus striimataan uuden Helsinki Education Hub -koulutuskeskuksen tiloissa. Tapahtuma tallennetaan.

Tampereen yliopisto ja Lyfta oy

Kohderyhmä

Tutkijat, opettajat, media ja kaikki aiheesta kiinnostuneet

YC Felin 045 134 1336 yc@lyfta.com