Vuorovaikutuksen tutkimuksen päivillä puhuttavat medioitu vuorovaikutus, viestintä terveydenhuollossa sekä tieteellisen ajattelun kehittyminen

Julkaistu 13.9.2022
Vuorovaikutuksen tutkimuksen päivät Tampereella 30.9.–1.10. kerää paikalle vuorovaikutuksen tutkijoita, opettajia ja kehittäjiä kuuntelemaan ja keskustelemaan työ- ja yksityiselämän vuorovaikutustilanteista. Osallistujat pääsevät tutustumaan esimerkiksi Tampereen yliopiston TAJU-hankkeeseen, jossa tutkitaan viestinnän ja journalistiikan opiskelijoiden tieteellisen ajattelun kehittymistä. Tilaisuudessa julkistetaan Vuoden vuorovaikutusteko -kunniamaininnan sekä Gradupalkinnon saajat vuonna 2022.

Viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen yhdistys Prologos ry järjestää Vuorovaikutuksen tutkimuksen päivät joka toinen vuosi. Tällä kertaa konferenssi järjestetään Tampereella. Monipuolinen ohjelma koostuu tunnettujen viestinnän ja vuorovaikutuksen asiantuntijoiden puheenvuoroista, työryhmistä sekä yhdessäolosta.

Keynote-puheenvuorot pitävät apulaisprofessori Stéphanie Fox Montrealin yliopistosta ja professori Pekka Isotalus Tampereen yliopistosta. Fox tarkastelee puheenvuorossaan erilaisia tapoja hahmottaa yhteistyötä ja viestinnän roolia terveydenhuollon moniammatillisessa vuorovaikutuksessa. Isotalus puolestaan pohtii omien tutkimustensa kautta medioidun vuorovaikutuksen tutkimuksen kehitystä vuosikymmenten aikana. Medioidulla vuorovaikutuksella hän tarkoittaa ihmisten välistä vuorovaikutusta, joka tapahtuu jonkin median välityksellä, kautta tai yhteydessä.

– Työryhmissä keskustellaan esimerkiksi tieteellisen ajattelun kehittymisestä alan opinnoissa sekä vuorovaikutuksesta politiikassa, mediassa, opetuksessa ja työelämässä, kertoo konferenssin järjestelytoimikunnan jäsen, yliopisto-opettaja Marja Eklund Tampereen yliopistosta.

Kaikki työryhmät ja puheenvuorot löydät tapahtuman ohjelmasta.

Miten viestintäalan ammattilaisten tieteellinen ajattelu kehittyy?

Viestintäasiantuntijat ja journalistit työskentelevät tiedon tuottamisen, jäsentämisen ja arvioinnin ja välittämisen tehtävissä, mikä tekee heidän tietokäsityksensä ja ajattelutapansa kiinnostavaksi. Tieteellisen ajattelun taito onkin akateemisen koulutuksen saaneiden toimittajien sekä viestintä- ja media-asiantuntijoiden ydinosaamista.

Vuorovaikutuksen tutkimuksen päivät tarjoavat jopa kahden työryhmän verran mahdollisuuden tutustua lähemmin TAJU-tutkimushankkeeseen, joka tarkastelee viestinnän ja journalistiikan yliopisto-opiskelijoiden tieteellisen ajattelun kehittymistä ja sen kytkeytymistä ammatilliseen osaamiseen. Päivillä kuullaan tuoreita tutkimustuloksia viestinnän opiskelijoiden asiantuntemuksen kasvamisesta ja paneelissa pohditaan ajankohtaisia vaatimuksia koulutukselle.

– Harva tulee ajatelleeksi, kuinka keskeisessä roolissa viestinnän aloilta valmistuvat maisterit ovat yhteiskunnallisessa päätöksenteossa sekä luottamuksen ja yhteisöllisyyden rakentumisessa. Tämän vuoksi on tärkeää ymmärtää, kuinka tiedon ammattilaisten tietäminen kehittyy, sanoo apulaisprofessori Leena Mikkola Tampereen yliopistosta.

Tampereen yliopisto toteuttaa TAJU-hankkeen yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa. Hankkeen rahoittaa Helsingin Sanomain säätiö.

Jaossa palkinnot vuoden vuorovaikutusteosta ja parhaasta viestinnän gradusta

Vuorovaikutuksen tutkimuksen päivillä jaetaan Vuoden vuorovaikutusteko -kunniamaininta nyt seitsemättä kertaa. Viime vuonna vuorovaikutustekona palkittiin #MinäTutkin-aihetunnisteen Twitterissä lanseeranneet Tapio Määttä ja Sami Syrjämäki. #MinäTutkin oli useiden päivien ajan Suomi-Twitterin käytetyin aihetunniste, ja useat yliopistot kannustivat tutkijoita kertomaan omasta tutkimuksestaan. Aihetunnistetta käytettiin yli 10 000 kertaa ja tänä syksynä ilmiö sai uusia osallistujia. #MinäTutkin huomioitiin myös kansainvälisesti. Tutkimustyö sai näin laajaa näkyvyyttä samaan aikaan kun julkisuudessa keskusteltiin tutkimusrahoituksen leikkauksista.

Gradupalkinto annetaan ansioituneelle viestinnän pro gradu -tutkielmalle. Palkinto jaetaan nyt toista kertaa. Vuonna 2021 palkinnon saivat Karoliina Karppinen (Tampereen yliopisto), Matilda Bogdanoff (Helsingin yliopisto) ja Essi Salminen (Jyväskylän yliopisto).

Vuorovaikutuksen tutkimuksen päivät pidetään 30.9.–1.10.2022 Tampereen yliopiston Keskustakampuksen Linna-rakennuksessa (Kalevantie 5, Tampere). Konferenssin järjestämisestä vastaa Prologos ry yhdessä Tampereen yliopiston viestintätieteiden tieteenalayksikön kanssa.

Ilmoittaudu mukaan 15.9. mennessä.

Lue lisää Vuorovaikutuksen tutkimuksen päivien verkkosivuilta.

vvpaivat2022.tau [at] tuni.fi (vvpaivat2022[dot]tau[at]tuni[dot]fi)

Kuva: Jonne Renvall